SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Teaching Practice II - OKMN0N133A
Title: Učitelské praktikum II
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Blanka Zemanová
Pre-requisite : OKMN0N123A
Interchangeability : OPMN0N133A
Is pre-requisite for: OKMN0N143A
Annotation -
The aim of this educational practice is to guide students to a deeper understanding of the world of a particular school, class, teacher, and especially students. Emphasis is placed on developing the whole range of students' skills in the field of communication with students, creating a stimulating environment for teaching, building a quality social emotional climate in the classroom, applying natural authority to students, working with learning objectives, didactic analysis of the curriculum, choice of methods and organisational forms of teaching , ways of motivating students, learning appraisals, learning, and as part of learning. It is encouraged to cultivate a distinct concept of student education that is theoretically grounded and argued. Study support is available in Moodle at: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5721 The password will be sent to students by the teacher after logging in to the course.
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (17.02.2021)
Aim of the course - Czech

Cílem této pedagogické praxe je aplikovat teoretické poznatky v praxi, ověřit učitelskou připravenost v autentickém prostředí třídy na 1.stupni ZŠ.

Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (17.02.2021)
Descriptors - Czech

Studijní zátěž:

přímá výuka: 4 hodiny

plnění individuální praxe: 20 hodn

plnění dílčích zápočtových úkolů: 26 hodin

samostudium: 50 hodin

Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Course completion requirements - Czech

1. Potvrzení o praxi do 17. 5. 2024.

2. Aktivní účast na semináři.

3. Splnění tří úkolů v moodlu v následujících termínech: Moje třída - 31. 3. 2024; Metody a organizační formy výuky 17. 5. 2023; Příprava a reflexe vyučovací hodiny 17. 5. 2024.   

Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J.. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-314-7.

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK, 2009. ISBN 978-80-7290-418-1.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.

Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT, 2021. 

Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi. (2008). Dostupné z http://kppg.pedf.cuni.cz/studium/uitelstv-pro-1-stupe-mgr/pedagogick-praxe-prezenn.

 

Doporučená literatura:

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Vyd. 2. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1821-7.

SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.

CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6.

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015. ISBN 978-80-7290-832-5.

TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4.

Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (27.01.2023)
Teaching methods - Czech

přímá výuka:

řízený rozhovor

minipřednáška

diskuse v malých skupinách

analýza učitelských příprav a videí z výuky

Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Syllabus -

The basic content of Teaching Practice II is regular teaching in one class - planning, realisation and reflection of own educational activities with students. Teaching has a graduation character from individual activities to full-time thematic lessons, taking into account the professional development goals of students. Emphasis is placed on the stages of planning, implementation and reflection of activities shared in professional dialogue with college teachers, faculty teachers and colleagues. Students systematically reflect their professional experience with the support of basic didactic categories and themes, and using the File of Qualities of Student Work on Educational Practice and the Student Educational Portfolio.

Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (17.02.2021)
Learning resources - Czech

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5721 , klíč získají studenti na v rámci vstupní přímé výuky

Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html