|
|
|
||
The aim of this educational practice is to guide students to a deeper understanding of the world of a particular school, class, teacher, and especially students. Emphasis is placed on developing the whole range of students' skills in the field of communication with students, creating a stimulating environment for teaching, building a quality social emotional climate in the classroom, applying natural authority to students, working with learning objectives, didactic analysis of the curriculum, choice of methods and organisational forms of teaching , ways of motivating students, learning appraisals, learning, and as part of learning. It is encouraged to cultivate a distinct concept of student education that is theoretically grounded and argued.
Study support is available in Moodle at:
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5721
The password will be sent to students by the teacher after logging in to the course.
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (17.02.2021)
|
|
||
Cílem této pedagogické praxe je aplikovat teoretické poznatky v praxi, ověřit učitelskou připravenost v autentickém prostředí třídy na 1.stupni ZŠ. Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (17.02.2021)
|
|
||
Studijní zátěž: přímá výuka: 4 hodiny plnění individuální praxe: 20 hodn plnění dílčích zápočtových úkolů: 26 hodin samostudium: 50 hodin Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
|
|
||
Povinná literatura: KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1. KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J.. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-314-7. KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0. STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK, 2009. ISBN 978-80-7290-418-1. STARÝ, K.; LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6. TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3. Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT, 2021. Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi. (2008). Dostupné z http://kppg.pedf.cuni.cz/studium/uitelstv-pro-1-stupe-mgr/pedagogick-praxe-prezenn.
Doporučená literatura: KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Vyd. 2. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1821-7. SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9. CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4. SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015. ISBN 978-80-7290-832-5. TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1. TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (27.01.2023)
|
|
||
přímá výuka: řízený rozhovor minipřednáška diskuse v malých skupinách analýza učitelských příprav a videí z výuky Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
|
|
||
The basic content of Teaching Practice II is regular teaching in one class - planning, realisation and reflection of own educational activities with students. Teaching has a graduation character from individual activities to full-time thematic lessons, taking into account the professional development goals of students. Emphasis is placed on the stages of planning, implementation and reflection of activities shared in professional dialogue with college teachers, faculty teachers and colleagues. Students systematically reflect their professional experience with the support of basic didactic categories and themes, and using the File of Qualities of Student Work on Educational Practice and the Student Educational Portfolio. Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (17.02.2021)
|
|
||
Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5721 , klíč získají studenti na v rámci vstupní přímé výuky Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
|