Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (01.02.2021)
This course follows the course, Personality and Social Education I. It focuses on three basic areas in pre-service teacher - personality, social and moral development. Its main goal is to further deepen the level of self-recognition of students , their ability to reflect and self-reflection, to equip them with the basic knowledge and skills necessary for their realisation of the goals and contents of personality and social education with students in primary school. It allows students to reflect their past experience of working with the children's group / class and its management. The course is therefore the course is in line with the concept of the cross-curricular theme of Personality and Social Education in the Framework Educational Program. It is accomplished by alternating self-enjoyable activities and their reflections in the group. He uses mainly methods of psychosocial training, methods of RWCT, dramatic education, psychotherapy and method of situational analysis.
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (31.01.2022)
Předmět navazuje na Osobnostní a sociální výchova I. Je zaměřen prakticky, na tři základní oblasti rozvoje studenta- budoucího učitele - osobnostní, sociální a morální rozvoj. Tematicky je předmět paralelou k průřezovému tématu Osobnostní a sociální výchova v Rámcovém vzdělávacím programu ZV. Seznamuje studující s jejími principy a postupy zejména formou sebezážitku a analýzy modelových lekcí. Umožňuje studentům reflektovat svoje dosavadní zkušenosti práce s dětskou skupinou/ třídou v oblasti rozvoje měkkých dovedností.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (31.01.2022)
Jeho hlavním cílem je dále prohlubovat úroveň sebepoznání studenta, jeho dovednost reflexe a sebereflexe, vybavit ho základními znalostmi a dovednosti potřebnými pro plánování, realizaci a reflexi výuky OSV v primární škole.
Descriptors - Czech
Last update: MgA. Michaela Váňová (31.01.2022)
Studijní zátěž:
přímá výuka: 8 hodin
plnění průběžných úkolů: 20hodin
samostudium: 22hodin
Literature - Czech
Last update: MgA. Michaela Váňová (31.01.2022)
Povinná literatura:
VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4473-5.
REITMAYEROVÁ, E.; BROUMOVÁ, V. Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0988-1.
Doporučená literatura:
HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005.
HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1155-9.
KASÍKOVÁ, H. Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2009. ISBN 8023967703
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 80-901873-7-4.
MACHALÍKOVÁ, J., MUSIL, R. Praha: Improvizace ve škole. Informatorium, 2015. ISBN 978-80-7333-120-7.
MIKOVÁ, Š.,STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.
LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál. 1999. ISBN 80-7367-176.
ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2.
www.odyssea.cz
Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (31.01.2022)
Je realizován střídáním sebezážitkových aktivit a jejich reflexí ve skupině. Využívá především metod psychosociálního výcviku, zážitkové pedagogiky dramatické výchovy a metodu analýzy situací.
Syllabus -
Last update: MgA. Michaela Váňová (31.01.2022)
Topics:
Interpersonal relationships - care for good relationships; empathy and view of the world through the eyes of the other, relations in the group - group dynamics, rules
Communications - respecting and assertive communication skills, communication in difficult situations - defense against aggression and manipulation, conflict resolution and negotiation
Cooperation and Competitiveness
Problem solving - skills development, role in the group
Values, attitudes, practical ethics - analysis of own and foreign attitudes and values and their manifestations in the behavior of people; assisting and pro-social behavior of decision-making skills in ethically challenging situations of the day
Characteristics of quality teacher - reflection and self-reflection
Personal and social education in primary school and possibilities of its realisation - managing group self-entertainment activities and their reflections
Last update: MgA. Michaela Váňová (31.01.2022)
Témata:
Mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy; vztahy ve skupině- skupinová dynamika, pravidla
Komunikace - komunikace v obtížných situacích- řešení konfliktů a vyjednávání
Kooperace a kompetice
Řešení problémů - rozvoj dovedností, role ve skupině
Hodnoty, postoje, praktická etika - analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí; rozhodování v eticky problematických situacích osobního a profesního života
Osobnostní a sociální výchova v primární škole a možnosti její realizace - plánování, realizace a reflexe lekcí OSV
Course completion requirements - Czech
Last update: MgA. Michaela Váňová (31.01.2022)
- účast na obou prezenčních popř. online blocích výuky, jednu účast lze v odůvodněných případěch po dohodě s vyučující nahradit úkolem v rozsahu výukového bloku
- respektování pravidel skupiny
- splnění 2 ze 3 úkolů ve stanoveném termínu
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (31.01.2022)
Moodle link: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7482 klíč: bude sdělen na 1.semináři