SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
On Thursday, September 4, 2025, from 8:00 PM to 10:00 PM, there will be an outage of WhoIs system. This will limit work in IS studium. For example, you will not be able to submit thesis. Subscription to courses should remain unaffected by the outage. We apologize for any inconveniece and we thank you for understanding. 
Personality and Social Education - OKMN0N103A
Title: Osobnostní a sociální výchova I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Mgr. MgA. Anna Waloschková
Interchangeability : OPMN0N103A
Is pre-requisite for: OKMN0N114A
Annotation -
The practically oriented subject is parallel to the cross-cutting theme of Personal and Social Education in the RVP. It is implemented by alternating self-experience activities and their reflection in the group. Its main aim is to help learners at the beginning of their studies to adapt to a new role, in a new social group, to deepen their level of self-knowledge and to develop their socio-emotional and reflective skills in a safe environment. It offers self-experience, which is an important prerequisite for the class teacher's work with the class as a social group in an inclusive educational concept and for teaching OSV topics.
Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course - Czech

Předmět podporuje zejména rozvoj následujících kompetencí dle Kompetenčního rámce absolventa učitelství:

3.1. Vytvářím bezpečné prostředí pro učení.

6.1.Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji.

6.3. Systematicky pečuji o své duševní zdraví a psychohygienu.

Studující:

-vnímá respektující komunikaci jako klíčový předpoklad pro utváření kvalitních vztahů, bezpečného prostředí a efektivního učení

- reflektuje své silné a slabé stránky ve vztahu k profesi a formuluje si dílčí cíle

- dokáže vědomě uplatňovat základní dovednosti respektující komunikace 

- pečuje vědomě o své psychické zdraví

- rozvíjí své reflektivní dovednosti

Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech

Studijní zátěž:

přímá výuka: 8 hodin

splnění úkolů: 10hodin

samostudium zdrojů: 32hodin

Studijní podpora Moodle je dostupná na:
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5763
Klíč z zápisu bude sdělen studentů v rámci 1.výukového bloku.

Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements - Czech

1) aktivní účast na obou blocích přímé výuky

2) plnění 2 úkolů v souladu s kritériii v předem stanovených termínech- 

3) respektování společně dohodnutých pravidel skupiny

Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

BAHBOUH, Radvan a Jaroslava BIČOVSKÁ. Pohádka o ztracené krajině: psychologie sebekoučování. VI. vydání. Praha: Qed Group a.s, 2018, 115 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 23 cm. ISBN 978-80-88099-19-2.

GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5. 

KUNEŠ, David. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009, 151 stran : ilustrace ; 20 cm. ISBN 978-80-7367-541-7.

ROSENBERG, Marshall B. a Hana ANTONÍNOVÁ. Nenásilná komunikace v praxi. Praha: Portál, 2020, 262 stran ; 20 cm. ISBN 978-80-262-1651-3.

 

Doporučená literatura:

HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0221-9.

HARRIS, Thomas A. (Thomas Anthony) a BURIANOVÁ, Dana. Já jsem OK, ty jsi OK: úvod do transakční analýzy. Vydání druhé, přepracované, v Portále první. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1637-7.

BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Praha: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7.

KNOBLAUCH, J. Cíle v pracovním i v osobním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0346-9.

SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál, 2020, 244 stran : ilustrace. ISBN 978-80-262-1668-1.

Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Teaching methods - Czech
sebezážitkové aktivity, reflexe, diskuse, skupinová práce, metody dramatické výchovy, metody RWCT, analýza situací
Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus -
Two topics are always included in each seminar

1. Differentiation- mutual acquaintance in the group; the development of attention to differences and the search for advantages in differences; errors in knowing people, prejudices

2. Self-recognition and self-understanding - I as a source of information about myself; others as a source of information about me; my body, my psyche (temperament, attitudes, values); balanced self-concept

3. Communication - obstacles in communication, respect and assertive communication skills, non-verbal communication, communication in difficult situations - defense against aggression and manipulation, conflict resolution and negotiation

4. Creativity - development of the basic features of creativity (flexibility of ideas, originality, ability to see things differently), creativity in interpersonal relationships

5. Psychohygiena - positive thinking, stress, mindfulness, social skills to prevent stress in interpersonal relationships; relaxation, troubleshooting

Last update: Vondřičková Klára, Mgr. (01.10.2019)
Learning resources - Czech

Moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5763

klíč k zápisu získají studenti na 1. prezenčním bloku výuky

Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Sebepoznání a sebepojetí

  • studující identifikuje své silné a slabé stránky ve vztahu k profesi učitele (své představě ideálního učitele), reflektuje svůj typ osobnosti a klíčové vlivy, události a role ve svém dosavadním životě na utváření své osobnosti a identity.
  • studující vysvětlí význam sebereflexe pro osobnostní a profesní rozvoj
  • studující zachytí své pocity a potřeby v písemné reflexi 

Mezilidské vztahya bezpečné prostředí

  • studující vysvětlí význam bezpečného prostředí a péče o dobré vztahy pro osobnostní a sociální rozvoj a učení 
  • studující projevuje členům skupiny respekt, podle svých možností aktivně přispívá ve skupině a pojmenuje přínos sdílení ve skupině pro svůj rozvoj
  • studující reflektuje svou pozici v různých skupinách, jichž byl/je členem
  • studující identifikuje předsudečné chování, jeho možné příčiny a důsledky

Kreativita

  • studující vysvětlí význam kreativitivy pro práci učitele
  • studující aktivně experimentuje, hledá vědomě různé pohledy a možnosti řešení v modelové situaci

Psychohygiena a sebeorganizace

  • studující analyzuje vlastní zdroje energie a copingové strategie zvládání stresu
  • studující aktivně zkouší jednoduché techniky práce se stresem
  • studující reflektuje své dovednosti v oblasti sebeorganizace v souvislosti s nároky nové role studenta 
  • studující dokáže rozlišit situaci, ve které je vhodné obrátit se o pomoc

Komunikace

  • rozliší věcnou a vztahovou rovinu v komunikaci, identifikuje typické komunikační překážky podle Gordona v pozorované situaci, vysvětlí příčiny a následky jejich používání v komunikaci.
  • příjímá a poskytuje zpětnou vabu
  • pojmenuje vlastní pocity a potřeby v komunikační situaci situaci a přemýšlí o pocitech a potřebách komunikačního partnera podle Rosenberga
  • pojmenuje silné a slabé stránky vlastní komunikace, stanoví si osobní cíl v oblasti komunikace. 
  • aplikuje základní dovednosti respektující komunikace podle Gordona v modelové situaci.
Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html