![]() | On Thursday, September 4, 2025, from 8:00 PM to 10:00 PM, there will be an outage of WhoIs system. This will limit work in IS studium. For example, you will not be able to submit thesis. Subscription to courses should remain unaffected by the outage. We apologize for any inconveniece and we thank you for understanding. |
|
|
|
||
The practically oriented subject is parallel to the cross-cutting theme of Personal and Social Education in the RVP. It is implemented by alternating self-experience activities and their reflection in the group. Its main aim is to help learners at the beginning of their studies to adapt to a new role, in a new social group, to deepen their level of self-knowledge and to develop their socio-emotional and reflective skills in a safe environment. It offers self-experience, which is an important prerequisite for the class teacher's work with the class as a social group in an inclusive educational concept and for teaching OSV topics.
Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět podporuje zejména rozvoj následujících kompetencí dle Kompetenčního rámce absolventa učitelství: 3.1. Vytvářím bezpečné prostředí pro učení. 6.1.Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji. 6.3. Systematicky pečuji o své duševní zdraví a psychohygienu. Studující: -vnímá respektující komunikaci jako klíčový předpoklad pro utváření kvalitních vztahů, bezpečného prostředí a efektivního učení - reflektuje své silné a slabé stránky ve vztahu k profesi a formuluje si dílčí cíle - dokáže vědomě uplatňovat základní dovednosti respektující komunikace - pečuje vědomě o své psychické zdraví - rozvíjí své reflektivní dovednosti Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studijní zátěž: přímá výuka: 8 hodin splnění úkolů: 10hodin samostudium zdrojů: 32hodin Studijní podpora Moodle je dostupná na: Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
1) aktivní účast na obou blocích přímé výuky 2) plnění 2 úkolů v souladu s kritériii v předem stanovených termínech- 3) respektování společně dohodnutých pravidel skupiny Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: BAHBOUH, Radvan a Jaroslava BIČOVSKÁ. Pohádka o ztracené krajině: psychologie sebekoučování. VI. vydání. Praha: Qed Group a.s, 2018, 115 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 23 cm. ISBN 978-80-88099-19-2. GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5. KUNEŠ, David. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009, 151 stran : ilustrace ; 20 cm. ISBN 978-80-7367-541-7. ROSENBERG, Marshall B. a Hana ANTONÍNOVÁ. Nenásilná komunikace v praxi. Praha: Portál, 2020, 262 stran ; 20 cm. ISBN 978-80-262-1651-3.
Doporučená literatura: HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0221-9. HARRIS, Thomas A. (Thomas Anthony) a BURIANOVÁ, Dana. Já jsem OK, ty jsi OK: úvod do transakční analýzy. Vydání druhé, přepracované, v Portále první. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1637-7. BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Praha: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7. KNOBLAUCH, J. Cíle v pracovním i v osobním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0346-9. SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál, 2020, 244 stran : ilustrace. ISBN 978-80-262-1668-1. Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
sebezážitkové aktivity, reflexe, diskuse, skupinová práce, metody dramatické výchovy, metody RWCT, analýza situací Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Two topics are always included in each seminar
1. Differentiation- mutual acquaintance in the group; the development of attention to differences and the search for advantages in differences; errors in knowing people, prejudices 2. Self-recognition and self-understanding - I as a source of information about myself; others as a source of information about me; my body, my psyche (temperament, attitudes, values); balanced self-concept 3. Communication - obstacles in communication, respect and assertive communication skills, non-verbal communication, communication in difficult situations - defense against aggression and manipulation, conflict resolution and negotiation 4. Creativity - development of the basic features of creativity (flexibility of ideas, originality, ability to see things differently), creativity in interpersonal relationships 5. Psychohygiena - positive thinking, stress, mindfulness, social skills to prevent stress in interpersonal relationships; relaxation, troubleshooting Last update: Vondřičková Klára, Mgr. (01.10.2019)
|
|
||
Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5763 klíč k zápisu získají studenti na 1. prezenčním bloku výuky Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Sebepoznání a sebepojetí
Mezilidské vztahya bezpečné prostředí
Kreativita
Psychohygiena a sebeorganizace
Komunikace
Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|