SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to the study of mathematics I - OKMN0M106A
Title: Úvod do studia matematiky I
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Guarantor: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Interchangeability : OPMN0M106A
Is pre-requisite for: OKMN0M136A, OKMN0M117A
Annotation -
The course aimes at the world of geometry. By solving problems from several geometric areas in 2D and mainly in 3D, by problem posing and by solving problems from mathematical competitions, the students will deepen and classify their knowledge from some part of geometry and learn various solving strategies.
Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cíl 1.

Student/studentka

- prostřednictvím samostatního řešení úloh a diskusemi o různých řešitelských postupech posílí své autonomní myšlení, rozvine svou metakognici (řešiitelské strategie, plánování řešení vzhledem ke svým schopnostem);

- získá potřebný geometrický nadhled při řešení problémových úloh;

- seznámí se s různými metodami řešení jednotlivých úloh z vybraných oblastí geometrie s důrazem na odpovídající řemeslnou rutinu a správnou geometrickou terminologii.

- pozná princip gradovaných úloh a jejich torby.

Cíl 2.

Student/studentka

- porozumí hloubějí takovému pojetí geometrie, které otevírá příležitosti pro bádání, zkoumání souvislostí a odhalování zákonitostí, nikoliv pouze memorování postupů a vzorečků.

- pozná nástroje, jak rozvíjet prostorovou představivost v geometrii jak u sebe, tak u svých budoucích žáků;

- porozumí způsobu reprezentování geometrických jevů a objektů manipulacemi, ikonami a symboly/znaky. 

- pozná základní osobnosti geometrického světa (ve smyslu P. Vopěnky), jejich jevy průvodní i základní vztahy, jimiž jsou provázány.

- aktivně se seznámí aktivitami rozvíjejícími mentální funkce - experimentování, evidence jevů, strukturace poznatku, argumentace, tvorba hypotéz, zobecňování, abstrakce, tvorba řešitelských strategií, ...)

- aktivně se seznámí aktivitami rozvíjejícími komunikační dovedností (artikulace vlastní myšlenky, interpretace cizí myšlenky, kritické hodnocení různých názorů), a to vše s ohledem na různou úroveň matematických schopností žáků nejmladšího školního věku.

Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
Descriptors - Czech

Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 75 - 90 h.

- přímá výuka - přednáška, celkem 12 h

- příprava na výuku - plnění úkolů a výzev - 2 h týdně, celkem 24 h

- samostudium, četba odborné literatury - 1 h týdně, celkem 12 h

- zpracování seminární práce - 12 h

- zpracování eseje - 5 h

- zpracování zápočtového testu - 10 h

Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
Course completion requirements - Czech

1. Aktivní účast na seminářích (aktivitou se rozumí účast ve společných diskuzích, samostatné řešení úloh a problémů a jejich prezentování, atd.), nebo plnění průběžných úkolů v Moodle.

2. Vypracování závěrečného testu na alespoň 60 % možných bodů. Vypracování zápočtového testu je možné jednou opakovat, další opakování je možné jen ve výjimečných případech.

3. Písemná úvaha na téma "Můj vztah k matematice a jeho vývoj v průběhu mého života" odevzdaná (elektronicky do Moodle) do konce prvního měsíce studia na VŠ, tj. do 31. 10. 2024.

4. Seminární práce dle pokynů vyučujícího (podrobně bude vysvětleno na prvním setkání a v Moodle), odevzdání do Moodle nejpozději před termínem zápočtového testu.

 

Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
Literature - Czech

Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., Staudková, H.: Matematika pro 3. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2009

Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M.,: Matematika pro 4. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2009

Justová, J.: Matematika pro 5. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2008

Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Michnová, J.: MATEMATIKA 3, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2009

Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E.: MATEMATIKA 4, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2010

Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E., Michnová, J.: MATEMATIKA 5, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2011

Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ.

Další učebnice matematiky pro I. stupeň dle vlastní volby.

Jirotková, D.: Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Univerzita Karlova v Praze. 2010 (s. 7 - 201)

Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Univerzita Karlova v Praze. 2014

Odvárko, Kadleček: Přehled matematiky pro základní školu. Prometheus. 2012

Kubešová, Cibulková: Matematika - přehled středoškolského učiva. Nakladatelství výuka.cz, 2007

Kuřina, F.: Matematika a porozumění světu:Setkání s matematikou po základní škole. Academia. 2009

Polák: Přehled středoškolské matematiky. Prometheus. 2012

 

Materiály v příslušeném kurzu Moodle: (odkaz bude doplněn na začátku semestru)

Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Teaching methods - Czech

Výuka bude vedena formou praktických přednášek, nutné je i samostudium, vítány jsou také individuální konzultace s vyučujícími.

Hlavní výukovou metodou je autonomní řešení úloh a problémových situací, skupinová diskuse o možných řešitelských postupech, vlastní tvorba úloh s odstupňovanou obtížností. Nutností je také individuální řešení úloh (odstupňované obtížnosti) a zkoumání jednoduchých problémových situací, diskuze a obhajoba vlastního řešení.

 

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů zadaných elektronicky (mailem nebo v Moodlu) 

b) bude organizována online výuka, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.

 

 

Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus - Czech

1. Geometrická terminologie a její upřesňování (2D a 3D) prostřednictvím různých didaktických her.

2. Krychlové stavby (různé jazyky pro popis krychlových staveb - procesuální i konceptuální).

3. Sítě krychle (objevování závislostí, izolovaný a generický model).

4. Krychlové těleso (reprezentace, konstrukční procedury, jazyky, kombinatorická struktura).

5. Hranoly a jehlany (měření a aplikace Pythagorovy věty), další tělesa.

6. Pravidelná tělesa (dualita, 3D chirurgie, Eulerova věta).

7. Rovinná geometrie (didaktické hry určené k poznávání vlastností rovinných útvarů: Telefon, Možné x nemožné, SOVA).

8. Rovinná chirurgie (vzájemná proměna útvarů se zachováním obsahu).

Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning resources - Czech

K předmětu je vytvořen kurz v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/section.php?id=234739

Heslo bude sděleno na 1. semináři.

Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Předpokladem je, že student zná  základní odbornou geometrickou terminologii i obsahovou stránku předmětu minimálně na úrovni absolventa základní školy.

Student/studentka

- využívá správnou geometrickou terminologii a vztahy mezi průvodnimi jevy geometrických útvarů při komunikačních hrách, popisech a identifikaci útvarů;

- řeší úlohy z prostředí krychlových staveb a používá k tomu vhodný "jazyk", vhodnou reprezentaci;

- popíše průvodní jevy geometrických 2D i 3D útvarů a závislosti mezi nimi;

- popíše společné a různé znaky, průvodní jevy u dvou i více geometrických 2D i 3D útvarů, provádí klasifikaci a třídění, rozpozná a popíše pravidelná tělesa;

- na základě evidence údajů o průvodních jevyech vyvodí hypotézu o vazbě nimi (Eulerova věta)

- rozpozná a tvoří sítě krychle a jednoduchých krychlových těles; 

- eviduje na síti krychle vazby mezi jejímu průvodními jevy (rovnoběžnost hran, stěn, poloha  vrcholů krychle a hran, ...) 

- popíše některé vztahy mezi geometrickými útvary; 

- vyvodí metrické vlastnosti některých útvarů (povrch, objem);

- tvoří a popíše nové útvary vzniklé "chirurgií" daných známých útvarů.

Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html