SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of for Teaching IT at primary education - OKMN0I142A
Title: Didaktika informačních technologií
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Teacher(s): doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
PhDr. Jakub Lapeš
PhDr. Josef Procházka, Ph.D.
Pre-requisite : OKMN0I124A
Interchangeability : OPMN0I142A, O01119112
Annotation -
The course is focused on a constructivist (and constructionist) approach to teaching about digital technology and computing, on the development of competences in the field of a specific branch of applied robotics - educational robotics, the development of algorithmic and computational thinking, IT and information literacy. It contributes to student teacher’s digital competence to use digital technology and interactive devices. The course aims to develop the didactic competences needed to be able to introduce computing education in primary school education in the context of current trends. Through activities associated with algorithmization and programming, the course creates space for the acquisition of knowledge and skills necessary for the development of computational thinking of pupils at primary education schools regardless of the use of a specific programming environment. It introduces student teachers to integrating interactive/digital technologies into the educational process at primary education level.
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (31.01.2025)
Aim of the course -

1) to introduce primary school student teachers into educational robotics to be able to implement robotics into primary education

2) to intruduce primary school student teachers into typology of interactive technology and into how to implement these technologies into teaching and learning into primary education

3) to present primary school student teachers some examples how to develop algorithmic thinking with blocked programming platforms and how to apply didactics approaches for information and computational thinking development of primary education pupils

Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
Descriptors - Czech

Vzhledem k typu praktického zaměření předmětu bude probíhat prezečně, dle rozvrhu. Prezenční výuka předmětu bude probíhat s využitím on-line podpory v moodle.

základní deskriptory:

asistence studentům a příprava na ni: 23 hodin
samostudium: 25 hodin

Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
Course completion requirements - Czech

Hodnocení bude probíhat na základě zpracovaných dílčích úkolů v rámci celého semestru v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a v závislosti na využitých didaktických prostředků, tj. programovatelných stavebnic, robotických hraček (daných VLE Moodle).

Pro úspěšné zakončení předmětu je potřeba získat určitý počet procent:

70 % - 79 % - dobře

80 % - 89 % - velmi dobře

90 % - 100% - výborně

Úkoly budou prioritně opravovány po ukončení doby pro jejich vytvoření. V případě, že existuje potřeba studentky/studenta o opravu úkolů v dřívějším termínu kontaktuje konkrétního vyučujícího, který daný úkol opravuje. V případě, že je nutné řešit další záležitosti ohledně předmětu, ukončení nebo zápisu předmětu, kontaktujte garanta předmětu. 

Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (31.01.2025)
Literature -

KALAŠ, I., MIKOVÁ, K. (2020) Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy. https://www.imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-ve-scratchi-pro-5-rocnik-zakladni-skoly

LOVÁSZOVÁ, G., PALMÁROVÁ Viera a CÁPAY, Martin. Didaktika programovania pre ZŠ 2: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2011. ISBN 978-80-8118-091-0.

MANĚNOVÁ, M. et al. (2024) Digitální kompetence. Metodická příručka pro 1.-5. ročník ZŠ. H-edu.

VANÍČEK, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. Brno: Computer Press, 2012. 88 s. ISBN 978-80-251-3749-9.

HAVELKA, Martin a STOFFOVÁ, Veronika. Robotika - stavba a programování robotů [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5194-7.

ALIMINIS, D et al. Teacher Education on Robotics- Enhanced Constructivist Pedagogical Methods. Athens: ASPETE, 2009, ISBN978-960-6749-49-0.

Další zdroje e-učebnic a materiálů, např. imysleni.cz (další zdroje dle LMS Moodle)

Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
Syllabus - Czech

Jednotlivé tématické celky:

  • edukační robotika u žáků mladšího školního věku

  • interaktivní zařízení a další didaktická technika

  • rozvoj algoritmického myšlení u žáků mladšího školního věku

Základy algoritmizace, dětské programovací jazyky.

  • příklady využívaných prostředí: Kodu, Scratch

  • příklady využívaných online aktivit: code.org, cs.unplugged

Robotické hračky, využití pro výuku algoritmizace.

  • příklady využívaných robotických hraček: Beebot, Ozobot, Edison

  • příklady využívaných robotických stavebnic: LEGO

Last update: Lapeš Jakub, PhDr. (17.02.2025)
Learning resources - Czech
Pro podporu výuky bude využito VLE Moodle (virtuální vzdělávací prostředí). Odkaz na kurz a klíč k zápisu budou sděleny na první výuce.
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (31.01.2025)
Learning outcomes -

Knowledge-based learning outcomes:

  1. Theoretical understanding of constructivist and constructionist approaches:
    • The student understands the key principles of the constructivist and constructionist approach to teaching and their application in the teaching of informatics at the primary education school.
    • The student has knowledge of basic theories and methods that support active and project-oriented learning of students.
    1. Knowledge of educational robotics:
      • The student has an overview of the various types of educational robots and systems that are suitable for teaching informatics in the primary education (e.g., LEGO Mindstorms, Bee-Bot, Ozobot) and understands their pedagogical use.
      1. Understanding the typology of interactive devices:
        • The student knows various types of interactive devices and technologies (interactive whiteboards, tablets, touch screens) and their potential for teaching at the primary education schools.
        1. Knowledge of methodologies and tools for the development of digital literacy and competences:
          • The student has knowledge of tools and methods for the development of digital literacy and IT thinking of primary schools pupils.
          • The student understands various forms of programming, including block programming and its use in teaching.

          Attitude and Reflection Based Learning Outcomes:

          1. Reflection of the pedagogical approach and its effectiveness:

          • The student is able to critically evaluate the effectiveness of various didactic approaches in the field of educational robotics, especially for the development of computational thinking, and adjust his teaching methods according to the needs of students and current trends in the field of technology.

          2. Attitude towards the innovative use of digital technologies:

          • The student shows a positive attitude towards the integration of digital technologies in teaching and is motivated to constantly improve his/her skills in this area.
          • The student is open to new teaching methods and the adaptive use of digital tools in the teaching of computer science at the primary schools.

          3. Self-reflection in the field of professional development:

          • The student is able to reflect on his own pedagogical practices and identify areas for further professional development, especially in the field of integrating robotics, programming and interactive technologies into teaching.
          • The student shows an interest in constantly improving his/her didactic competences in the area of using new technologies and methods for teaching informatics subjects.

          4. Responsibility for the development of digital literacy among pupils:

          • The student is aware of his/ her responsibility for the development of digital competences and computational thinking in primary school education is motivated to create inclusive and accessible teaching materials that support all students regardless of their previous experience with digital technologies.

            Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
             
            Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html