SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Piano in Music Education III - OKMN0H216B
Title: Klavír v hudební výchově III
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Guarantor: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Incompatibility : OKMN0H202B
Pre-requisite : OKMN0H212B, OKMN0N204B, OKMN0T201B, OKMN0V203B
Is pre-requisite for: OKMN0H220B
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (05.10.2019)
Study of compositions from the Baroque and 20th century. Secondary harmonic functions and mimotonal dominants. Different types of piano accompaniment stylization.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (05.10.2019)

Další zdokonalování techniky hry na nástroj, rozšíření přednesového i písňového repertoáru a pokračující práce na rozvoji improvizačních dovedností. Výběr a studium nástrojového repertoáru je dán individuálním studijním plánem.

Descriptors - Czech
Last update: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (06.09.2023)

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na výuku-studium repertoáru a rozvoj improvizačních dovedností 20 hodin

Práce se studijními materiály 5 hodin

Plnění předmětu

Příprava na zápočet 5 hodin

Literature - Czech
Last update: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (21.04.2019)

Povinná literatura:

PECHÁČEK, S. Hra písní na klavír. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 1999. 76 s. ISBN 80-86039-96-X.

HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek. Praha: Edit, 1991. ISBN 80 - 9001 -77- 0.

Nástrojový repertoár dle technické vyspělosti studenta.

Doporučená literatura:

PRŮŠOVÁ, Z., JANŽUROVÁ, Z.: S písničkou u klavíru. Praha: Supraphon, 1985

MARCOLOVÁ, J. Klavírní improvizace: pro děti předškolního věku a žáky 1.-3. ročníku LŠU. Praha: Panton, 1983.

JENČKOVÁ, E. Výběr klavírních skladeb pro 1.-4.ročník studia učitelství Hv na 1. st. ZŠ. Praha: SPN 1990. 226 stran. ISBN 80-7066-328-6.

JUZLOVÁ, V. Průpravná technická cvičení pro transpozici a doprovody lidových písní. Praha: SPN 1973.110 stran.

TICHÁ, A.; ŠIMANOVSKÝ, Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha: Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1.

HURNÍK, L.; LIŠKOVÁ, M. Učebnice hudební výchovy 1.-5. ročník. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-028-5.

VLASÁKOVÁ, A. Klavírní pedagogika: první kroky na cestě ke klavírnímu umění. Praha: AMU, 2003. ISBN 80-7331-005-8.

ŠIMKOVÁ, L. Organická klavírní hra. České Budějovice: Kopp, 2004. ISBN 80-7232-238-3.

NEJGAUZ, G. O umění klavírní hry. Praha: SPN 1983.

SÝKORA, V. J.Dějiny klavírního uměníPraha: Panton 1973.

Klavírní literatura z období baroka a 20. století.Audio a video nahrávky.

Zpěvníky. Učebnice hudební výchovy pro 1. – 9. ročník.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (05.10.2019)

Hra vybraného repertoráru, s důrazem na skladby z období baroka a 20. století, 

přehrávka na konci semestru,

student předvede nastudovaný repertoár

a hru minimálně 5 písní (lidových či umělých) s použitím kadencí a 

stylizací, která odpovídá vybraným písním. 

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (24.08.2019)

přímá výuka 6 h, samostatná práce 21 h, příprava na zápočet 3 h

Nastudování skladeb z období baroka a 20. století. V oblasti improvizace doprovodu se prohlubuje schopnost používání hlavních i vedlejších kvintakordů, mimotonálních dominant a tonálního vybočení a různé typy stylizace klavírních doprovodů. Transpozice písní pro možnosti interpretace ve vyšší a nižší hlasové poloze V klavírní hře se procvičuje současný zpěv a hra písně na nástroj.

Lekce 1 - student si vytvoří při konzultacích s pedagogem individuální studijní plán na celý akademický rok, zahrnující výběr přednesových skladeb a časový harmonogram jejich nastudování v souladu s výstupnímu podmínkami předmětu.

Lekce 2 – 11 - studium cvičení k technickému zdokonalení, přednesových skladeb (v tomto semestru povinně skladby období baroka a 20: století) a improvizačních dovedností (základní kadence s použitím D7, seznamování s použitím vedlejších kvintakordů, tonální vybočení, transpozice a stylizace, jednoduché předehry a dohry). Meritem výuky je opět studium písní s improvizovaným doprovodem a vytváření jejich portfolia pro praxi. Práce v návaznosti na průběžnou, pravidelnou přípravu studenta v souladu s jeho možnostmi a zkušenostmi.

Lekce 12 - interní zápočtová přehrávka.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html