SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Foreign language- German III - OKMN0G190B
Title: Cizí jazyk – němčina III
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Guarantor: PhDr. Ing. Jindra Broukalová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Mgr. Jaroslav Vítek
Pre-requisite : OKMN0G186B
Is pre-requisite for: OKMN0G194B
Annotation -
This course content is based on the Common European Framework of Reference for Languages with an additional focus on conversation (leading interviews, stating opinion, talking about likes and dislikes, discussing), reading (also authentic materials with a pre-reading plan), and essential grammatical elements, given by the objectives of an A2 language level, the learners’ needs and preferences. Aspects of German culture, way of life (student life, ways of living, food, religions), and history (The Third Reich and post-war Germany) are covered as well. Listening skills are acquired by various listening texts, i.a. simple radio reports, interviews of students talking about their experience in living in a shared flat). The speaking competence is trained by describing and reformulating words, leading interviews, describing persons, discussion about newspaper articles etc. Students will be enabled to use the German language in a culturally appropriate manner in everyday situations in a German-speaking environment. Hereby, they are introduced to traits of German way of life and culture, including geographical, political and historical aspects. The fours skills (reading, writing, listening and speaking) are expended along with grammar structures and vocabulary. At the end of the course, students are able to express personal opinions, take part in (simple) discussions, understand more complex forms of information, talking about past and future events, describing visual impressions and feelings. Topics like living, travelling, food and religions are covered in the course.
Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • čte krátké jednoduché texty,
  • vyhledává konkrétní předvídatelné informace v jednoduchých každodenních materiálech, např. v jídelních lístcích, prospektech, inzerátech či jízdních řádech,
  • rozumí frázím a nejběžnější slovní zásobě,
  • chápe smysl krátkých, jasných, jednoduchých zpráv a hlášení,
  • komunikuje v jednoduchých běžných situacích vyžadujících jednoduchou přímou výměnu informací o známých tématech a činnostech.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky      0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení                    60 minut
Samostudium literatury (za semestr)                        0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)                5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)                       5 hodin

Plnění předmětu
Seminární práce                                                     0 hodin
Příprava na zápočet                                                10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška                                0 hodin
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Test (70%). Celkem 3 pokusy.

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Literature - Czech

DUSILOVÁ, Doris. Sprechen Sie Deutsch?: učebnice němčiny pro střední a jazykové školy. Praha: Polyglot, 2001. ISBN 80-86195-14-7. 

Doporučená literatura:BENEŠ, Eduard. Praktická mluvnice němčiny: přepracované a aktualizované vydání oblíbené mluvnice : nový německý pravopis. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-392-2.

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Syllabus - Czech

Orientierung in der Stadt.

Opakování gramatiky: předložky se 3. pádem, předložky se 4. pádem, předložky se 3. a 4. pádem, časování sloves, způsobová slovesa.

Nová gramatika: řadové číslovky, směrová příslovce, datum, infinitiv závislý na podstatném a přídavném jménu, infinitiv závislý na slovesu.

Menschliche Beziehungen.

Opakování gramatiky: ukazovací zájmena, zvratná slovesa, rozkazovací způsob.

Nová gramatika: ukazovací zájmena, předložky se 2. pádem. 

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/mod/chat/view.php?id=296141

Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • rozumí větám a často používaným výrazům vztahujícím se k oblastem, které se ho bezprostředně týkají (např. základní informace o něm/ní a jeho rodině, o nakupování, místopisu a zaměstnání),
  • komunikuje prostřednictvím jednoduchých a běžných úloh, jež vyžadují jednoduchou a přímou výměnu informací o známých a běžných skutečnostech,
  • popíše jednoduchým způsobem svou vlastní rodinu, bezprostřední okolí a záležitosti týkající se jeho nejnaléhavějších potřeb,
  • zvládá číst krátké jednoduché texty na úrovni A1.2+,
  • vyhledá konkrétní předvídatelné informace v jednoduchých každodenních materiálech, např. v jídelních lístcích, prospektech, inzerátech či jízdních řádech,
  • rozumí krátkým jednoduchým textům osobního rázu (emaily, pozvánky, oznámení apod.).
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html