SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to Czech Language Studeis - OKMN0C107A
Title: Úvod do studia českého jazyka
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Monika Benáková
prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Interchangeability : OPMN0C107A
Is pre-requisite for: OKMN0C291C, OKMN0C116A
Annotation -
Repetition of morphology, lexicology and ortography. Correction of texts, dictations. Basic language handbooks. Systemization of elementary school topics.
Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující:

·         porozumí systemizaci základních jazykových informací;

·         prakticky zvládne základní jevy jednotlivých jazykových rovin (pravopis, ortoepie, morfologie, slovní zásoba a tvoření slov, skladba v tradičním pojetí, styl);

·         upevní si základní lingvistickou terminologii;

·         používá základní odbornou literaturou, upevní si práci se základními jazykovými příručkami,

… to vše s ohledem na svoji budoucí učitelskou praxi.

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech

Studijní zátěž: 54 pracovních hodin (2 kredity)

kontaktní výuka: 8 hodin

domácí studium, studium literatury a pramenů, plnění úkolů, příprava
na výuku: 46 hodin


 

 Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5438. Heslo pro zápis: ptakopysk Perry

 

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literature - Czech

Doporučená literatura a zdroje:

Pravidla českého pravopisu, ÚJČ AV ČR

Filipec, J., Daneš, F., Machač, J., Mejstřík, V. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. 3. vydání 2012

Konopková, L., Krejčová, M.: Čeština pro samouky IV. Praha, 1995

Pravdová, M., Svobodová, I. (eds.): Akademická jazyková příručka. Praha: Academia 2014

M. Čechová a kol.: Český jazyk pro 1.-4. ročník SOŠ

J. Kostečka: Český jazyk pro 1.-4. ročník gymnázií

M. Čechová a kol.: Komplexní jazykové rozbory (např. Praha: SPN, 1996)

www.prirucka.ujc.cas.cz (Ústav pro jazyk český AV ČR)

www. skolasnadhledem.cz (Fraus)

www.umimecesky.cz (umimeto.org)

www.nechybujte.cz (pravidla českého pravopisu, Lingea)

www.czechency.org (Nový encyklopedický slovník češtiny)

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky k zápočtu: 
1) Zvládnutí dílčích písemných prací s úspěšností min. 75 % bodového hodnocení (součet výsledků testů dohromady).  Upřesnění témat a hodnocení prací a korektur na seminářích.
2) Zvládnutí závěrečného souhrnného testu (včetně souhrnné korektury) s úspěšností min. 75 % (dva opravné termíny).

Student má nárok na 2 opravné termíny dílčích písemných prací a 2 opravné termíny závěrečného souhrnného zápočtového testu.

 

Pořadí dílčích testů (bude upřesňováno v průběhu semestru):

1. vyjmenovaná slova (+ pravopis cizích a přejatých slov)

2. psaní předpon s-, z-, pravopis skupiny bě/pě/vě/bje/vje

3. skloňování, gramatické kategorie podstatných jmen a sloves, jazykovědná terminologie

4. shoda přísudku s podmětem, interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí, psaní přímé řeči.

5. zkratky, značky, koncovky přídavných jmen, psaní n/nn

 

 

Kurz Moodlu na:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5438. Heslo pro zápis: ptakopysk Perry

 

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Syllabus - Czech

Předmět představuje základní vhled do vysokoškolského studia českého jazyka. Cílem předmětu je systemizace základních jazykových informací a jejich zvládání podle interpretace aktuální bohemistické lingvistiky, kompletování, zopakování a praktické procvičení základních jevů jednotlivých jazykových rovin (pravopis, ortoepie, morfologie, slovní zásoba a tvoření slov, skladba v tradičním pojetí, styl), upevnění základní lingvistické terminologie a seznámení se základní odbornou literaturou, práce se základními jazykovými příručkami, to vše s ohledem na budoucí učitelskou praxi studenta.

Obsahové celky (systemizace teoret. poznatků a jejich aplikace) – 12 výukových týdnů:

1.       Jazykověda, její rozvrstvení, jazykové roviny.

2.       Český národní jazyk a jeho útvary.

3.       Norma, úzus, kodifikace.

4.       Práce se základními jazykovými příručkami. Základní jazykovědná terminologie.

5.       Konfrontace lingvistického a školského pojetí obsahu a interpretace odb. literatury.

6.       Jevy pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického – systém a jeho aplikace.

7.       Psaní zkratek a zkratkových slov, přejímání slov z cizích jazyků, psaní cizích slov.

8.       Slovní zásoba, její hodnocení, slovotvorba.

9.       Systemizace poznatků zvláště roviny lexikologické, morfologické a syntaktické.

10.    Styl, vhodnost a přiměřenost ve volbě jazyk . prostředků.

11.–12. Komplexní jazykový rozbor, analýza a interpretace konkrétních textů z různých funkčních oblastí.

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5438

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

·      vysvětlí základní lingvistickou terminologii a správně ji použije v kontextu;

·         zařadí jednotlivé lingvistické pojmy k jazykovým rovinám, do nichž patří;

·         vysvětlí termín český národní jazyk, uvede a charakterizuje jeho útvary;

·         rozliší a vysvětlí pojmy norma, úzus a kodifikace;

·         uvede základní jazykové příručky a kodifikační příručky českého jazyka;

·         ověří pravopisný/jazykový jev v relevantní jazykové příručce;

·         vymezí základní principy českého pravopisu a jednotlivé druhy pravopisných jevů;

·         aplikuje ortografická pravidla v oblasti lexikálního, morfologického a syntaktického pravopisu, své rozhodnutí zdůvodní a vztáhne ke svému studiu;

·         identifikuje a opraví pravopisné nedostatky v defektním textu, své rozhodnutí zdůvodní a vztáhne ke svému studiu;

·         aplikuje ortografická pravidla v oblasti psaní zkratek a zkratkových slov, přejímání slov z cizích jazyků, psaní cizích slov, své rozhodnutí zdůvodní a vztáhne ke svému studiu;

·         ohodnotí slovní zásobu z hlediska spisovnosti/nespisovnosti, přiměřenosti/ nepřiměřenosti s ohledem na typ textu;

·         aplikuje slovotvorné jevy na úrovni pravopisu, své rozhodnutí vysvětlí a vztáhne ke svému studiu;

·         provede jazykový rozbor různých rovin textu z různých funkčních oblastí;

·         správně aplikuje morfologická paradigmata spisovné češtiny.

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html