|
|
|
||
The course has the same aims as Mathematics Education 1 and 2 and is their direct continuation. In the contents listed below, attention will be paid to the didactic reconstruction of the curriculum, student problems, teaching practices, methodical recommendation and re-education of formal knowledge: Goniometry and trigonometry, Data handling and statistics, Combinatorics and probability, Use of Geogebra and ICT in the teaching of mathematics. Specific attention will be paid to the problem of pupils with special educational needs in mathematics, including pupils with a talent for mathematics, and to the tasks graded in difficulty in teaching and assessment.
Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Studující Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||
Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Aktivní účast v kurzu (docházka). Plnění úkolů v Moodle. Ve zkouškovém období písemný test s ústní rozpravou. Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
|
|
||
HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika). Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar). Ročenky Matematické olympiády a Matematického klokana BLAŽKOVÁ, R. Specifické vývojové poruchy učení a možnosti podpory žáků se specifickými vzdělávacími potřebami v matematice. In Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8. BLAŽKOVÁ, R. a kol. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-89-3 POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-326-9 Další doporučená literatura je navrhována průběžně přes Moodle. Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
|
|
||
Výuka goniometrie a trigonometrie Práce s daty a statistika Kombinatorika a pravděpodobnost Gradované úlohy ve výuce matematiky Žáci s SPU v matematice Žáci talentovaní v matematice Výuka na střední odborné škole. Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
|
|
||
Kurz v Moodle. Link bude zaslán přihlášeným studentům. Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
Obsahová složka (goniometrie a trigonometrie, práce s daty a statistika, kombinatorika a pravděpodobnost) Ve všech výše uvedených oblastech studující - identifikuje a popíše klíčové matematické pojmy a postupy a hodnotí jejich obtížnost pro žáky - popíše cíle v dané oblasti prostřednictvím pěti pilířů zdatnosti podle Kilpatricka - analyzuje a zhodnotí způsoby, jakými jsou v učebnicích matematiky tyto klíčové matematické pojmy a postupy představeny - zařadí daný pojem či postup do didaktické struktury dalších matematických pojmů a postupů - identifikuje a popíše předchozí znalosti a zkušenosti žáků potřebné pro tyto pojmy a postupy, a to včetně těch, které mohou působit jako překážka vzniku nové znalosti - popíše případné didaktické příčiny obtíží žáků v dané oblasti - charakterizuje různé reprezentace klíčových matematických pojmů a postupů (např. funkce sinus, medián, kombinace), které stojí v jádru daného tématu na úrovni základní a střední školy, posoudí jejich přínosy a rizika pro kvalitu vytvořeného matematického poznatku a navrhne učební úkoly pro žáky, v nichž s těmito reprezentacemi pracují - koncipuje podnětnou výuku klíčových matematických pojmů a postupů v souladu s teorií generických modelů až do úrovně abstraktního poznání, a to prostřednictvím učebních úloh pro žáky - popíše příklady didaktických formalismů ve výuce matematiky a jejich možné důsledky - popíše časté chyby a špatné představy žáků, navrhne jejich reedukaci a vhodné didaktické využití jako příležitosti pro učení - různými metodami řeší a tvoří úlohy, popíše jejich didaktický potenciál a navrhne jejich implementaci v hodině matematiky Další výsledky učení příslušné jednotlivým obsahům, které nejsou součástí výše uvedených výsledků Studující - charakterizuje žáky s SPU s ohledem na jejich osvojování matematických poznatků - navrhne postupy, které mají kompenzovat obtíže žáků s SPU v matematice - popíše možné přístupy k žákům talentovaným v matematice, charakterizuje některé matematické soutěže - tvoří úlohy v matematice gradované podle obtížnosti - popíše možné způsoby zavádějící interpretace výsledků statistických šetření - porovná RVP pro různé typy středních škol Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
|