SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Mathematics education III - OKMM1M117A
Title: Didaktika matematiky III
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Is provided by: OKNM3M032A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Pre-requisite : OKMM1M109A
Annotation -
The course has the same aims as Mathematics Education 1 and 2 and is their direct continuation. In the contents listed below, attention will be paid to the didactic reconstruction of the curriculum, student problems, teaching practices, methodical recommendation and re-education of formal knowledge: Goniometry and trigonometry, Data handling and statistics, Combinatorics and probability, Use of Geogebra and ICT in the teaching of mathematics. Specific attention will be paid to the problem of pupils with special educational needs in mathematics, including pupils with a talent for mathematics, and to the tasks graded in difficulty in teaching and assessment.
Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (10.09.2023)
Aim of the course - Czech

Studující
- analyzuje a hodnotí výukové situace v matematice z hlediska charakteristik podnětné výuky
- koncipuje výuku v tématech daných sylabem kurzu s využitím teoretických poznatků týkajících se pojmotvorného procesu, předchozích žákovských znalostí a zkušeností a chyb
- hodnotí úroveň porozumění žáků v matematice a reedukuje jejich formální poznatky
- zvažuje, hodnotí a koncipuje výuku matematiky s ohledem na žáky s různými vzdělávacími potřebami

Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
Descriptors - Czech

Celková časová zátěž studenta

90h

Přímá výuka

 

Prezenční studium

24h

Kombinované studium

10h

Příprava na výuku

(včetně samostudia literatury, práce se studijními materiály a plnění průběžných úkolů)

 

Prezenční studium

46

Kombinované studium

60

 

 

Plnění předmětu

 

Příprava na zkoušku a zkouška

20 hodin

Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (10.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast v kurzu (docházka).

Plnění úkolů v Moodle.

Ve zkouškovém období písemný test s ústní rozpravou.

Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Literature - Czech

HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990.

Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).

Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar).

Ročenky Matematické olympiády a Matematického klokana

BLAŽKOVÁ, R. Specifické  vývojové  poruchy  učení  a  možnosti podpory   žáků  se  specifickými  vzdělávacími  potřebami  v matematice. In  Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8.

BLAŽKOVÁ, R. a kol. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-89-3

POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-326-9

Další doporučená literatura je navrhována průběžně přes Moodle.

Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Syllabus - Czech

Výuka goniometrie a trigonometrie

Práce s daty a statistika

Kombinatorika a pravděpodobnost

Gradované úlohy ve výuce matematiky

Žáci s SPU v matematice

Žáci talentovaní v matematice

Výuka na střední odborné škole.

Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Learning resources - Czech

Kurz v Moodle. Link bude zaslán přihlášeným studentům.

Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (12.09.2022)
Learning outcomes - Czech
Obsahová složka (goniometrie a trigonometrie, práce s daty a statistika, kombinatorika a pravděpodobnost)
Ve všech výše uvedených oblastech studující
- identifikuje a popíše klíčové matematické pojmy a postupy a hodnotí jejich obtížnost pro žáky
- popíše cíle v dané oblasti prostřednictvím pěti pilířů zdatnosti podle Kilpatricka
- analyzuje a zhodnotí způsoby, jakými jsou v učebnicích matematiky tyto klíčové matematické pojmy a postupy představeny
- zařadí daný pojem či postup do didaktické struktury dalších matematických pojmů a postupů
- identifikuje a popíše předchozí znalosti a zkušenosti žáků potřebné pro tyto pojmy a postupy, a to včetně těch, které mohou působit jako překážka vzniku nové znalosti
- popíše případné didaktické příčiny obtíží žáků v dané oblasti
- charakterizuje různé reprezentace klíčových matematických pojmů a postupů (např. funkce sinus, medián, kombinace), které stojí v jádru daného tématu na úrovni základní a střední školy, posoudí jejich přínosy a rizika pro kvalitu vytvořeného matematického poznatku a navrhne učební úkoly pro žáky, v nichž s těmito reprezentacemi pracují
- koncipuje podnětnou výuku klíčových matematických pojmů a postupů v souladu s teorií generických modelů až do úrovně abstraktního poznání, a to prostřednictvím učebních úloh pro žáky
- popíše příklady didaktických formalismů ve výuce matematiky a jejich možné důsledky
- popíše časté chyby a špatné představy žáků, navrhne jejich reedukaci a vhodné didaktické využití jako příležitosti pro učení
- různými metodami řeší a tvoří úlohy, popíše jejich didaktický potenciál a navrhne jejich implementaci v hodině matematiky

Další výsledky učení příslušné jednotlivým obsahům, které nejsou součástí výše uvedených výsledků
Studující
- charakterizuje žáky s SPU s ohledem na jejich osvojování matematických poznatků
- navrhne postupy, které mají kompenzovat obtíže žáků s SPU v matematice
- popíše možné přístupy k žákům talentovaným v matematice, charakterizuje některé matematické soutěže
- tvoří úlohy v matematice gradované podle obtížnosti
- popíše možné způsoby zavádějící interpretace výsledků statistických šetření
- porovná RVP pro různé typy středních škol
Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html