|
|
|
||
|
The aim of the course is to acquaint students with some theoretical knowledge that is the basis of mathematics education. Specifically, it is a concept development process in terms of the theory of generic models, various types of understanding in mathematics and teaching based on the principle of active cognition of mathematics by pupils (constructivist approaches in the teaching of mathematics). These theoretical findings are developed in close collaboration with practical examples from the work of pupils and teachers on the one hand and with the support of research results on the other.
Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (09.09.2025)
|
|
||
|
Cíle předmětu budou splněny, pokud studující Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (09.09.2025)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (09.09.2025)
|
|
||
|
VONDROVÁ, Naďa. Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst matematiky. Praha: PedF UK, 2019. NOVÁKOVÁ, E., VONDROVÁ, N. Tematické okruhy Číslo a početní operace, Číslo a proměnná. In: FUCHS, Eduard a ZELENDOVÁ, Eva. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1 vyd. Praha: NÚV, 2015, s. 8–41 HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. (http://mdisk.pedf.cuni.cz/SUMA/MaterialyKeStazeni/PublikaceKnihy/25KapitolZDM.pdf) VONDROVÁ, N. Úvod do didaktiky matematiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. JANÍK, T. e. a. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. Online: https://is.muni.cz/do/rect/metodika/VaV/vyzkum/34884802/59922459/60007219/036_Janko_Kvalita_ve_vzdelavani.pdf Další literatura je přímo součástí Moodle kurzu a bude doporučována průběžně. Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (09.09.2025)
|
|
||
|
Aktivní účast v kurzu (docházka). Plnění úkolů v Moodle kurzu. Ve zkouškovém období písemný test založený na probraných pojmech s následnou ústní rozpravou. Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (09.09.2025)
|
|
||
|
Poznávací proces v matematice (teorie generických modelů) Číslo a číselné obory, Proměnná a algebra, Lineární rovnice. Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (09.09.2025)
|
|
||
|
Studenti dostanou přístupový kód k zápisu do kurzu Moodle. Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (09.09.2025)
|
|
||
|
Výsledky učení jsou vztahovány ke Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventy učitelství - matematika, verze červen 2025 (KRAUM) a obecnému kompetenčnímu rámci z roku 2023. Jedná se zejména o kompetenci 1.2 "Didakticky zprostředkuji obsah vyučovaných oborů žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami". Číslo za daným výsledkem odpovídá číslu příslušného bodu kompetence, kam daný výsledek zejména zapadá. Konstruktivismus v didaktice matematiky - podnětná výuka Poznávací proces v matematice, porozumění v matematice Obsahová složka (slovní úlohy, číselné obory, algebraické uvažování, rovnice) Další výsledky učení příslušné jednotlivým obsahům, které nejsou součástí výše uvedených výsledků Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (09.09.2025)
|