SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Czech educational system in comparative perspective - OKBZ1Z024B
Title: Český vzdělávací systém v mezinárodním srovnání
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. David Greger, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. David Greger, Ph.D.
Interchangeability : OPBZ1Z024B
Annotation - Czech
Tento předmět uvádí do srovnávacího studia vzdělávacích systémů, typologie a specifika evropských vzdělávacích systémů. Zvláštní pozornost věnuje komparaci vzdělávacích systémů ve střední Evropě a procesu jejich transformace. Studentům poskytne základní informace o českém vzdělávacím systému v komparaci s jinými vzdělávacími systémy a o dostupných datech pro porovnávání vzdělávání v různých zemích. V předmětu provedeme studenty ukázkou různých typologií vzdělávacích systémů se zaměřením na školní vzdělávání. Studenty seznámíme s daty a popisy vzdělávacích systémů (Eurybase), se systémy kvantitativních indikátorů (OECD Education at a Glance, Key data on Education in Europe, EFA Global Monitoring Report a dalšími ad hoc indikátory), s rolí mezinárodních výzkumů zjišťujících výsledky vzdělávání (např. PISA, TIMSS, PIRLS) v porovnávání vzdělávacích systémů i s kvalitativními výzkumy porovnávajícími různé aspekty vzdělávání v různých zemích. Cílem kurzu bude ukázat studentům příklady inspirace ze zahraničních vzdělávacích systémů, ale také upozornit na nemožnost zjednodušeného přenášení dílčích opatření mezi vzdělávacími systémy (tzv. policy borrowing). Moodle pro kombinované studium: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8490
Last update: Greger David, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je ukázat studentům příklady inspirace ze zahraničních vzdělávacích systémů, ale také upozornit na nemožnost zjednodušeného přenášení dílčích opatření mezi vzdělávacími systémy (tzv. policy borrowing). V komparativní perspektivě studenti budou schopnější kritičtěji nahlédnout některá specifikace českého vzdělávacího systému, ale i jeho silné stránky, seznámí se se zdroji pro srovnávání zahraničních vzdělávacích systémů.

Last update: Greger David, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Course completion requirements - Czech

1 online setkání (Informační úvodní setkání 90 min.) se jedná o distanční asynchronní plnění úkolů v průběhu semestru k určitému termínu, ale ve Vámi zvoleném čase. 

Všechny úkoly budou zadány a také odevzdány v Moodlu v průběhu semestru. Dílčí úkoly budou vyžadovat znalost angličtiny (přečíst text, shlédnout video v AJ, apod.), byť samotné odevzdání úkolů (tvůrčí část, vlastní psaní zpracování odpovědi) bude v češtině. Např. shlédnout video v angličtině a zpracovat odpověď v češtině.

Dílčí úkoly budou zahrnovat studijní zátěž odpovídající 2 ECTS kreditům, tj. 50 - 60 hodin práce.

Last update: Greger David, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Literature - Czech

Greger, D. et al. Srovnávací pedagogika. Proměny a výzvy. Praha: PedF UK, 2015. ISBN 978-80-7990-860-8.

Greger, D. Educational policy in the Czech Republic: 25 years of educational transformation and growing inequalities. In Corner, T. (Ed.) Education in the European Union: Post-2003 Member States. Bloomsbury academic, 2015, s. 75-92. ISBN 978-14-725-2228-3

Kerckhoff, A. C. (2001). Education and Social Stratification Processes in Comparative Perspective. Sociology of Education, 74, 3. https://doi.org/10.2307/2673250

Marshall, J. Introduction to Comparative and International Education. Lodon: SAGE, 2014. ISBN 978-1-4462-7320-3.

Průcha, J.: Srovnávací pedagogika, Portál Praha 2015, ISBN 978-80-2622-0870-9

Van de Werfhorst, H. G., & Mijs, J. J. B. (2010). Achievement Inequality and the Institutional Structure of Educational Systems: A Comparative Perspective. Annual Review of Sociology, 36(1), 407–428. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.012809.102538

Walterová, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2006. 324 s. ISBN 80-7290-269-5.

Last update: Greger David, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Learning resources - Czech
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8490
Last update: Greger David, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Student/ka na zadaných úkolech v online prostředí prokáže:

- porozumění grafické prezentaci vzdělávacích systémů s využitím organogramů Eurydice a ISCED klasifikace.

- schopnost aplikovat porozumění organogramům vzdělávacích systémů pro jednoduché srovnání charakteristik vzdělávacích systémů (délka povinné školní docházky a její přesah mezi stupni ISCED, diferenciace vzdělávacích drah žáků) 

- prokáže schopnost argumentačně zhodnotit výhody či limity strukturálně odlišných nastavení vzdělávacích systémů. 

- znalost Mezinárodních výzkumů výsledků vzdělávání a jejich specifik.

- schopnost interpretovat vývoj výsledků českých žáků v mezinárodních výzkumech v čase.

- prokáže schopnost analyzovat videozáznamy výuky z různých zemí s důrazem na rozlišení podobností a odlišností  a tyto zhodnotit. 

Last update: Greger David, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html