SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Assistant practice - OKBZ1S004B
Title: Asistentská praxe s reflexí
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Teacher(s): PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Pre-requisite : OKBZ1P001A
Interchangeability : OPBZ1S004B
Annotation -
The aim of the subject is to get acquainted with the school environment, the content of the work of teachers and teaching assistants in heterogenous classes within the framework of joint education. An integral part of this goal is the systematic support and development of student competencies in the field of individualized, differentiated and inclusive teaching in the primary and secondary school environment. Teaching assistantship creates a space for a mentoring type of collaboration between experienced and future teachers. An important goal is also the development of the student's reflective and self-reflective skills.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
Aim of the course - Czech
Studující se seznamují se školním prostředím, obsahem práce učitele a asistenta pedagoga v hererogenních třídách v rámci společného vzdělávání. Předmět systematicky podporuje a rozvojí kompetencí studujících v oblasti individualizované, diferencované a inkluzivní výuky v prostředí základní a střední školy. Zaměřuje se na rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studujících.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·         seminář 12 hodin

·         praxe 24 hodin

Příprava:

·         zpracování úkolů a práce se studijními materiály 14 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Student pracuje s el. podporou studia v moodle.

Pro zápočet předkládá portfolio zpracovaných úkolů v rámci asistentské praxe.

Podmínkou zakončení předmětu je doložená asistentská činnost na základní nebo střední škole, všechny požadované úkoly odevzdané v moodle, osobní účast spojená s prezentací výstupu praxe v reflektivním semináři. 

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
Literature - Czech

FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 126 s. ISBN 978-80-244-4672-1.

HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha Grada Publishing.2009 ISBN 978-80-247-3070-7.

KOL.AUTORŮ. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7.

KARGEROVÁ, J., STARA, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: první stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N. & KARGEROVÁ, J. et al. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida spol. 2015.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
Syllabus - Czech

Studenti získají možnost poznávat různé typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě – např. žáky se spec. vývojovými poruchami učení, s ADHD, žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, žáky nadané, žáky-cizince apod. Student se účastní úvodního informačního semináře a závěrečného reflektivního semináře na fakultě. Pravidelně pracuje po celý semestr podle pokynů učitele, podle jeho pokynů také prezentuje výstupy z praxe ve studijní skupině na fakultě - tj. průběh a výsledky svých aktivit v rámci asistentské práce. Pro zápočet předkládá portfolio zpracovaných úkolů v rámci asistentské praxe. Po celý semestr využívá elektronickou podporu studie v Moodle, kam odevzdává zadané úkoly.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující

identifikuje různé typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě

objasní systém společného vzdělávání, podporu žáků se SVP, roli asistenta pedagoga

plní praktické úkoly s využitím metodických podkladů

zaznamená výsledky pozorování ve třídách do záznamových archů a reflektují svá zjištění

charakterizuje úlohu asistenta pedagoga ve společném vzdělávání na podkladě vlastních zkušeností

shromáždí všechny vypracované podklady do podoby portfolia

prezentuje výstupy praxe s využitím portfolia zpracovaných úkolů

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html