SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Computer graphics - OKBZ1I021B
Title: Grafika na počítači
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024 to 2024
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
Annotation -
The mission of the course Computer Graphics is to develop students' ability to use the acquired knowledge and user skills in computer work in the direction of their own creative activity, respectively. professional creativity in the creation of graphically oriented didactic materials and documents. The objective of the study subject is to adopt relevant knowledge and, above all, skills in computer graphics, to understand basic principles and ways of processing graphic data, to master the basics of graphic data work, and to use graphic information with computer support, to adopt different ways of retrieving and editing graphic data, including by choosing and mastering graphics work programs and knowing their specifics and functional options.
Last update: Štípek Jiří, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
Literature - Czech
BAH, T. Inkscape: Guide to a Vector Drawing Program, 5th edition. Dostupné z URL: .
HUGHES, J. et al. Computer graphics - principles and practice, 3rd edition. B, Addison-Wesley Publishing, 2012.
KLAWONN, F. Introduction to Computer Graphics, 2nd edition. London : Springer-Verlag London Ltd, 2012.
KOLINGEROVA, I. Krásy počítačové grafiky.  Dostupné z URL: .
SHIRLEY, P., MARSCHNER, S. Fundamentals of Computer Graphics , 4th edition. Boston : A K Peters, 2015.
Last update: Štípek Jiří, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
Syllabus - Czech
  • Rastrové a vektorové prostředí a nástroje
  • Princip monitoru (LCD), zobrazování barev, princip bitmapové grafiky (formát BMP)
  • Světlo jako objektivní veličina a subjektivní vnímání světla (oko)
  • Barevné modely a jejich užití - RGB, CMY/K, HSB
  • Základní formáty souborů
  • Komprese grafických dat, základní parametry obrazu (rozlišení, barevná hloubka, ...)
  • Práce ve vektorovém grafickém editoru
    • princip vektorové grafiky
    • uživatelské prostředí vektorového grafického editoru
    • nástroje pro tvorbu základních tvarů a kontextová nabídka - ruční režim, obdélník, elipsa, text
    • vkládání objektů
    • úprava a transformace objektů
    • paleta barev (parametry výplně a obrysu)
    • přichytávání objektů, vodicí linky, mřížka
    • zarovnání a rozmístění objektů
    • seskupování objektů
    • práce s více objekty - slučování objektů, průnik, rozdíl apod.
    • zarovnání a rozmístění objektů
    • křivky - převod objektu na křivky
    • princip Bézierovy křivky, nástroje pro tvorbu a úpravu křivek
    • vodící linky a mřížka
    • převod bitmapové grafiky na vektorovou
    • užití vrstev
  • Úprava bitmapové grafiky
    • úprava rozměrů a DPI
    • úprava barev
    • dávkové (hromadné) úpravy
    • vybrané další postupy pro práci s bitmapovou grafikou
  • Strukturace grafické informace (mapy)
    • východiska, asociativní model,
    • pojmové a mylšenkové mapy
    • práce s dektopovou a online aplikací
Last update: Štípek Jiří, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
Learning resources - Czech
Odkaz na studijní opory (zejména podklady v kurzu moodle) se mění každý semestr, proto bude sdělen na začátku první hodiny, popř. rozeslán zapsaným e-mailem. 
Last update: Battistová Eva, PaedDr. (07.01.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující

·         seznámí se s fyzikální podstatou světla a způsobem, jakým lidské oko vnímá světlo

·         pochopí rozdíl mezi rastrovým a vektorovým grafickým prostředím a nástroji

·         seznámí se s principem fungování monitorů (LCD), zobrazováním barev a principem bitmapové grafiky (formát BMP)

·         dozví se o kompresi grafických dat a základních parametrech obrazu, jako jsou rozlišení a barevná hloubka

·         naučí se pracovat ve vektorovém grafickém editoru

·         pochopí princip vektorové grafiky a její využití

·         osvojí si uživatelské prostředí vektorového grafického editoru Inkscape

·         ovládne nástroje pro tvorbu základních tvarů a využití kontextové nabídky

·         procvičí si úpravu a transformaci objektů ve vektorové grafice

·         naučí se pracovat s paletou barev, nastavovat parametry výplně a obrysu

·         bude využívat přichytávání objektů pro přesné umístění a zarovnání

·         osvojí si techniky seskupování objektů a operace jako slučování, průnik či rozdíl

·         naučí se zarovnávat a rozmísťovat objekty efektivně v rámci kompozice

·         pochopí práci s křivkami, včetně převodu objektů na křivky

·         seznámí se s principem Bézierovy křivky a nástroji pro tvorbu a úpravu křivek

·         bude využívat vodící linky a mřížku pro přesné umístění a vyrovnání prvků

·         naučí se převádět bitmapovou grafiku na vektorovou formu

·         bude schopen práce s vrstvami ve vektorovém editoru pro lepší organizaci projektu

·         seznámí se s metodami úpravy bitmapové grafiky, včetně změny rozměrů a DPI

·         naučí se provádět barevné úpravy a aplikovat efekty na bitmapové obrázky

·         osvojí si postupy pro dávkové (hromadné) úpravy grafických souborů

·         rozliší základní formáty grafických souborů a vhodně je použije

·         pochopí, jak strukturovat grafickou informaci, například při tvorbě map

Last update: Battistová Eva, PaedDr. (19.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html