course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
The course presents the teaching profession and other teaching professions in a psychological perspective so that students can better understand their specifics. The aim of the course is to help students with a comprehensive understanding of the teaching profession and related professions for which undergraduate students at the Faculty of Education are preparing.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2019)
Kurz představuje učitelské povolání a další pedagogická povolání v psychologické perspektivě tak, aby studující lépe porozuměli jejich specifikům. Cílem kurzu je pomoci studentům s komplexním pochopením učitelské profese a příbuzných profesí, na které jsou studenti bakalářského studia na PedF UK připravováni.
V letním semestru 2020/2021 bude výuka zahájena distanční formou a dále se bude řídit platnými protipandemickými pravidly. Jednotlivá setkání budou probíhat prostřednictvím offline nahrávek přednášek a následně online přednášek v platformě Zoom. K předmětu je zřízen kurz v Moodle. Kurz v Moodle obsahuje četbu, úkoly a nahrané přednášky k vybraným tématům.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2021)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je pochopit specifičnost učitelského povolání (nároky, obtížemi, možnostmi). Seznámit studenty se základními způsoby zvládání náročných situací a předcházení "vyhoření".
Last update: Pavelková Isabella, doc. PhDr., CSc. (30.10.2019)
Descriptors - Czech
Výuka předmětu je vedena doc. Smetáčkovou a prof. Štechem. Všechny podklady k předmětu jsou uvedeny v Moodlu.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Course completion requirements - Czech
Závěrečný test vycházející z témat přednášek a samostudia.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (15.05.2020)
Literature - Czech
SPILKOVÁ, V.: Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. KOPŘIVA, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. ŠTECH, S.: Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika 1994, 34, č.4, s. 311 -349. Rodina a škola. Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 2004, 54, 4. HENNIG, C., KELLER, G.: Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996. BRUNER, J.: Acts of Meaning. Cambridge: Harvard University Press, 1990. HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I.: Jaký jsem učitel, Praha: Portál, 2010. ŠTECH, S.: Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Čs. Psychologie, 1997, 41, 6, s. 487-502. ŠTECH, S.: Škola nebo domácí vzdělávání? Teoretická komplikace jedné praktické otázky. Pedagogika, 2003, 43, č.4, s. 418 - 436. Povolání: učitel. Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 1994, 44, 4. Psychoanalytické inspirace pro výchovu. Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 1999, 49, 4. Hakanen, J. J., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and work engagement among teachers. Journal of school psychology, 43(6), 495-513. Smetáčková, I. et al. (2019). Syndrom vyhoření mezi učiteli a jeho souvislosti. Českolovenská psychologie, 63 (4), 515-538.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2019)
Requirements to the exam - Czech
Kurz je ukončen didaktickým testem, který pokrývá témata přednášek a povinné literatury (viz podklady v Moodlu).
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Syllabus - Czech
Obsah kurzu: 1. Učitelská profese, profesionalizace a profesní socializace. 2. Analýza učitelské profese - učitelská profese a její nároky (klinická náročnost učitelství, nejistoty, ambivalence a dilemata učitelství, prestiž učitelské profese). Učitelská profesní identita (stávání se učitelem). 3. Pomáhající profese. Lidský vztah jako součást profese. 4. Stres a strategie jeho zvládání. Syndrom vyhoření. Prevence. 5. Autodiagnostika učitele. Individuální pojetí učitelství. Zjišťování vlastních specifik pedagogického působení, zvláštnosti vlastního pojetí žáka (respektive úspěšného žáka) a preferenčních tendencí.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2019)