SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Food quality and safety - OKBY4P031A
Title: Kvalita a bezpečnost poživatin
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Pre-requisite : OKBY4P021A
Annotation - Czech
Tento předmět navazuje na předmět Výživa člověka. Přináší vhled do specifikace jednotlivých potravinářských komodit, do systému zabezpečujícího bezpečnost a nezávadnost potravin, do změn nutriční hodnoty stravy v důsledku skladování a technologických úprav.
Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (12.06.2022)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámit studenty se systémem jakosti a nezávadnosti poživatin. Předmět rovněž vytváří prostor pro praktickou aplikaci osvojených znalostí z oblasti výživy a zdravé životosprávy.

Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (12.06.2022)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 2O minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 17 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 19 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.08.2022)
Course completion requirements - Czech

Požadavky ke zkoušce:

Zkouška se skládá ze dvou částí, a to z:

- vypracování všech úkolů zadaných k danému předmětu v Moodle a jejich odevzdání v předem daném termínu (nutné získat minimálně 60 b. z každého průběžného úkolu) 

a

- ústní zkoušky. Jedná se o souhrnnou zkoušku z předmětů Výživa člověka a  Kvalita a bezpečnost poživatin. Student má k úspěšnému absolvování ústní zkoušky max. 3 pokusy  (jeden řádný pokus a dva opravné). Student si tahá jedno číslo otázky. Pod každým číslem otázky je uvedena jedna podotázka z předmětu Výživa člověka a jedna podotázka z předmětu Kvalita a bezpečnost poživatin. Studen musí zdárně odpovědět na obě části zkoušky.

Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k závěrečnému testu a nesplní tak všechny požadavky ke zkoušce, a tudíž si bude muset předmět opakovaně zapsat v dalším roce!!

Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o  posunutí termínu odevzdání na jiný. předem určený, termín.

Student má na úspěšné absolvování ústní zkoušky celkem tři pokusy (jeden řádný a dva opravné).

Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (09.08.2022)
Literature - Czech

BABIČKA, L. (2012). Průvodce světem potravin: rady spotřebitelům, na co si dát pozor

při nakupování a manipulaci s potravinami. Praha: Ministerstvo zemědělství.

DOSTÁLOVÁ, J. & KADLEC, P. (2014). Technologie potravin: Potravinářské zbožíznalství. Ostrava: KEY Publishing.

HRNČÍŘOVÁ, D. & FLORIÁNKOVÁ, M. (2014). Výživa ve výchově ke zdraví: příručka pro učitele k e-learningovému kurzu. Praha: Ministerstvo zemědělství.

MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ. (2018). Víš, co jíš. Dostupné z: http://www.viscojis.cz/

PÁNEK, J., POKORNÝ, J. & DOSTÁLOVÁ, J. (2007). Základy výživy a výživová politika. Praha: VŠCHT Praha.

Příručka pro provozovatele potravinářských podniků k označování potravin podle předpisů EU. (2018). Praha: Ministerstvo zemědělství.

SUKOVÁ, I. (2014). Označování potravin průvodce pro spotřebitele. Praha: Ministerstvo zemědělství.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2019)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky ke zkoušce:

Zkouška se skládá ze dvou částí, a to z:

- vypracování všech úkolů zadaných k danému předmětu v Moodle a jejich odevzdání v předem daném termínu (nutné získat minimálně 60 b. z každého průběžného úkolu) 

a

- ústní zkoušky. Jedná se o souhrnnou zkoušku z předmětů Výživa člověka a  Kvalita a bezpečnost poživatin. Student má k úspěšnému absolvování ústní zkoušky max. 3 pokusy  (jeden řádný pokus a dva opravné). Student si tahá jedno číslo otázky. Pod každým číslem otázky je uvedena jedna podotázka z předmětu Výživa člověka a jedna podotázka z předmětu Kvalita a bezpečnost poživatin. Studen musí zdárně odpovědět na obě části zkoušky.

Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k závěrečnému testu a nesplní tak všechny požadavky ke zkoušce, a tudíž si bude muset předmět opakovaně zapsat v dalším roce!!

Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o  posunutí termínu odevzdání na jiný. předem určený, termín.

Student má na úspěšné absolvování ústní zkoušky celkem tři pokusy (jeden řádný a dva opravné).

Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (09.08.2022)
Syllabus - Czech

1.Repetitorium z Výživy člověka (Výživy I)

2. Systém zajišťování bezpečnosti potravin v ČR a EU.

3. Kvalita potravin v ČR.

4. Základy zbožíznalství.

5. Doplňky stravy a jejich využití.

6. Změna výživové hodnoty potravin během kulinárního zpracování.

7. Změna výživové hodnoty potravin během skladování.

8. Platná legislativa v oblasti hromadného stravování.

9. Projekty podpory zdravého stravování na školách.

10. Výuka zdravé výživy nejen teoreticky, ale i prakticky (projekt studentů).

11. Senzorické posouzení vybraných potravinářských výrobků.

Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (09.08.2022)
Learning outcomes - Czech

Studující vysvětlí, které státní orgány ČR se podílejí na kontrole bezpečnosti a nezávadnosti poživatin.  Vyjmenuje jednotlivá kompetentní ministerstva a vysvětlí jejich funkci při kontrole bezpečnosti a nezávadnosti poživatin.

Studující vysvětlí rizika jednotlivých kulinární úprav stravy pro zdraví člověka (zdravotní rizika, hygienická rizika). Uvede příklady změn nutriční hodnoty stravy (pozitivní i negativní), které mohou být způsobeny kulinární úpravou.

Studující vyjmenuje způsoby skladování poživatin, uvede příklady jednotlivých poživatin, které se za daných podmínek skladují a uvede příklady rizik spojených s nevhodným způsoben skladování jednotlivých poživatin.

Studující diskutuje výhody a nevýhody jednotlivých způsobů konzervace poživatin (konzervace usmrcováním, vyloučením mikroorganismů nebo změnou prostředí). Uvede příklady poživatin, u kterých se jednotlivé konzervační postupy využívají.

Studující diskutuje přínosy a negativa látek přidávaných do poživatin. Vyjmenuje jednotlivé kategorie látek a popíše jejich funkci.

Studující identifikuje rozdíly ve značení balených, zabalených a nebalených poživatin. Vyjmenuje základní údaje na obale, které u těchto poživatin musí být uvedeny.

Studující vyjmenuje rozdíly v zacházení s poživatinami s uvedeným datem použitelnosti a minimální trvanlivosti na obale (skladování, manipulace po uplynutí dané doby, prodej, konzumace, povinnosti a odpovědnost prodejce).

Studující definuje jednotlivé potravinářské komodity (maso, mléko a mléčné výrobky, vejce, ryby, ovoce, zelenina, luštěniny, obiloviny, olejniny, káva, čaj, cukroviny, nápoje), identifikuje jejich nejvýznamnější živiny a vysvětlí jejich význam pro výživu člověka, charakterizuje j jejich způsoby skladování a diskutuje vady, které mohou vznikat při nesprávném skladování či přepravě.

Studující identifikuje pozitiva a negativa doplňků stravy.

Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html