A student gets acquainted with the methods applied during teaching drama. The course provides the students with basic organisational and didactical skills by practical activities.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Student se seznámí s metodami, kterých se užívá při výuce dramatické výchovy. Kurz orientuje studenty v základních organizačních a didaktických dovednostech DV přes praktické aktivity.
Tento předmět má spíš praktický charakter. V případě distanční výuky bude nastaven moodle. Tam budeme pracovat s materiály ke studiu, interaktivními úkoly i odkazy na on-line výuku. Přístup k moodle dostanete mailem přes adresy SIS.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (21.09.2022)
Aim of the course -
Open a grounding in didactical skills of drama education.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Otevřít základy didaktických dovedností pro DV.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Descriptors - Czech
Tento předmět má spíš praktický charakter. Pro nouzovou distanční výuku bude nastaven moodle. Tam budeme pracovat s materiály ke studiu, interaktivními úkoly i odkazy na on-line výuku. Přístup k moodle dostanete mailem přes adresy SIS.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (01.10.2020)
Literature -
BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: ARTAMA, 1996.
BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha: ARTAMA, 2004 - 6., upr. vyd.
DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha: SPN, 1976 a další vydání
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: ARTAMA-STD, 1998.
MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: ARTAMA-STD, 1997.
ULRYCHOVÁ, I., GREGOROVÁ,V., ŠVEJDOVÁ, H. Hrajeme si s pohádkami. Praha: Portál, 2000.
VALENTA, J., Metody a techniky dramatické výchovy, Strom, Praha 1997
WAY, B., Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV nakladatelství, 1996.
Časopis Tvořivá dramatika, vydává ARTAMA ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU a STD, Praha
KOŤÁTKOVÁ, S., PROVAZNÍK, J., BLÁHOVÁ, K. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998.
MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: ARTAMA-STD, 1997.
PALARČÍKOVÁ, A. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD-SADAS, 2001.
SLAVÍK, M. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským kolektivem. Praha: ARTAMA, 1996.
Časopis Tvořivá dramatika, vydává ARTAMA ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU a STD, Praha
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Honsnejmanová, I. Realizace průřezových témat dramaticko-výchovnými metodami. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013. 157 s. ISBN 978-80-7372-980-6.
BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: ARTAMA, 1996.
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011. 156 s. ISBN 978-80-7068-250-0.
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: ARTAMA-STD, 1998.
MACHKOVÁ, E. (ed.). Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Praha: Portál, 2012. 152 s. ISBN 978-80-262-0093-2.
Machková, E. ed. Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 150 s. ISBN 978-80-262-0504-3.
KOŤÁTKOVÁ, S., PROVAZNÍK, J., BLÁHOVÁ, K. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998.
Rychecký, S. Dramatická výchova nejen pro školu. Vyd. 1. Brno: Lužánky - středisko volného času, 2012. ISBN 978-80-85038-01-9.
VALENTA, J., Metody a techniky dramatické výchovy, Strom, Praha 1997
Way, B. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Překlad Eva Machková. 2., rev. a aktualiz. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2014. 232 s. ISBN 978-80-903901-4-0.
Doporučená:
MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80--7367472-4.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (05.10.2020)
Requirements to the exam - Czech
účast na výuce, skupinový projekt, kromě řádného termínu jsou možné dva opravné
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Syllabus -
The contents of the course are formed predominantly by practical activities, accompanied by theoretical interpretation or reflections by students.
methods, game - "life as", rules, reflexes
story
leadership, part,
teacher of Drama
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
1. Osobnostní a sociální rozvoj jedince
- navozování fiktivních dramatických situací založených na mezilidské interakci a využívajících simulačních a
rolových her k aktivnímu poznávání světa, člověka, společnosti i sebe sama;
2. Teorie dramatické výchovy
- seznámení s cíli, obsahem a metodami dramatické výchovy;
- představení dramatické výchovy jako oboru zabývajícího se jak uměleckým (esteticky orientovaným), tak
osobnostně sociálním učením;
- seznámení s podněty z různých forem umění, které mohou být inspiraci pro improvizace a dramatické hry;
- tvorba dramatických situací;
- posouzení kvality obsahové a formální stránky dramatického díla.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)