|
|
|
||
The subject understands drama as a system of social artistic learning aimed at the development of personality and social skills through drama and theater. Self-experiential procedures will enable students to understand the didactic basis of drama.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.11.2023)
|
|
||
Students will explain the possibilities of drama education for free time education. They use the terminology of general didactics and didactics of drama education (Valenta, Machková, Bláhová, Way; drama, role play. improvisation, relexe; Valenta, OSV principles: practical, personified, accompanying; Jirásek, experience/experience, holistic education; Jonassen, Land , Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, learning environment accentuating the student, pedagogy of the environment - direct and indirect educational effects; Vygotský, Křivohlavý, zone of immediate development; Csikszentmihalyi, Flow/stress/boredom; Kolb, Hanuš, Drahanská, experiential learning, reflection , formative assessment, constructivism in teaching, Čáp, Mareš, Kalhous). They interpret DV methods (working with a story, creative play) as an educational situation linked to the goal so that the experience activates the learning process. They argue the meaning of the group's pedagogical diagnostics for setting the DV as a safe space for social learning (at the level of eustress). They compare the possibilities of social motivation (needs of the group; reference frame of the group) of the individual with the situation of group dynamics (also in connection with the goal of developing the competence to cooperate). They formulate activity goals in connection with pedagogical diagnosis. They apply the OSV principles in DV: practical, personalized, accompanying and reflection (review) as a didactic support of the learning process. Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka včetně přípravy 8 hodin, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Seminární práce 32 hodin. Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.11.2023)
|
|
||
Bláhová, K. (1996). Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, útvar Artama. Machková, E. (2007). Úvod do studia dramatické výchovy (2., upr. vyd). Praha: NIPOS. Machková, E. (Ed.). (2012). Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Praha: Portál. Machková, E. (Ed.). (2013). Projekty dramatické výchovy: pro starší školní věk. Praha: Portál. Marušák, R., Králová, O., & Rodriguezová, V. (2008). Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál. Valenta, J. (1997). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom. Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada. Way, B. (2014). Rozvoj osobnosti dramatickou hrou (2., revidované a aktualizované vydání). Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
Aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha v seminární práci jako podklad pro hodnocení. V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce. On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM. Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (16.10.2023)
|
|
||
1. Dramatic education as a field dealing with personal and social learning. 2. The context of dramatic education in the practice of parenting (to actively learn about the world, people, society and oneself). 3. Work with the goals, content and methods of drama education. 4. Pedagogical diagnostics as a starting point for the choice of DV methods; psychological safety. 5. Creation of dramatic situations: creating fictitious dramatic situations based on interpersonal interaction and using simulation and role-playing games. 6. The supporting role of the pedagogue in drama education in OSV principles: practical, personified, accompanying (reflection as an opportunity to learn while processing self-experience). Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
|
|
||
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8950 Heslo pro hosty: akredkpg19 Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|