SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to study - OKBV3P011A
Title: Úvod do studia
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:4/0, C [HS]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Co-requisite : OKBV3P012A
Is co-requisite for: OKBV3P016A, OKBV3P012A, OKBV3P015A, OKBV3P014A, OKBV3P013A, OKBV3P021A, OKBV3C023A
Is pre-requisite for: OKBV3V026A, OKBV3T027A, OKBV3P064A, OKBV3H025A, OKBV3I028A, OKBV3I024A, OKBV3P063A, OKBV3P043B, OKBV3P042B, OKBV3P041B, OKBV3P055A
Annotation -
The course acquaints students with the concept of the study program, its educational objectives and organizational support. The profession of educator is introduced in the broader context of the Czech education system, its current problems and challenges. Attention is also paid to the issue of combined forms of study, including the methodology of controlled self-study. The aim of the course is to acquaint students with the study program, the profession of educator and leisure time educator and to introduce them to the issues and methods of combined study. Content definition: 1. Education as a field and profession. 2. Conception and organization of the study program Education at the Faculty of Education of Charles University. 3. Problems of combined study and methodology of supervised self-study. 4. Selected study regulations and recommendations. 5. Methodological support during study, sources of information, counselling for students.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámení studujících se studijním programem, profesí vychovatele a pedagoga volného času a jejich uvedení do problematiky a metod kombinovaného studia.

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 1 kredit dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 30 hodinám. Přímá výuka 4 hodiny, samostudium literatury (za celý semestr) 5 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 5 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 16 hodin.

Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (16.10.2023)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. 

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literature - Czech

DVOŘÁKOVÁ, E. Několik poznámek o distančním vzdělávání. Liberec : Technická univerzita, 1999. ISBN80-7083-332-7.

PRŮCHA, J. Distanční studium v otázkách : průvodce studujících a zájemců o studium. Praha : CSCŠ, 2000. ISBN80-86302-16-4.

ZLÁMALOVÁ, H. Distanční vzdělávání a e-learning : učební text pro distanční studium. Praha : UJAK, 2008. ISBN978-80-86723-56-3

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení:
1. Vychovatelství jako obor a profese.
2. Koncepce a organizace studijního programu Vychovatelství na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
3. Problematika kombinovaného studia a metodika řízeného samostudia.
4. Vybrané studijní předpisy a doporučení.
5. Metodická podpora při studiu, zdroje informací, poradenství pro studenty.

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Learning resources - Czech

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8959

Heslo pro hosty: akredkpg19

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • Definuje kvalifikační požadavky kladené na profesi vychovatele a pedagoga volného času dle platné legislativy.
  • Charakterizuje studijní program Vychovatelství.
  • Analyzuje specifika kombinovaného studia a diskutuje o možných problémech kombinovaného studia.
  • Vysvětlí volbu metod kombinovaného studia, porovná výhody a nevýhody řízeného samostudia.
  • Navrhne přístupy ke studiu doporučené literatury a dalších studijních materiálů, včetně využití studijní opory v Moodlu.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html