SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Artphiletics - OKBV3P009C
Title: Artefiletika
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:8/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Annotation - Czech
Předmět představuje artefiletiku jako salutogenetický komplement arteterapie, a to v návaznosti na poznatky osobnostního a sociálního rozvoje, výchovy zážitkem a dramatické výchovy. Akcentován je salutogenní efekt tvořivosti v každodenní činnosti dítěte i dospělého. Předmět má výrazně zážitkový charakter a otevírá prostor pro vlastní tvůrčí činnost studentů. Zároveň jsou zohledňovány didaktické aspekty potřebné pro využití probírané problematiky v budoucí pedagogické praxi studentů.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.11.2023)
Aim of the course -
Students will understand the importance of art and aesthetic experience to develop a person's personality based on their own experience with the techniques of artephyletics. It will enable students to develop professionally in the field of basic didactic procedures of artephyletics.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.11.2023)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka včetně přípravy 8 hodin, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Seminární práce 32 hodin.

Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (16.10.2023)
Literature - Czech

Liebmannová, M. (2005): Skupinová arteterapie, Praha: Portál.

Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Univerzita Karlova.

Slavík, J., & Wawrosz, P. (2011). Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky (2., ekonomické vyd). V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Slavíková, V., Slavík, J., & Hazuková, H. (2000). Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.

Šicková-Fabrici, J. (2008): Základy arteterapie. Praha: Portál.

Campbellová, J. (2000): Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé. Praha: Portál.

Zavora, J. (200 9). Salutogenetický charakter Artefiletiky Jana Slavíka. Psychoterapie, 3(3-4), 220-223. http://www.zavora.info/Podklady/Psychoterapie_2009_3-4_Salutogeneticky_charakter_artefiletiky.pdf

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
Requirements to the exam - Czech

Aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha jako podklad pro hodnocení.

Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
Syllabus -
1. Characteristics and current concept of artephyletics, art therapy and related approaches. 2. Art education and creativity as a phenomenon of the present time. 3. Possibilities of applying artephyletics in the educator's practice. 4. The experience of creation in expressive play and reflection as an opportunity for learning 5. The salutogenetic dimension of artephyletics in the specifics accompanying the role of the educator.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.11.2023)
Learning resources - Czech

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8943

Heslo pro hosty: akredkpg19

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
Learning outcomes - Czech

Studenti reflektují vlastní zkušenost s artefiletickými postupy s expresivní hrou formulací rozvojového potenciálu pro skupinu i jednotlivce.

Popíší možnosti estetického prožitku k rozvíjení osobnosti člověka.

Na úloze modelové situace vysvětlí vazbu prožitková situace v prostoru expresivní hry a její reflexe.

Tvoření jako prostředek učení argumentují s respektem k psychické bezpečnosti základních didaktických principů artefiletiky.

Aplikují techniky artefiletiky v návrhu volnočasového projektu.

Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html