The course is focused on the development of education in the Czech multicultural society. It allows students to understand and accept diversity as a positive phenomenon and to evaluate differences between people from different cultures as beneficial. The aim of the course is to contribute to creating respectful relationships between cultures. Students learn to communicate and cooperate with members of different socio-cultural groups using their own means of expression. Critical analysis and understanding of differences should create an incentive for intercultural exchanges, promote a sense of solidarity and the ability to reflect social and economic inequalities. Intercultural education makes it possible to adapt education and training programs to the conditions and needs of the region and the local community.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Kurz je zaměřen na rozvoj vzdělávání v české multikulturní společnosti. Umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. Cílem kurzu je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami. Studenti se pomocí vlastních vyjadřovacích prostředků učí komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti. Interkulturní vzdělávání umožňuje přizpůsobit vzdělávání a výchovné programy podmínkám a potřebám regionu a místní komunity.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Aim of the course -
Based on familiarization with the basic theories of intercultural education, students are able to elaborate a particular project of teaching.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Studenti na základě seznámení se základními teoriemi interkulturní výchovy dokáží zpracovat konkrétní projekt výuky.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Course completion requirements -
Requirements for classified credit
75% participation in lessons
Preparation and presentation of the project
Review of selected literature
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Požadavky na klasifikovaný zápočet 75% účast na výuce
Zpracování a prezentování projektu
Recenze vybrané odborné literatury
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Literature -
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha: Portál, 1998. PRUCHA, J. Multikulturní výchova - teorie, praxe, výzkum. Praha: ISV, 2001. NEČAS, C. Rómové v České republice včera a dnes. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Rómů. Praha: Grada, 2001. SEKYT, V. Zamyšlení nad zvláštnostmi romských dětí vstupujících do školy. Praha: Portál, 1998. SEKYT, V. Národnostní menšiny v České republice. In. Studijní materiály pro školení terénních sociálních pracovníků. Praha: Člověk v tísni, 2001. BALVÍN, J. aj. Rómové a etika multikulturní výchovy. Ústí nad Labem, Hnutí rodina, 1999. BALVÍN, J. aj. Rómové a alternativní pedagogika. Ústí nad Labem: Hnutí rodina, 2000. DANIEL, B. Dějiny Rómů. Olomouc: PedF UP, 1994. PAVLÁT, L. Židovská tématika v českých školách. Praha: AŽV, 1998. RÝDL, K. a NEZEL, I. Rasismus a nacionalismus v současném životě. Praha: IPPP, 1997. ŠATAVA, L. Národnostní menšiny v Evropě. Praha: Železný, 1994. Mezinárodní dokumenty o lidských právech a humanitárních otázkách
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha: Portál, 1998. PRUCHA, J. Multikulturní výchova - teorie, praxe, výzkum. Praha: ISV, 2001. NEČAS, C. Rómové v České republice včera a dnes. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Rómů. Praha: Grada, 2001. SEKYT, V. Zamyšlení nad zvláštnostmi romských dětí vstupujících do školy. Praha: Portál, 1998. SEKYT, V. Národnostní menšiny v České republice. In. Studijní materiály pro školení terénních sociálních pracovníků. Praha: Člověk v tísni, 2001. BALVÍN, J. aj. Rómové a etika multikulturní výchovy. Ústí nad Labem, Hnutí rodina, 1999. BALVÍN, J. aj. Rómové a alternativní pedagogika. Ústí nad Labem: Hnutí rodina, 2000. DANIEL, B. Dějiny Rómů. Olomouc: PedF UP, 1994. PAVLÁT, L. Židovská tématika v českých školách. Praha: AŽV, 1998. RÝDL, K. a NEZEL, I. Rasismus a nacionalismus v současném životě. Praha: IPPP, 1997. ŠATAVA, L. Národnostní menšiny v Evropě. Praha: Železný, 1994. Mezinárodní dokumenty o lidských právech a humanitárních otázkách
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Syllabus -
multicultural education as a cross-cutting theme in FEP and SEP;
- definition of basic terms (intergaxing, assimilation, inclusion, stereotypes, xenophobia, rasisnus, gender problems);
- cultural customs of different nations and ethnicities;
- different symbols in communication, communication barriers, etiquette;
- current topics for the teaching of the MoI;
- sources of information for teaching the MC;
- specific methods of teaching MV with demonstrations;
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
- multikulturní výchova jako průřezové téma v RVP a ŠVP; - vymezení základních pojmů (intergaxe, asimilace, inkluze, stereotypy, xenofobie, rasisnus, gender -problémy); - kulturní zvyklosti různých národů a etnik; - rozdílné symboly v komunikaci, komunikační bariery, etiketa; - aktuální témata pro výuku MV; - zdroje informací pro výuku MV; - specifické metody výuky MV s ukázkami;
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)