SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
School Leadership - OKBU1U126A
Title: Školský leadership
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (49)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Mgr. Irena Trojanová, Ph.D.
Annotation -
The concept of management and leadership of schools and educational institutions belongs to the key topics of the field of School Management and is also emphasized by educational practice. The aim of the course is to summarize and complement the knowledge from other subjects and disciplines of School Management and to develop the necessary knowledge and skills for strategic management and leadership at the level of the whole educational organization. After completing the course, students will be able to independently evaluate the effectiveness of the use of individual concepts and approaches to leadership at different levels and applied in school management as a field of educational practice and in the actual activities of a school or school leader.
Last update: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je naučit studenty zvolit vhodné manažerské a lídrovské přístupy, umět využívat teorii vitality a umět vhodně vyhodnotit riziková místa, předcházet krizím a v případných krizových situacích vhodně komunikovat.                               

Last update: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech

Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.                                                

Last update: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou k účasti na zkoušce je splnění níže uvedených aktivit a jejich vložení do složky v MS Teams a do sdíleného prostředí v padletu  

·                skupinová práce - versatilní leadership a transakční a transformační

·                skupinová práce – sdělení v krizi

·                Krizový audit – skupinová práce

·                Teorie vitality – skupinová práce

·                Test ke kritériím ČŠI

·                Individuální pozorování

·                Cvičný test

 

Zkouška:

Online text ve zkouškovém období z vybraných okruhů SZZ a z okruhů z přednášek. Test bude probíhat kompletně online v souladu s metodou převrácené učebny                                       

Last update: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

VETEŠKA, Jaroslav; SVOBODOVÁ, Zuzana a TURECKIOVÁ, Michaela, 2022. Školský management: konceptualizace a klíčové oblasti oboru. [Praha]: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. ISBN 978-80-7603-348-1.

TROJANOVÁ, Irena a Zuzana SVOBODOVÁ, 2020. Krize jako příležitost nejen ve školství. Praha: Wolters Kluwer. 

TURECKIOVÁ, M. Klíč k účinnému vedení lidí. Odemkněte potenciál svých spolupracovníků. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-0882-9.

PLAMÍNEK, Jiří, 2014. Diagnostika a vitalizace firem a organizací: teorie vitality v podnikatelské a manažerské praxi. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-5323-2.

e-book Školský leadership (v připomínkovém řízení)

                                              

Last update: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus - Czech

Tematické okruhy:

1.      Úvod do předmětu Školský leadership

2.      Komparace současných přístupů k leadershipu

3.      Transakční, transformační a vyvážený leadership a principy versatility

4.      Krize a krizová komunikace

5.      Teorie vitality

6.      Prevence krize a krizový audit                                       

Last update: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Výsledky učení - sudent:

- dokáže vyjmenovat současné přístupy k leadershipu a provést jejich komparaci

- vysvětlí pojmy transakční, transformační a vyvážený leadership a principy versatility

- definuje krize a navrhne její prevenci včetně krizového auditu

- zná zásady řešení krize včetně krizové komunikace

- popíše pyramidu vitality a analyzuje jednotlivá patra

Last update: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html