|
|
|
||
The concept of management and leadership of schools and educational institutions belongs to the key topics of the field of School Management and is also emphasized by educational practice. The aim of the course is to summarize and complement the knowledge from other subjects and disciplines of School Management and to develop the necessary knowledge and skills for strategic management and leadership at the level of the whole educational organization. After completing the course, students will be able to independently evaluate the effectiveness of the use of individual concepts and approaches to leadership at different levels and applied in school management as a field of educational practice and in the actual activities of a school or school leader.
Last update: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je naučit studenty zvolit vhodné manažerské a lídrovské přístupy, umět využívat teorii vitality a umět vhodně vyhodnotit riziková místa, předcházet krizím a v případných krizových situacích vhodně komunikovat. Last update: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit. Last update: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Podmínkou k účasti na zkoušce je splnění níže uvedených aktivit a jejich vložení do složky v MS Teams a do sdíleného prostředí v padletu · skupinová práce - versatilní leadership a transakční a transformační · skupinová práce – sdělení v krizi · Krizový audit – skupinová práce · Teorie vitality – skupinová práce · Test ke kritériím ČŠI · Individuální pozorování · Cvičný test
Zkouška: Online text ve zkouškovém období z vybraných okruhů SZZ a z okruhů z přednášek. Test bude probíhat kompletně online v souladu s metodou převrácené učebny Last update: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: VETEŠKA, Jaroslav; SVOBODOVÁ, Zuzana a TURECKIOVÁ, Michaela, 2022. Školský management: konceptualizace a klíčové oblasti oboru. [Praha]: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. ISBN 978-80-7603-348-1. TROJANOVÁ, Irena a Zuzana SVOBODOVÁ, 2020. Krize jako příležitost nejen ve školství. Praha: Wolters Kluwer. TURECKIOVÁ, M. Klíč k účinnému vedení lidí. Odemkněte potenciál svých spolupracovníků. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-0882-9. PLAMÍNEK, Jiří, 2014. Diagnostika a vitalizace firem a organizací: teorie vitality v podnikatelské a manažerské praxi. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-5323-2. e-book Školský leadership (v připomínkovém řízení)
Last update: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Tematické okruhy: 1. Úvod do předmětu Školský leadership 2. Komparace současných přístupů k leadershipu 3. Transakční, transformační a vyvážený leadership a principy versatility 4. Krize a krizová komunikace 5. Teorie vitality 6. Prevence krize a krizový audit Last update: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Výsledky učení - sudent: - dokáže vyjmenovat současné přístupy k leadershipu a provést jejich komparaci - vysvětlí pojmy transakční, transformační a vyvážený leadership a principy versatility - definuje krize a navrhne její prevenci včetně krizového auditu - zná zásady řešení krize včetně krizové komunikace - popíše pyramidu vitality a analyzuje jednotlivá patra Last update: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|