SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Mentor Skills Training - OKBU1U118A
Title: Výcvik v mentorských dovednostech
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (51)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Vít Šťastný, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (10.09.2023)
The course is focused on practical training in mentoring skills. Participants will get acquainted with the techniques of mentoring, supervision and coaching and will be able to distinguish them from each other and choose the appropriate type for the situation. Participants will understand and be able to use the coaching approach in interviews and leadership. Participants will work with the GROW method and use these techniques in leading people. The use of these methods will be discussed in connection with current topics related to the development of educators and school principals.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (10.09.2023)

Studenti budou schopni aplikovat mentorink jako techniku komunikace s kolegy a při vedení lidí. Zároveň zvládnou základy koučovacích a mentorských dovedností, na kterých pak mohou navazovat v rámci svého dalšího odborného rozvoje.   

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (10.09.2023)

Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.    

Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (10.09.2023)

Povinná literatura:

GALLWEY, W. Timothy. Inner game pro manažery: tajemství vysoké pracovní výkonnosti. 2., dopl. vyd. Přeložil Aleš LISA. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-7261-213-0.

LAZAROVÁ, B. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika. 2010, LX, 59-69. Dostupné také z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/files/2013/12/P_2010_3_4_06_Mentoring_59_69.pdf

PETRÁŠOVÁ, M. A., PRAUSOVÁ, I., ŠTĚPÁNEK, Z. Mentorink: forma podpory nové generace. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026206255.

WHITMORE, J. Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti : metoda transpersonálního koučování. 3., dopl. a přeprac. vyd. Přeložil Aleš LISA. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-273-4.

Doporučená literatura:

HORSKÁ, V. Koučování ve školní praxi. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2450-8.

PODANÁ, R. Koučování pro manažery, aneb, Všichni mají potřebné zdroje pro své cíle. Praha: Grada, 2012. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-4519-0.    

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (10.09.2023)

Hlavní témata předmětu:

1.      Techniky rozvoje a vedení lidí, rozdíly, výhody a nevýhody. Vhodné situace pro jejich využití: koučink, mentorink, supervize, poradenství

2.      Specifika mentorinku a koučinku, teoretický rámec

3.      Stanovování cílů, metoda GROW

4.      Mentorský rozhovor, koučovací pozice

5.      Zpětná vazba a zásady jejího poskytování s akcentem na verbální zpětnou vazbu

6.      Mentorink při práci s autoevaluačními nástroji školy

7.      Využití mentorinku v prostředí školy – rozvoj pracovníků, kompetenční model, portfolio, hodnotící rozhovor vedený koučovací technikou

8.      Samostatná práce navazuje na prezenční výuku a zahrnuje především praktický nácvik mentorských a koučovacích rozhovorů a jejich reflexe ve trojčlenných skupinách studentů.       

V kurzu bude implementovaná metodika pro podporu autoevaluace školy především v oblasti sociálního klimatu a metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.  

logolink:
https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (10.09.2023)

Splnění distančních aktivit.

Vedení (nahrávka) mentorského / koučovacího rozhovoru a jeho zhodnocení.   

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html