SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Economical Aspects in School Management I - OKBU1U105A
Title: Ekonomické aspekty školského managementu I
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (75)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Roman Liška, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Mgr. Vlastimil Hubert, MBA
Annotation -
The subject acquaints students with basic concepts of education financing, definitions of basic concepts that are used in the economic context of school and educational policy and which will accompany their further study of economically focused subjects. The chapter devoted to the state budget will introduce the chapter of the Ministry of Education, Youth and Sports and its basic principles. At the end of the course the basic principles of financial control and accounting of state resources will be explained. The aim is to be able to orientate in the basic concepts of education financing, characterize the state budget, differentiate the competencies of the state and territorial self-governing units in the financial area in education.
Last update: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA (09.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je rozvíjet u studentů schopnost orientovat se v základních pojmech financování školství, analyzovat a charakterizovat státní rozpočet, rozlišovat kompetence státu a územních samosprávných celků ve finanční oblasti školství. Studenti získají dovednosti potřebné k efektivnímu řízení finančních zdrojů ve vzdělávacím sektoru a budou schopni aplikovat teoretické znalosti v praktických situacích.

Last update: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA (16.09.2024)
Descriptors - Czech
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Last update: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA (09.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Úspěšné splnění zápočtového testu (75%). Otázky budou korespondovat s okruhy uvedenými v sylabu předmětu a s předem poskytnutou studijní oporou. Bližší informace studenti obdrží při zahájení výuky předmětu.

Pozn.: Distanční forma výuky a atestace - dle aktuální situace.

Last update: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA (09.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

MAAYTOVÁ, Alena, František OCHRANA, Jan PAVEL a kolektiv, 2015. Veřejné finance v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5561-8.

PEKOVÁ J., PILNÝ J., JETMAR M. Veřejný sektor  - řízení a financování Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-936-4.

Doporučená literatura:

PEKOVÁ J. Finance územní samosprávy – teorie a praxe. Praha: Wolters Kluwer, 2011, ISBN 978-80-7357-614-1.

PROKŮPKOVÁ D., MORÁVEK Z. Příspěvkové organizace 2015. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-833-8

SEDMIHRADSKÁ L. Rozpočtový proces obcí. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7478-967-0

VOKÁČ P., ZELENÁ J., PEŠTÁLOVÁ L. Školský zákon s odborným výkladem Třinec: RESK, 2015. ISBN 978-80-87675-03-8.

Rozpočet kapitoly 333 MŠMT

Last update: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA (09.09.2024)
Syllabus - Czech

Tematické okruhy:
1. Úvod do finančních aspektů vzdělávací a školské politiky – vztahy právem upravené, pojmy
2. Finanční činnost státu v oblasti školství
3. Subjekty financování školství
4. Státní rozpočet, kapitoly státního rozpočtu
5. Kapitola MŠMT 333, její členění, základní principy státních prostředků
6. Zřizovatelské kompetence státu a jejich souvislost s financováním
7. Veřejné rozpočty, stručná charakteristika a základní principy zákona č. 250/2000 Sb.
8. Zřizovatelské kompetence územních samosprávných celků a souvislosti s financováním
9. Financování regionálního školství – základní principy
10. Financování regionálního školství - ze státního rozpočtu, z rozpočtu zřizovatele
11. Základní principy kontroly finančních prostředků v regionálním školství
12. Základní principy účtování státních prostředků ve školství

 

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (MS Teams). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí MS Teams, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v MS Teams. 

Last update: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA (09.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující popíšou základní pojmy a právní vztahy v oblasti financování školství.
Studující analyzují finanční činnost státu ve školství.
Studující vyjmenují různé subjekty financování školství a jejich charakteristiky.
Studující rozebírají strukturu státního rozpočtu a jeho kapitoly.
Studující popíšou členění a základní principy kapitoly MŠMT 333.
Studující vysvětlí zřizovatelské kompetence státu a jejich vliv na financování školství.
Studující charakterizují veřejné rozpočty a vysvětlí základní principy zákona č. 250/2000 Sb.
Studující popíšou zřizovatelské kompetence územních samosprávných celků a jejich vliv na financování školství.
Studující vysvětlí základní principy financování regionálního školství.
Studující analyzují zdroje financování regionálního školství ze státního rozpočtu a z rozpočtu zřizovatele.
Studující popíšou a aplikují základní principy kontroly finančních prostředků v regionálním školství.
Studující vysvětlí a aplikují základní principy účtování státních prostředků ve školství

Last update: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA (16.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html