SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special education of persons with learning impairment - OKBS1S130A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se SPU
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Teacher(s): prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Pre-requisite : OKBS1S115A
Interchangeability : OPBS1S130A
Is pre-requisite for: OKBS1S135A, OKBS1S152B, OKBS1S153B
Annotation -
The course enables students to orientate in the topic of specific learning disorders. Specail emphasis is on specifics of education, specifics of personal development of pupils with SLD and counseling. Students will learn about approaches and interventions supporting pupils with SLD within the framework of multidisciplinary cooperation.
Last update: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (31.10.2019)
Aim of the course - Czech

Předmět je zaměřen na vymezení vhodných přístupů vůči jedincům se specifickými poruchami učení (SPU). Definuje osobnost jedince s SPU, možnosti reedukace a metody práce s žáky se  SPU. Absolvováním předmětu student získá základní povědomí a znalosti o vhodných přístupech a metodách reedukace žáků se SP

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (01.10.2019)
Descriptors - Czech

Předmět bude zahájen konzultací v reálném čase výuky dle rozvrhu. Studentům budou poskytnuty informace o organizaci výuky v tomto předmětu.

V případě nouzové pandemické situace bude výuka realizována online prostřednictvím apliace MS Team. Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty, návod najdete na odkazu:

https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (08.09.2021)
Course completion requirements -
Elaboration of seminar task - case study
Creating a reeducational aid for a pupil with specific learning disabilities
Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (08.09.2021)
Literature -

BARTOŇOVÁ, M.,(2018) Specifické poruchy učení. Praha: Portál

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2013) Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole. Brno: MU. BARTOŇOVÁ, M. (ed.) (2018) Specifické poruchy učení. Brno: Paido.
BLAŽKOVÁ, R a kol. (2000) Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. 
ELLIOTT, J., & PLACE, M. (2002). Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie (Vyd. 1.). Praha: Grada
KOCUROVÁ, M. (2002) Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy Pelhřimov. Dobrá Voda. 2002. 
MATĚJČEK, Z. (1995) Dyslexie. Jinočany: HaH
MICHALOVÁ, Z. (2001) Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 
MUNDEN, A.(2002)  Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha. Portál 
NOVÁK, J. (1997) Dyskalkulie. Praha: Augusta.
POKORNÁ V. (2010) Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha : Portál
PORTEŠOVÁ, Š. (2011) Rozumově nadané dítě s dyslexii. Brno : Portál.
SERFONTEIN, G. (2000) Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál.
REIFOVÁ, S. (1999) Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha. Portál.

SINDELAROVÁ, B. (2001) Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál.
SELIKOWITZ, M. (2000) Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 
TRAIN, A. (1997) Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál
ZELINKOVÁ, O. (2003) Poruchy učení. Praha: Portál 
ZELINKOVÁ, O. (2017) Dyspraxie. Praha: Portál

Last update: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (10.11.2019)
Syllabus - Czech

1)  Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení

2)  Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup

3)  Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí

4)  Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení

7)  Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení

8)  Strategie a styly učení u žáků na střední škole

9)  Diagnostické domény, specifika školského poradenského pracoviště (PPP)

10) Základní metody výuky čtení a psaní, specifika metod (analyticko-syntetická metoda, splývavé čtení, globální metoda)

11)  Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)

11)  Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců

12)  Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři

13)  Screening, depistáž, prevence SPU, deficity dílčích funkcí.

14)  Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody

15)  Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU

16)  Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení identifikování potřeb-motivace

17)  Kompenzační pomůcky při reedukaci SPU.

18)  Základní problematika dyskalkulie.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (01.10.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html