SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education of Individuals (persons) with Speech Disorders II. - OKBS1S126A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s ŘP II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Pre-requisite : OKBS1S110A
Interchangeability : OPBS1S126A
Is pre-requisite for: OKBS1S136A
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (30.10.2019)
The student will be acquainted with all kinds of communication disability (developmental and acquired). The following categories of communication disability will be approached: developmental dysphasia (specific language impairment), dyslalia, dysarthria, stuttering, tumultus sermonis, mutism, palatolalia, voice disorders. The concept of symptomatic speech disorders will be explained. Students will be acquainted with acquired neurogenic speech and language disorders in adulthood, namely aphasia and dysarthria. For each type of disorder gains knowledge about etiology, symptomatology, classification, a brief overview of the possibilities of diagnostic process and therapy. Case studies of children and adults with all kinds of communication disability will be presented.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (11.09.2023)

-

Přímá výuka 24 celkem
Příprava na výuku
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu 18 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Literature -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (30.10.2019)

BOČKOVÁ, B. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU, 2011- ISBN 978-80-210-5609-1.

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.

NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.

Doporučená literatura:

DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.

LOVE, R:J., WEBB, W. G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807367-464-9.

MORALES, R.C. Orofaciální regulační terapie – metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-105-0.

NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (29.10.2019)

Uvedení do problematiky patologie řeči (řeč, jazyk, komunikace) ve všech věkových kategoriích  v následující struktuře: 1. Terminologie,2. Historie, 3. Výskyt, incidence, prevalence, 4. Definice, 5. Symptomatologie 6. Etiologie, patogeneze, 7. Klasifikace, 8. Uvedení do terapie a rehabilitace. Jednotlivé semináře jsou zaměřeny na prezentaci níže uvedených zadaných témat:

1             Uvedení do patologie, vztah normy a patologie , Porucha impresivní složky , porucha pragmatické složky, 

2             Dyslalie

3             Vývojová dysartrie, verbální dyspraxie, MFP, fonologické výv. poruchy

4             Porucha zvukové stránky řeči , rinolalie, palatolalie

5             Narušený vývoj řeči

6             Vývojová dysfázie, dětská afázie

7             Dysfluence,koktavost, brebtavost

8             Mutismus

9             Symptomatické vady- u MR, EPI, pervazivní, ZP, SP, ADHD,

10           Poruchy řeči v dospělosti - přetrvávající

11           Afázie, komunikace u osob s demencí

12           Dysartrie, dysfagie

Course completion requirements -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (01.10.2020)

•    written exam 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html