SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special education of individuals with physical handicap II. - OKBS1S122A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s TP II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Pre-requisite : OKBS1S107A
Interchangeability : OPBS1S122A
Annotation -
The course is aimed at deepening the knowledge of the graduates of Special Education of Individuals with Physical Handicap I. and interpretation of new topics: 1. The issue of congenital disability in somatopedy. 2. Seizures of children, pupils and adults in somatopaedia. Students will become familiar with the issue of post-traumatic condition in children and adults and severe physical disability. QoL of adults and severe physical disability.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (03.02.2021)
Descriptors - Czech

Výuka kurzu proběhne online v MS Teams.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (03.02.2021)
Course completion requirements - Czech

Studenti splní zkouškový test na min 80 %.Možnost 2 oprav. 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (23.01.2019)
Literature - Czech

HÁJKOVÁ,V. Podpora  speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním  znevýhodněním, PedF UK, Praha, 2008.

HÁJKOVÁ, V.( ed.): Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. PRAHA:EPOCHA & Somatopedická společnost, 2009.

MICHALÍK, J. a kol. Metodika práce s žákem se vzácným onemocněním Studio Press, s.r.o. a Společnost pro MPS, 2012.

SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada Publishing, 2011, 208 s., 978-80-247-3593-1.

VÍTKOVÁ, M.  Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (17.02.2021)
Syllabus - Czech

Rozpis termínů a témat: 

 18. 2. 2021

Čt 12:35 - 15:35

online v MS Teams

Vrozené vývojové vady, systémová onemocnění a poruchy růstu. RS, MD  – neurodegenerativní onemocnění – socializační a vzdělávací důsledky.

 Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D.

5. 3. 2021

Pá 12:35 - 15:35

online v MS Teams

Poúrazové stavy CNS s dopadem na hybnost člověka, problematika amputací v somatopedickém kontextu

Mgr. Zakouřilová Hana

7. 5. 2021

Pá 12:35 - 15:35

nline v Zoom

Rodina s tělesně postiženým členem, neformální péče o TP osoby, QoL osob s TP

Mgr. Kocourová Veronika

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (17.02.2021)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html