|
|
|
||
In this course, students will be acquainted with the perspectives of developmental and social psychology at the school age as well as pre-school age in order to understand the continuity of individual developmental stages and patterns of development in individual life stages, socialization and social-psychological context of coexistence in groups.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (08.06.2019)
|
|
||
Zkouška se koná formou testu, který zahrnuje 37 úloh vycházejících z témat přednášek a samostudia. Veškeré podklady najdete v Moodle.
Moodle pro předmět Vývojová a sociální psychologie najdete zde: https://dl3.cuni.cz/user/index.php?id=48
Zkouška proběhne v termínech, které jsou vypsány v SISu. Těsně před zkouškou dostanou ti, kteří se na termín přihlásili, heslo pro vstup do testu. V Moodle kurzu si předem vyzkoušejte zkušební test. Máte-li nějaké dotazy, můžete nás kontaktovat přes Fórum v Moodle nebo emailem. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2021)
|
|
||
Základní Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2003. Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000. Helus z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2006. Helus, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003. Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. Langmeier, J. - Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
Doporučená Damon, W. – Lerner, R. M. (Eds.): Handbook of child psychology. Vol. 1–4. (6. vydání) Hoboken: Wiley & Sons, 2006. Piaget, J. – Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005. Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál, 2004 / 2006. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (08.06.2019)
|
|
||
V úvodních tématech bude pozornost zaměřena na obecné charakteristiky vývojové a sociální psychologie: vymezení předmětů obou disciplín a jejich metody, principy a determinanty vývoje (zrání vs. učení, dědičnost vs. prostředí), socializace a její mechanismy (sociální učení, nápodoba, identifikace, observační učení), vybrané teorie vývoje a socializace aj. V dalších přednáškách se pozornost přesune k vybraným sociálně-psychologickým fenoménům, které ovlivňují školní úspěšnost, jako je sociální facilitace a inhibice, sociální vliv, struktura a dynamika sociálních skupin atd. Následně bude uplatňován přístup skrze jednotlivá vývojová období, u nichž dojde k představení specifických charakteristik a principů socializace. Hlavní důraz bude kladen na porozumění kontinuity a gradace vývoje v předškolním věku, v němž se dítě dobírá tzv. školní zralosti, a vývoje ve věku školním. Jednotlivá vývojová období budou charakterizována z hlediska dimenze kognitivní a afektivní. Ukázány budou jejich vzájemné souvislosti a možné vývojové problémy, které vznikají a/nebo se projevují ve škole.
Tématické okruhy přednášek:
1. Úvodní informace o předmětu; Vývojová a sociální psychologie; Determinanty vývoje 2. Sociální skupiny; sociální vliv 3. Vedení skupiny; komunikace ve skupině a mezi skupinami 4. Školní třída - diagnostika 5. Školní třída - práce se skupinou 6. Příběh psychického vývoje a jeho pojmová struktura 7. Vývojové výzvy v oblasti afektivní 8. Vývojové výzvy v oblasti kognitivní
Na společných setkáních se studenti seznámí s problematikou čtení povinné literatury. Oporou při samostudiu je kurz v aplikaci Moodle, kde jsou k dispozici podklady k jednotlivým tématům. Jednak v podobě power-pointových prezentací k jednotlivým přednáškám, jednak výňatky z odborných publikací. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (08.06.2019)
|