SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Education - OKBQ4P032A
Title: Speciální pedagogika
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Pre-requisite : OKBQ4P011A
Annotation -
The subject provides psychosocial and pedagogical characteristics of children with various degree of disability. It draws attention to specific needs of families taking care of a disabled child. It clarifies the issues of inclusion of pupils with special needs.
Last update: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Aim of the course -

The subject aims to introduce the student to the foundations of special edication as a branch of science and to current trends in education of special needs pupils.

Last update: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Descriptors - Czech

Očekávaná zátěž studenta 5 kreditů x 25 = 125 hod., z toho účast na výuce 14 hod., příprava na přednášky/semináře, studium literatury, příprava práce materiálového typu, příprava na zkoušku 111 hod.

Last update: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Course completion requirements -

test (min. 70%)

Last update: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Literature - Czech

FISCHER, S., ŠKODA, J. (2014). Speciální pedagogika. Praha: Triton.

LECHTA, V. (ed.). (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.

PIPEKOVÁ, J. et al. (2010). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.

SLOWÍK, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.

VALENTA, M. a kol. (2014). Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál.

Last update: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Syllabus -

1.     Special education as a branch of science.

2.     Areas of special education.

3.     Types of disabilities and their causes.

4.     Special education. Inclusion.

5.     Psychopedie, combined disabilities, autism.

6.     Specific learning disabilites, ADHD.

7.     Somatopedie.

8.     Logopedie.

9.     Surdopedie.

10.   Tyflopedie (oftalmopedie).

Last update: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • charakterizuje speciální pedagogiku jako vědní obor
  • rozliší cílové skupiny speciální pedagogiky, popíše jednotlivé typy postižení
  • uvede příklady vlivů, které se podílejí na variabilitě vývoje
  • analyzuje možnosti podpory žáků se SVP, uvede příklady podpůrných opatření
  • specifikuje možnosti a limity společného vzdělávání v souladu s platnou legislativou
Last update: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html