SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Social Pedagogy - OKBQ4P022A
Title: Sociální pedagogika
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Teacher(s): prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Pre-requisite : OKBQ4P011A
Is pre-requisite for: OKBQ4P052A, OKBQ4P061B, OKBQ4P065B, OKBQ4P063B, OKBQ4P062B
Annotation -
The subject helps students to become aware of the contemporary concept of social pedagogy in our country and in the world. It offers students different approaches to the question of education, especially to its social associations. The focus is on social education, the pedagogy of the environment, the problem of social deviations, the field of work with at-risk social groups and socially disadvantaged groups. Throughout the course students learn about leading experts in social pedagogy, analyse their social and educational activities.
Last update: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (26.01.2024)
Aim of the course -

The primary aim of the subject is to improve social competence of prospective educators, for them to gain knowledge and skills they can put into effect in practice in the field of preventive activities. The secondary aim is to show students spheres of school life in which knowledge of social pedagogy is applicable.

Last update: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (26.01.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu kontaktní výuky 40 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 25 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 16 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 14 hodin. příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.

Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášek, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU. Předmět „Sociální pedagogika“ najdete pod názvem SOPE. Zápisový klíč je sope. Skripta „Nárys sociální pedagogiky“ máte k dispozici v SISu i na mém webu (ikonka Studijní texty, heslo Comenius) : https://alya.cdsw.cz/bendls/

Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (04.02.2023)
Literature - Czech
 1. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
 2. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.
 3. BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
 4. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.
 5. BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016.
 6. HESSOVÁ, L., BENDL, S. (2024). Průkopnické projekty reedukace dětí a mládeže. Praha: Triton. ISBN 978-80-7684-337-0.
 7. HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.
 8. HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008.
 9. JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007.
 10. KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.
12. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.
13. PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012.
12. PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
14. ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Last update: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (02.11.2024)
Requirements to the exam - Czech

• prostudovaná doporučená odborná literatura,

• povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014.

• povinně je třeba prostudovat kapitoly z učebního textu (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 51-131; 239-306.

• povinně je třeba rovněž prostudovat kapitolu z učebnice (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-81.

• zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3).

• studující má na splnění podmínek zkoušky celkem tři pokusy, z toho dva opravné.

• obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a semináších, učivo obsažené v předtočených výkladech a ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2015, 2016).

 

Studenti budou mít k dispozici vybrané předtočené přednášky, které do značné míry korespondují s přednáškami realizovanými prezenční formou. Předtočené přednášky jsou umístěny na mých webových stránkách: https://alya.cdsw.cz/bendls/ Přístupová hesla k předtočeným přednáškám budou studentům zasílána postupně hromadným mailem.

Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (17.02.2022)
Syllabus -

•the historical development of social pedagogy,
•leading experts in social pedagogy,
•relationship between social pedagogy and other disciplines,
•the aim, topic, definition, scope of social pedagogy,
•the function and tasks of social pedagogy,
•the concept of social pedagogy,
•environment and education,
•multicultural and intercultural education.
•social phobia,
•educational issues in contemporary school,
•causes of pupils problem behaviour,
•methods of examining the causes of pupils' problem behaviour,
•prevention and solution of pupils' problem behaviour.

Last update: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (26.01.2024)
Learning resources - Czech

Online studiní opory: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2153

Last update: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (26.01.2024)
Learning outcomes - Czech

Hlavní cíle:

Absolvent/ka předmětu...

Definuje pojem a základní ideu sociální pedagogiky. Uvede a porovná vlivné směry v sociální pedagogice. Zařadí sociální pedagogiku mezi pedagogické disciplíny. Vysvětlí vazby sociální pedagogiky s klíčovými spolupracujícími vědami. Uvede konkrétní příklady aplikace sociální pedagogiky ve škole.

Vysvětlí a diskutuje pojmy a témata související s rizikovým chováním spjatým s vlivy soudobé společnosti (indoktrinace, dogma, masmédia, doba postfaktická, technizace života, materializace, komercionalizace, segregace společnosti, deviace, globalizace, dezintegrace, dysfunkce). Uvede příklady prevence rizikového chování žáků související se současnými vlivy společnosti.

 

Podrobné výsledky učení:

Absolvent/ka předmětu...

Vysvětlí předmět pedagogické teleologie. Charakterizuje sociální aspekty cílů výchovy. Definuje a porovná individuální a sociální dimenze výchovných cílů.

Uvede přínos vybraných významných osobností pro dobovou a současnou realizaci individuálních a sociálních cílů výchovy (sofisté, Sokrates, sv. Augustuin, sv. Tomáš Akvinský, Thomas Moore, Erasmus Rotterdamský, Francis Bacon, Jan Amos Komenský, Joahn Bernhard Basedow, Claude Adriend Helvetius, Jena Jacques Rousseau, Johan Heinrich Pestalozzi apod.).

Charakterizuje předmět a obsah sociální pedagogiky na základě dobové a současné determinace společenskou objednávkou. Uvede příklady takové determinace.

Vysvětlí sociální a pedagogickou dimenzi sociální pedagogiky. Definuje pojem autoedukativní společnost. Diskutuje činnosti učitele a dalších významných osobností ovlivňující cíle výchovy z hlediska sociální a pedagogické dimenze sociální pedagogiky vedoucí k autoedukativní společnosti.

Vyjmenuje a vysvětlí tři významy pojmu sociální výchova.

Definuje prosociální chování. Uvede příklady prosociálního chování.

Vysvětlí rozdíl mezi sociální a individuální výchovou v pojetí Josefa Hendricha. Uvede příklady obou dimenzí výchovy. Diskutuje pozitiva a negativa každé z dimenzí, respektive jejich extrémního pojímání.

Kategorizuje individuální pedagogiku do tří skupin v souladu s J. Hendrichem. Uvede konkrétní příklady metodického, pedagogického a všeobecného individualismu.

Vysvětlí osm smrtelných hříchů civilizace podle Konráda Lorenze. Diskutuje jednotlivé hříchy v souvislosti s realizací sociálních a individuálních cílů výchovy. Uvede příklady zapojení osmi hříchů do výchovně vzdělávacího procesu za účelem rozvoje citlivosti vůči civilizačním problémům a rozvíjení pocitu spoluzodpovědnosti žáků (sebekázně).

Charakterizuje možné potřebné vlastnosti člověka budoucnosti. Uvede různé okolnosti, kterým bude může člověk budoucnosti čelit a jaké předpoklady bude muset splňovat, aby byl ve společnosti úspěšný (druhy uvědomělosti).

Vysvětlí koncept čtyř pilířů výchovy a vzdělávání pro 21. století. Diskutuje možnosti jejich realizace. Uvede příklady jejich zapojení do výchovně vzdělávacího procesu.

Uvede možnosti a formy spolupráce s Policií ČR v podpoře zdravého vývoje žáků a prevence rizikových jevů, podobně jako při řešení problémového chování.

Charakterizuje výchovné systémy vytvořené G. Boscem a A. S. Makarenkem. Vyjmenuje a vysvětlí metody sociální výchovy Bosca a Makarenka. Porovná shody a rozdíly v přístupu Bosca a Makarenka k vychovávaným.

Last update: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (23.12.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html