SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
History of Education - OKBQ4P012A
Title: Dějiny pedagogiky
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Co-requisite : OKBQ4P011A
Is co-requisite for: OKBQ4P011A
Annotation -
The subject acquaints students with the development of pedagogical thinking, educational institutions and politics surrounding school systems in the Czech landsand the world in individual cultural epochs from the beginning of history till the present. Particular attention is paid to the development of the educational systems in the Czech lands compared to the rest of the world.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
Aim of the course - Czech
Studující se orientuje v historických epochách vývoje pedagogického myšlení, vzdělávacích institucí a školské politiky. Uvede představitele jednotlivých myšlenkových směrů a koncepcí.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Descriptors - Czech
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 25 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 45 hodin.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Zkouška má písemnou podobu (test - min. úspěšnost 70 %), předpokládá se pochopení pedagogické problematiky v historickém kontextu, porozumění základním pojmům, vztahům a souvislostem a orientace v odborné literatuře

Studující mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné.

 

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literature - Czech

CACH, J. A KOL. (1988 – 1996). Výchova a vzdělání v českých dějinách. Díl I-III. Praha: SPN a UK.

CIPRO, M. (2001). Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro.

JUVA, V. (2007).  Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido.

KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. (2008).  Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.

KOMENSKÝ, J. A. (2004). Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola.

ŠTVERÁK, V. (1991). Dějiny pedagogiky I., II. Praha: PedF UK.

VÁŇOVÁ, R. A KOL. (1997). Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: PedF UK.

VÁŇOVÁ, R.; NEJEDLÁ, D. (1995). Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha: PedF UK.

Edice Z dějin pedagogiky

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
Syllabus -

1. Education in ancient Greece and Rome. Socrates, Plato, Aristotle, and Quintilianus.

2. Education in the Middle Ages. Christianity and its influence on education. Scholasticism. Church schools, urban schools, and universities.

3. Education and training in the period of humanism and renaissance. Erasmus, Rabelais. Anti-reformation and Reformation education (Unity of Brethren, Jesuit Education).

4. Pedagogy of J. A. Komenský.

5. Pedagogy of the Enlightenment Period. Locke, Rousseau, and Pestalozzi. Education in the Czech lands (Theresian reform, the so-called patriotic teachers, and K.S. Amerling).

6. Pedagogy and education in 19th century. J. F. Herbart. Herbartismus. Froebel, and Lindner. Education in the Czech lands in the 19th century.

7. Development of the school as an educational institution. Education of the teachers.

8. Education Reform in the world. The direction of 20th century pedagogy.

9. Education and pedagogy in Czechoslovakia in the 20th century.

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • definuje význam získaných poznatků z dějin pedagogiky pro svůj vlastní rozvoj
  • vyjmenuje etapy vývoje vzdělávacích institucí od období antiky po současnost a podrobně je popíše
  • charakterizuje význam a funkci školských reforem od 18. století
  • porovná cíle výchovy a vzdělávání v historickém kontextu
  • formuluje pedagogické názory významných českých i zahraničních pedagogů, zejména tzv. klasiků pedagogiky
  • popíše vývoj názorů na vzdělávání učitelů včetně současných trendů
  • uvede příklady reformních směrů pedagogiky 20. století a tyto poznatky využije ve školní praxi
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html