Basic concept and theories of personality
structure of personality, basic charakteristics
genesis of personality and self conception
rules and principals of personality developement
Last update: Trpišovská Dobromila, doc. PhDr., CSc. (09.10.2020)
Předmět je zařazen na začátku studia a pro řadu studentů je úvodem do studia psychologie. Proto se začíná základními pojmy a cílem kurzu je porozumět organizaci duševního života. Vymezení pojmu osobnost, struktura osobnosti- různé přístupy k výkladu osobnosti, vrstvy, faktory, vlastnosti. Temperament, charakter, schopnosti, dynamika osobnosti.
Vše se zdůrazněním na vývoj jednotlivých dispozic a utváření osobnosti.
Last update: Trpišovská Dobromila, doc. PhDr., CSc. (09.10.2020)
Literature - Czech
Balcar, K., Úvod do studia psychologie osobnosti, SPN, Praha 1982
Blatný,M. a kol., Psychologie osobnosti, hlavní témata, současné přístupy, Grada Publishing, Praha 2010
Cakirpaloglu, P., Úvod do psychologie osobnosti. Grada Publishing, Praha 2012
Drapela, V.J., Přehled teorií osobnosti, Portál, Praha 1997 Fontana, D., Psychologie ve školní praxi, Portál, Praha 1997 Helus, Z., Dítě v osobnsotním pojetí, Portál, Praha 2004 Hartl,P., Hartlová,H.,Velký psychologický slovník, Portál, Praha 2010 Mikšík, O., Psychologické teorie osobnosti, Karolinum, Praha 2004 Mikšík, O., Psychologická charakteristika osobnosti, Karolinum, Praha 2007 Nakonečný, M., Základy psychologie, Academia, Praha 2002 NakonečnýM., Psychologie osobnosti, Academia, Praha 1995 Nakonečný, M., Základy psycholgie osobnosti, Management Press, Praha 1993 Plháková,A., Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha 2003 Říčan,P., Psychologie osobnosti,obor v pogybu Grada Publishing, Praha 2010 Smékal, V., Pozvání do psychologie osobnosti, Barrister a Principal, Brno 2002 Trpišovská, D.- Vacínová,M., Základy psychologie, PF UJEP, Ústí nad Labem, 2001 Trpišovská, D., Psychologie osobnosti, výkladový slovník, PF UJEP Ústí nad Labem 2007 Vacínová,M., Trpišovská,D., Farková,M., Psychologie, UJAK, Praha 2010
vývojová psychologie: Dittrichová,J., Papoušek,M., Paul,K., Chování dítěte raného věku a rodičovská péče, Grada, Praha 2004 Ericson,E.H., Životní cyklus rozšířený a dokončený, nakl. LN, Praha 1999 Heidbrink,H., Psychologie morálního vývoje, Portál, Praha 1997 Langmeier,J. - Krejčířová,D., Vývojová psychologie, Grada, Praha 2005 Macek, P., Adolescence, Portál, Praha 1999 Piaget,J. - Inhelderová,B., Psychologie dítěte, Portál, Praha 1997 Pouthas,V., Jouen,F.,Psychologie novorozence, Grada, Praha 2000 Stuart-Hamilton, I., Psychologie stárnutí, Portál, Praha 1999 Říčan, P., Cesta životem, Pyramida, Praha 1991 Trpišovská, D., Vývojová psychologie pro studenty učitelství, PF UJEP, Ústí n.L. 2001 Trpišovská, D.,Vacínová,M., Ontogenetická psychologie, PF UJEP Ústí n.L. 2006 Vágnerová, M., Vývojová psychologie, Portál, Praha 2000
Last update: Trpišovská Dobromila, doc. PhDr., CSc. (09.10.2020)
Requirements to the exam - Czech
Kurz má předepsány dvě kontroly studia.
Podmínkou zápočtu je vědomostní test z psychologie osobnosti. Zjišťuje znalost základních pojmů.
Zkouška je z předmětu vývojová psychologie a zjišťuje písemným testem znalost a pochopení vývojových změn a vývojových úkolů v jednotlivých etapách ontogeneze v závislosti na podmínkách vývoje.
Last update: Trpišovská Dobromila, doc. PhDr., CSc. (09.10.2020)
Syllabus - Czech
Protože pro řadu studentů je tento kurz prvním kurzem psychologie, začíná jako úvod do psychologie. Předmět psychologie - duševní život, prožívání, chování, vědomí, nevědomí. vymezení pojmu osobnost základní teoretické přístupy k výkladu osobnosti hlavní témata psychologie osobnosti struktura - vrstvy, faktory, rysy, vlastnosti temperament (emoce) charakter (volní procesy, vůle), vývoj charakteru schopnosti a jejich utváření inteligence, složky, druhy, měření, vývoj inteligence poznávací procesy (vnímání, pozornost, představy, paměť, myšlení a řeč) a jejich vývoj dynamika osobnosti geneze osobnosti vývoj, podmínky a zákonitosti vývoje, teorie vývoje periodizace vývoje - kritéria, vývojové mezníky, úkoly,senzitivní fáze, vývojové krize charakteristika vývojových změn v jednotlivých etapách ontogeneze
Informace pro situaci absence přímé výuky z důvodů kovidové pandemie:
pro studenty kombinovaného studia vždycy platí, že musí studovat hlavně z odborné literatury.
Vy budete mimořádnou situací zvýhodněni, neboť vám poskytnu více přednášek, než bych zvládla odpřednášet vrámci rozvrhových konzultací.
V rozvrhu jsou dvě konzultace - první jsem vždy věnovala psychologii osobnosti (16.10.) a druhou vývojové psychologii (30.10.)
Nebudu se s vámi spojovat on-line, ale pošlu své prezentace - získáte tak více materiálu.
Pokud nebudete něčemu rozumět, budu Vám k dispozici téměř každý den na školním mailu a zodpovím vaše otázky.
Zdúrazňuji vždy studentům, že se nemají nic učit zpaměti, důležité je porozumění - proto se neobávejte ptát se
a při individuální komunikaci byste se nemuseli stydět.
Jakým způsobem se bude testovat vaše studijnín úsilí zatím netuším. Budu doufat, že ve zkouškovém období už se budeme moci potkat ve škole.
Last update: Trpišovská Dobromila, doc. PhDr., CSc. (09.10.2020)
Registration requirements - Czech
Kurz je určen jako povinný pro studenty oboru pedagogika. Nemá charakter výběrového kurzu a studenti jiných oborů na PedF si ho zapisovat nemohou.
Last update: Trpišovská Dobromila, doc. PhDr., CSc. (06.10.2017)