Social and Educational Psychology - OKBPV13002
|
|
|
||
Anotace
V předmětu se studenti seznámí se základními pojmy sociální a pedagogické psychologie. Výklad se soustřední na pojmy socializace, sociální percepce a kognice s příklady z výchovných oblastí. Dalším významným okruhem bude sociální komunikace a její průběh a posledním významným tématem budou otázky sociálních skupin a jejich struktury a dynamiky. Studenti získají zásadní teoretické podklady pro sociální psychologickou práci a její porozumění a teoretická východiska pro zpracování jednoduchých diagnostických šetření zaměřených na charakteristiku jedince i sociální skupiny. Získají dovednosti nezbytné pro realizaci těchto šetření, pro analýzu získaných údajů a interpretaci.
Témata:
1. Sociální a pedagogická psychologie
2. Socializace
Zaměření socializace na jedince a na společnost, předávání kultury.
Výsledky socializace z hlediska jedince: lidské druhové charakteristiky (např . řeč), kulturní (sociální role) a individuální (identita).
Socializační činitelé: rodina, škola, vrstevnická skupina, média ad.
Rozdíly školní a rodinné socializace.
Teorie sociokulturního handicapu. Školní neprospěch.
Sociální učení. Typy sociálního učení.
Sociální role. Konflikt rolí. Přístup člověk a k sociální roli. Příklady.
Osobní identita.
3. Sociální percepce a kognice. Sociální vnímání a poznávání. Jde o získávání infomací o lidech nebo jevech v sociálním kontextu
Laické chyby ve vnímání osob.
Principy ovlivňující vnímání : efekt prvního dojmu, halo efekt, efekt novosti.
Kauzální atribuce - tendence vysvětlit chování druhého člověka. Dispoziční a situační příčiny. Dimenze atribut ve výkonových situacích. Příklady.
Postoje
4. Sociální komunikace
Struktura sociální komunikace. Typy interakcí a průběh komunikace.
Verbální a neverbální komunikace.
5. Sociální skupiny
Znaky sociální skupiny. Typologie skupin a jejich význam pro člověka.
Základní dimenze sociální skupiny: struktura a dynamika.
Konformita. Individuální výkon ve skupiny. Sociální facilitace a inhibice.
Metody zkoumání sociální skupiny. Sociometrie a její použití.
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (22.04.2011)
|
|
||
Literatura: HELUS, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 1992. HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Pedagogická psychologie pro vychovatele. Praha: Univerzita Karlova v Praze-Pedagogická fakulta, 2006. Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (22.04.2011)
|