SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Health promotion and first aid - OKBO3P053A
Title: Ochrana zdraví a první pomoc
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:12/0, C [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Additional information: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8927
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Mgr. Petr Mácha
PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Pre-requisite : OKBO3P016A
Annotation -
1. Basic terms for health protection. 2. Emergencies. Basic guidelines for the population in the event of an emergency. The most frequent emergencies at school and their solutions. 3. Activity of the Integrated Rescue System. 4. First aid - definition of pre-medical first aid, priorities, rules, goals. 5. Basic examination. Life-saving procedures - guidelines. 6. First aid for stopping bleeding, including wound treatment. 7. Stabilized position. Spinal injuries, fractures, joint injuries. 8. Burns, scalds, electric shocks. Sunstroke, sunburn, frostbite and hypothermia. 9. Collapse and shock states. Insect bites, snake bites, bites. 10. First aid for selected diseases and injuries. 11. Practical training.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
Aim of the course -
The aim of the course is to equip students with theoretical knowledge and practical skills that will enable them to confidently provide extended lay first aid and teach them to avoid the most common mistakes in providing first aid. The student is able to apply knowledge and skills in saving a life. He/she is motivated to continuously renew and consolidate the acquired knowledge and skills.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
Descriptors - Czech

Předmět má 4 kredity. Prezenční část výuky zahrnuje 12 vyučovacíh hodin, distanční část výuky zahrnuje 88 hodin. očekávaná doba přípravy na 1 hodinu kontaktní výuky je 1 hodina, studium doporučené literatury 30 hodin, zpracovávání průběžných úkolů 20 hodin, příprava na zápočtový test a zápočtový test se závěrečnou reflexí 26 hodin.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
Literature - Czech

Bernatová, E. & et. al. (2017). První pomoc není věda. Praha: Český červený kříž.

Fiala, M. & Vilášek, J. (2010). Vybrané kapitoly z ochrany obyvatelstva. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum.

Kolektiv autorů (2017). Základy první pomoci. Praha: Český červený kříž.

KOPECKÝ, M., TILCEROVÁ, E. & ŠIMAN, J. (2014). Ochrana člověka za mimořádných událostí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouc.

Hanušová, J. (2014). Krizově intervenční minimum pro pedagogické pracovníky: ochrana zdraví a první pomoc. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Hanušová, J. (2014). Zásady předlékařské první pomoci. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Hanušová, J. Pre-medical first aid competencies of selected students at the Faculty of Education, Charles University. Krakow InDebata Edukacyjna, 9, 2016/2017, 92 – 100.

Malá, L.& Peřan, D. (2016). První pomoc pro všechny situace: v souladu s evropskými doporučeními 2015. Vydání první. Praha: Vyšehrad.

Petržela, M. (2016). První pomoc pro každého.Praha: Grada Publishing.

Zdravotník zotavovacích akcí. (2017). Praha: Český červený kříž.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky pro splnění zápočtu:

-   V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 60 %. Student/studentka bude připuštěna k písemnému testu pouze pokud budou splněny průběžně úkoly v Moodle.

-   Úspěšné absolvování testu - otevřené i uzavřené otázky (min. 75 %).

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.08.2024)
Syllabus -

1. Basic terms for health protection. 

2. Emergencies. Basic guidelines for the population in the event of an emergency. The most frequent emergencies at school and their solutions.

3. Activity of the Integrated Rescue System.

4. First aid - definition of pre-medical first aid, priorities, rules, goals.

5. Basic examination. Life-saving procedures - guidelines.

6. First aid for stopping bleeding, including wound treatment.

7. Stabilized position. Spinal injuries, fractures, joint injuries.

8. Burns, scalds, electric shocks. Sunstroke, sunburn, frostbite and hypothermia.

9. Collapse and shock states. Insect bites, snake bites, bites.

10. First aid for selected diseases and injuries.

11. Practical training.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující

-          vysvětlí význam ochrany zdraví a podpory bezpečí v kontextu současné společenské (geopolitické, environmentální, klimatické aj.) situace,

-          uvede základní oblasti ochrany zdraví a civilní ochrany, které je dle současných právních norem povinna realizovat škola či školské zařízení,

-          objasní koncept mimořádných událostí, rozliší přírodní a antropogenní mimořádné události a uvede jejich konkrétní příklady relevantní pro provoz škol a školských zařízení,

-          vyjmenuje základní zdroje relevantních informací o ochraně obyvatelstva za mimořádných událostí, které mohou školy a školská zařízení využívat při plánování i realizaci této činnosti,

-          vymezí koncept první (laické) psychické pomoci a uvede příklady konkrétních situací či stavů, ve kterých může být tato pomoc poskytována v prostředí škol a školských zařízení,

-          popíše vlastními slovy základní zásady poskytování první psychické pomoci s důrazem na respektování profesních kompetencí pedagogických pracovníků,

-          uvede příklady konkrétních institucí, organizací či webových platforem, na které se mohou v současné době obracet lidé prožívající náročné osobní situace,

-          vysvětlí význam a vzájemné propojení integrovaného záchranného systému,

-          uvede základní definice předlékařské první pomoci,

-          objasní vztah mezi laickou technikou první pomocí a předlékařskou první pomocí,

-          uvede základní normy, které je dle současných právních norem povinen dodržovat při poskytování předlékařské první pomoci,

-          uvede příklady základních priorit, pravidel předlékařské první pomoci,

-          zformuluje cíle předlékařské první pomoci a na konkrétních příkladech obhájí jejich opodstatněnost,

-          objasní platné (aktuální) postupy a prakticky ukáže základní vyšetření poraněného u předlékařské první pomoci,

-          prakticky ovládá život zachraňujících úkonů dle platných guidelines,

-          popíše rozdíl mezi jednotlivými typy krvácení,

-          identifikuje a správně prakticky předvede použití pomůcek při zástavě krvácení, včetně ošetření ran,

-          předvede stabilizovanou polohu,

-          popíše postup předlékařské první pomoci u poranění páteře, zlomenin a poranění kloubů,

-          vysvětlí a správně prakticky aplikuje pomůcky při poranění měkkých tkání,

-          prakticky ovládá základní techniky obvazování,

-          používá vhodné způsoby při ošetření popáleniny, opařeniny či úrazy elektrickým proudem,

-          popíše rozdíl mezi úpalem a úžehem,

-          popíše rozdíl mezi omrzlinami a podchlazení,

-          vysvětlí kroky předlékařské první pomoci při tepelných poraněních,

-          uvede nejčastěji příklady příčin kolapsového a šokového stavu,

-          určí kroky předlékařské první pomoci při poranění zvířetem,

-          vysvětlí a prakticky ukáže postup předlékařské první pomoci u vybraných onemocnění a úrazů,

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html