|
|
|
||
Předmět má prožitkový charakter a vede studenty k osvojení vybraných psychohygienických metod a technik, které může pedagogický pracovník v praxi využít. Těžiště poznatkové části předmětu spočívá v problematice zvládání stresu a umožňuje hlubší pochopení příčin, projevů a následků zátěžových situací v každodenním životě člověka.
Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je zprostředkování základních poznatků a dovedností z oblasti moderní psychohygieny, a to s ohledem na specifika podpory zdraví ve školním prostředí. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Předmět má 3 kredity v systému ECTS, což odpovídá 75 hodinám studijní zátěže. Přímá výuka zahrnuje 8 vyučovacích hodin. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přímé výuky je 1 hodina, doba studia odborné literatury 50 hodin, doba přípravy na zápočet a účast na závěrečném kolokviu 9 hodin. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
BEDRNOVÁ, E., PAUKNEROVÁ, D. a kol. Management osobního rozvoje: Duševní hygiena, sebeřízení, efektivní životní styl. Praha : Management Press, 2015. ISBN 978-80-7261-381-6. FONTANA, D. Stres v práci a v životě. Praha : Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1033-7. NEŠPOR, K. Sebeovládání. Praha :m Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0827-3. NEŠPOR, K. Duševbní pružnost v každodenním životě. Praha : Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0778-8. SLEZÁČKOVÁ, A. Průvodce pozitivní psychologií: Nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-2473507-8. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (18.01.2020)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti na prezenční části výuky a účasti na závěrečném kolokviu. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
1. Psychohygiena a její význam. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Absolvent(ka) předmětu: - navrhne a obhájí nejméně deset kritérií psychického zdraví (psychické rovnováhy), - uvede nejčastější projevy a příznaky narušené psychické rovnováhy u člověka, - popíše obvyklý průběh stresové reakce u člověka, - uvede rozmanité příklady pozitivních a negativních důsledků stresu, - objasní koncept copingu, uvede příklady nejčastějších copingových stylů a strategií, - vlastními slovy popíše základní psychohygienické zásady se zvláštním zřetelem k prostředí školy, - s oporou o relevantní zdroje informací argumentuje ve prospěch dodržování psychohygienických zásad, - shrne nejčastější příčiny, projevy a zásady prevence syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
|