|
|
|
||
The course is intended to present the phenomenon of school discipline as a complex phenomenon, with special attention to the multifactorial conditionality of indiscipline manifestations. Discipline is presented as a tool for the protection of pupils, teachers and other persons in schools. Attention is paid to effective strategies for dealing with unruly behavior in schools and school facilities. The aim of the course is to develop effective disciplinary strategies for students, which can be used especially in the field of secondary vocational education.
Content definition:
1. Discipline as protection of persons in school.
2. Definition of discipline and reinterpretation of discipline.
3. 2. Manifestations of school indiscipline and their diagnosis.
4. Causes of indiscipline.
5. Solution to indiscipline and measures to promote discipline in school.
Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (05.01.2023)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu kontaktní výuky 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 43 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 5 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. příprava na zápočet 20 hodin. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (04.02.2023)
|
|
||
A condition for passing the course is working-out of the assigned task.
Assignment (1-2 standard pages): send me the assignment by e-mail in Word Expand on an answer to the question as follows: What do you consider to be the focal point of school discipline? Other wording of the assignment: What prevents you from ensuring and building sensible discipline in school? Do not use proper literature to work out the task. Note: 1 standard page (N) = 1800 characters (including spaces)
Please describe a case of serious indiscipline from your teaching experience. Describe how the disciplinary offense was addressed, what worked, what wentwrong and how the whole matter turned out. Note: 1 standard page (N) = 1800 characters (including spaces) Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (20.02.2024)
|
|
||
Literatura: BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (05.01.2023)
|
|
||
Active participation in seminar work and timely elaboration of given tasks (e.g. analysis of discipline issue case at school, occurrence of conduct disorders at school, working with conduct disorder at school). BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016. Look through pp. 111 - 131. Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (05.01.2023)
|
|
||
Studující:
Definuje pojmy kázeň a školní kázeň. Konkretizuje projevy problémového a rizikového chování, se kterými se učitelé setkávají v praxi. Popíše projevy neukázněného chování s ohledem na věk žáků. Orientuje se ve výchovných opatřeních a klasifikaci chování ve škole. Popíše druhy prevence neukázněného chování. Zdůvodní relativnost neukázněného chování. Kategorizuje a diskutuje příčiny nekázně. Charakterizuje rozdíly mezi typy jednotlivých kázeňských přestupků (např. více typů vandalismu, záškoláctví, šikanování apod.). Vysvětlí vzájemnou propojenost jednotlivých projevů neukázněného chování. Diskutuje teoretická východiska přístupu k (ne)kázni ve škole. Vysvětlí podstatu jednotlivých specifických kázeňských programů (terapie realitou, kladný přístup ke kázni, trénink učitelské efektivity, transakční analýza, asertivní kázeň, adleriánské přístupy, studentské týmové učení). Kriticky zhodnotí výhody a nevýhody (rizika) různých přístupů ke školní (ne)kázni. Navrhuje reakce na nečekanou situaci nekázně a diskutuje její rizika. Navrhuje řešení modelových příkladů školní nekázně a diskutuje jejich rizika. Kriticky (s oporou o odbornou literaturu) zvažuje, co má učitel/vychovatel vzít v úvahu, než se rozhodne pro užití kázeňské intervence. Diskutuje možné intervence v oblasti neukázněného chování. Diskutuje a navrhuje opatření k prevenci a řešení nekázně ve škole na úrovni školy jako celku, vedení školy, učitelů a žáků. Diskutuje účinnost jednotlivých kázeňských prostředků. Diskutuje otázku, proč se nedaří vytlačit nekázeň ze škol a školských zařízení. Vysvětlí rozdíl mezi specifickými a nespecifickými poruchami chování. Posoudí rizika spojená s diagnostikováním specifických poruch chování. Posoudí silné a slabé stránky školního preventivního programu. Kriticky zhodnotí metodické pokyny a doporučení MŠMT k prevenci rizikového chování žáků ve školách a školských zařízeních. Diskutuje fenomén kázně ve smyslu ochrany žáků a učitelů/vychovatelů ve školách (šikanovaní učitelé). Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (23.12.2024)
|