SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Environmental education - OKBO3P041B
Title: Environmentální výchova
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:8/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
PhDr. Alena Thorovská
Teacher(s): PhDr. Alena Thorovská
Pre-requisite : OKBO3P011A
Annotation -
The subject introduces the basic terminology in the field of environmental education, clarifies mutual relations, introduces the issue of environmental changes over time, global problems, the importance of consumer education. It also focuses on pedagogical aspects of environmental education and its use in school and extracurricular practice.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (29.01.2023)
Aim of the course -
The aim of the course is to familiarize students with basic terminology, to draw attention to the interconnectedness of the lives of individuals and society with environmental issues. Another goal is to clarify the position, content, methods and importance of environmental education at school.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (29.01.2023)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity. Kontaktní výuka činí 8 hodin.

10 hodin - příprava na kontaktní výuku

20 hodin - studium odborné literatury

40 hodin - příprava zadaných úkolů

12 hodin - seznámení se ze základními dokumenty s přesahem do školní praxe

Last update: Thorovská Alena, PhDr. (29.01.2023)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou zakončení předmětu je aktivní účast na výuce a zpracování zadaných úkolů.

Last update: Thorovská Alena, PhDr. (30.01.2024)
Literature - Czech

BRANIŠ, M. (2004). Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium.

ČERNOUŠEK, M. (1992). Psychologie životního prostředí. Praha: Karolinum.ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.

KOHÁK, E. (1996). Závod s časem: Texty z morální ekologie. Praha: Torst.KOHÁK, E. (2003). Zelená svatozář: Kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství.

LORENZ, K. (2000). 8 smrtelných hříchů člověka. Praha: Akademia.POLÁŠKOVÁ A KOL. (2011). Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Karolinum.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2020)
Syllabus -

1. Basic ecological and environmental terms and their connections.

2. The development of man's relationship with nature and the environment.

3. Global problems.

4. Relationships between economic development and the environment; basic principles of sustainable development; tools of sustainable development, consumer education.

5. State and problems of the environment in the Czech Republic, region and place.

6. Environmental education - meaning, development, concept, goals; didactic aspects of environmental education.

7. Basic methods, forms and means of environmental education in school and in extracurricular areas.

Last update: Thorovská Alena, PhDr. (29.01.2023)
Learning resources - Czech

On-line studijní opora na adrese: Kurz: Environmentální výchova (cuni.cz)

Heslo pro hosty: tibor2022

Last update: Thorovská Alena, PhDr. (30.01.2024)
Learning outcomes - Czech

Student/ka:

- definuje základní ekologické a environmentální pojmy

- používá ekologické a environmentální pojmy ve správných souvislostech

- porovná vztah mezi člověkem a prostředím v různých obdobích vývoje člověka

- vysvětlí komplexnost globálních problémů

- uvede příklady globálních problémů

- diskutuje o sousvislostech mezi ekonomikou a životním prostředím

- vysvětlí význam spotřebitelské výchovy

- vyhodnotí stav ČR a problémy na různých úrovních s pomocí statistických dat

- charakterizuje environmentální výchovu, její vývoj, cíle a specifika

- vysvětlí didiaktické aspekty environmentální výchovy

- porovná metody a formy environmentální výchovy a v mimoškolní oblasti

Last update: Thorovská Alena, PhDr. (26.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html