SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Leisure-time education - OKBO3P031A
Title: Pedagogika volného času
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:12/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: 25 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Mgr. Jaroslava Matulová
Pre-requisite : OKBO3P012A
Annotation - Czech
Předmět je širším vstupem do teorie pedagogiky volného času se zaměřením na zájmy a zájmové činnosti žáků,jakožto souboru organizovaných i volnočasových cílevědomých aktivit. Vede absolventy výukového kurzu k získání vědomostí a dovedností umožňující stanovit obsah, metody a formy konkrétních zájmových činností pro rozmanité věkové kategorie, díky kterým je absolvent schopen realizovat a hodnotit činnosti, způsoby řešení neobvyklých výchovných situací, základní předpisy a právní normy pro činnost zájmových útvarů.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
Aim of the course -
The student is able to define the goals and forms of education in pupils' free time, to master the basic terminology of free time pedagogy. It will explain the pedagogical specifics of free time activities in the context of school facilities and non-state facilities for free time (with the support of orientation in the related legislation).
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (11.09.2024)
Literature - Czech

PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, J., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volného času:teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002.

PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.

NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN80-7315-006-9.

ŠAUEROVÁ, M. Kapitoly z pedagogiky volného času a sociální psychologie. Praha: VŠTVS Palestra, 2007.

KAPLÁNEK, M. Základy pedagogiky volného času-skripta. České Budějovice: TFJU, 2009.HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha, Portál 2004

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2020)
Syllabus -

Leisure pedagogy as a scientific discipline, relationship of leisure pedagogy to other sciences. Free time and personality formation (the role of individual aspects of free time in education);

Functions of hobby activities, social dimensions of free time (undesirable forms of student behavior, prevention of risky behavior in schools, social media and free time).

Profession of free time pedagogue (areas of activity, personality requirements, competences);

Characteristics and distribution of interests and leisure activities; The specifics of the activity of a free time pedagogue in individual institutions (perspectives of out-of-school education).

Didactic characteristics of interest activities, structure of activity of interest department.

Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
Learning resources - Czech

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8917

Heslo pro hosty: akredkpg19

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2020)
Learning outcomes - Czech
  • Pojmenuje vztahy pedagogiky volného času jako vědní disciplíny k jiným vědám a zařadí do struktury.
  • Pojem volný čas vysvětlí v kontextu formování osobnosti (role jednotlivých aspektů volného času ve výchově)
  • Porovná funkce zájmové činnosti a sociální dimenze volného času (nežádoucí formy chování žáků, prevence rizikového chování)
  • Dle vztažené legislativy zařadí profesi pedagoga volného času (kvalifikace, oblasti působení)
  • Diskutuje osobnostní předpoklady, kompetence vychovatele ve vztahu k profesním dovednostem pro práci se skupinou ve volném čase
  • Analyzuje možnosti volnočasových aktivit, rozvoje  zájmů v kontextu struktury zařízení pro volný čas a zájmových zařízení v jednotlivých institucích (perspektivy mimoškolní výchovy).
  • Odliší didaktické charakteristiky zájmových činností od postupů výchovně vzdělávacího procesu ve škole.
  • Navrhne na modelové situaci strukturu činnosti zájmového útvaru (v pravidelné a nepravidelné formě).
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html