|
|
|
||
Předmět je širším vstupem do teorie pedagogiky volného času se zaměřením na zájmy a zájmové činnosti žáků,jakožto souboru organizovaných i volnočasových cílevědomých aktivit. Vede absolventy výukového kurzu k získání vědomostí a dovedností umožňující stanovit obsah, metody a formy konkrétních zájmových činností pro rozmanité věkové kategorie, díky kterým je absolvent schopen realizovat a hodnotit činnosti, způsoby řešení neobvyklých výchovných situací, základní předpisy a právní normy pro činnost zájmových útvarů. Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
|
|
||
The student is able to define the goals and forms of education in pupils' free time, to master the basic terminology of free time pedagogy. It will explain the pedagogical specifics of free time activities in the context of school facilities and non-state facilities for free time (with the support of orientation in the related legislation).
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, J., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volného času:teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002. PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5. NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN80-7315-006-9. ŠAUEROVÁ, M. Kapitoly z pedagogiky volného času a sociální psychologie. Praha: VŠTVS Palestra, 2007. KAPLÁNEK, M. Základy pedagogiky volného času-skripta. České Budějovice: TFJU, 2009.HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha, Portál 2004 Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2020)
|
|
||
Leisure pedagogy as a scientific discipline, relationship of leisure pedagogy to other sciences. Free time and personality formation (the role of individual aspects of free time in education); Functions of hobby activities, social dimensions of free time (undesirable forms of student behavior, prevention of risky behavior in schools, social media and free time). Profession of free time pedagogue (areas of activity, personality requirements, competences); Characteristics and distribution of interests and leisure activities; The specifics of the activity of a free time pedagogue in individual institutions (perspectives of out-of-school education). Didactic characteristics of interest activities, structure of activity of interest department. Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
|
|
||
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8917 Heslo pro hosty: akredkpg19 Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2020)
|
|
||
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (11.09.2024)
|