|
|
|
||
The subject helps students to become aware of the contemporary concept of social pedagogy in our country and in the world. The focus is on social education and the pedagogy of the environment. Throughout the course students learn about leading experts in social pedagogy, analyse their social and educational activities.
Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (28.08.2021)
|
|
||
The primary goal of the course is to enhance the social competence of educational staff, acquiring knowledge and skills that can be applied in practice in the area of preventive work. The secondary goal is to show students in which areas of school life the knowledge of social pedagogy can be applied. Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin. Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášek, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU. Předmět „Sociální pedagogika“ najdete pod názvem SOPEVU. Zápisový klíč je sopevu. Skripta „Nárys sociální pedagogiky“ máte k dispozici v SISu i na mém webu (ikonka Studijní texty, heslo Comenius) : https://alya.cdsw.cz/bendls/ Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (04.02.2023)
|
|
||
1.BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. 2.BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011. 3.BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 4.BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015. 5 BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. 6.HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001. 7.HESSOVÁ, L.; BENDL, S. Průkopnické projekty reedukace dětí a mládeže. Praha: Triton, 2024. 8.HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008. 9.JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007. 10.KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996. 11.KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. 12.PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012. 13.PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001. 14.ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993. Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (01.11.2024)
|
|
||
• prostudovaná doporučená odborná literatura, • povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014. • povinně je třeba prostudovat kapitolu z učebního textu (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 51-111. • povinně je třeba rovněž prostudovat kapitolu z učebnice (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-81. • zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3). • obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách, předtočené výklady a informace obsažené ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2015, 2016). Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (28.08.2021)
|
|
||
•the historical development of social pedagogy, •leading experts in social pedagogy, •relationship between social pedagogy and other disciplines, •the aim, topic, definition, scope of social pedagogy, •the function and tasks of social pedagogy, •the concept of social pedagogy, •social education, •risk behaviour. Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (28.08.2021)
|
|
||
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8908 Heslo pro hosty: akredkpg19 Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (18.01.2020)
|
|
||
The student: Defines the goal, subject, definitions, field of work, functions, and tasks of Social Pedagogy. Describes and interprets the relationship of Social Pedagogy to closely related disciplines. Characterizes the basic directions of Social Pedagogy. Explains the relationship between individual and social education, respectively between individual and Social Pedagogy. Describe and explains the specifics of Social Pedagogy and compares it to "traditional pedagogy". Compares significant personalities of Social Pedagogy, their approaches to children and youth, educational methods and forms of help for homeless children and youth. Explains the relationship between genotype, environment, and phenotype. Compares accommodation and assimilation as two biotic forms of adaptation. Defines the concept of environment and discusses its impact on human behavior. Defines the concept of environment and discusses its role in relation to education. Explains the phenomenon of genius loci and connects it to Social Pedagogy and pedagogization of the environment. Interprets the influence of intentional and functional action on human behavior. Describes the basic typology of the environment. Explains the concepts of Pedagogical (Educational) Utopianism, Pessimism, and Optimism, provides examples of representatives of these pedagogical (educational) movements, and assesses the risks of their application in education and training. Explains the three basic forms of dynamic interaction between personality and environment, demonstrates them with concrete examples, and discusses the role of the developmental aspect in their formation. Explains the concept of pedagogization of the environment in its basic meanings. Demonstrates practical examples of the pedagogization of the school environment. Explains the nature of social-educational activities, provides examples of these methods, discusses their positives and negatives, evaluates their educational potential and risks. Furthermore, implements selected methods into school practice. Theoretically and practically explains the concepts of risky behavior and the syndrome of risky behavior. Differentiates between the concepts of risky, problematic, and undisciplined behavior. Characterizes the basic manifestations of risky behavior in the school environment. Analyzes the causes of risky behavior. Demonstrates the consequences of manifestations of risky behavior in relation to their bearers and the environment. Explains the three-level system of prevention of risky behavior and provides examples of its application in the school environment. Distinguishes between specific and non-specific prevention of risky behavior. Furthermore, applies these types of prevention in school practice. Explains the essence of Jessor's theory of problem behavior. Characterizes the theoretical foundations of school discipline. Detects indiscipline in school and discuss its causes. Describes the methods of prevention and resolution of undisciplined behavior and their risks. Lists the basic documents that deal with the prevention and resolution of risky behavior in children and youth. Implements basic measures for the prevention and resolution of indiscipline in the school environment. Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
|