SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
General theory of education and chapters of history of education - OKBO3P012A
Title: Obecná pedagogika a kapitoly z dějin výchovy
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:14/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: 25 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Co-requisite : OKBO3P011A
Is co-requisite for: OKBO3P011A
Is pre-requisite for: OKBO3P033A, OKBO3P034A, OKBO3P031A, OKBO3P032A, OKBO3P023A, OKBO3P025A
Annotation -
The course is designed as an introduction to those topics of general pedagogy that are important in terms of the profession of educator. Students will master the basic pedagogical terminology and gain an overview of the structure of the field. It also includes a general introduction to the history of education and educational institutions with a special focus on the educational system of the Czech Republic. The course creates a knowledge base for the study of other pedagogical disciplines in the field of education.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je informovat studující o charakteru a struktuře pedagogické vědy, seznámit je s nejdůležitějšími tématy obecné pedagogiky a zprostředkovat osvojení současné pedagogické terminologie.

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 40 hodin.

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Požadavky ke zkoušce: Zkouška má formu rozpravy o některém z probíraných témat. Předpokládá se porozumění základním pojmům a souvislostem a schopnost zaujmout vlastní stanovisko k diskutovaným otázkám. 

Studující mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné.

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literature - Czech

Dvořáková, M., Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R. (2015). Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada.

Jůva, V. (2007). Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido.

Kasper, T., Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.

Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál.

Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál.

Štverák, V., Čadská, M. (1997). Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum.

Vašutová, J. (2007). Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK PedF.

Vorlíček, CH. (2000). Úvod do pedagogiky. Jinočany: H & H.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (22.01.2020)
Syllabus -

1. Introduction to study of education, sources of pedagogical information.

2. Education as a science - concept of education, its structure and placement in system of sciences.

3. Basic terminology of education and its transformations.

4. Upbringing and development of a person.

5. Upbringing and society.

6. Education profession.

7. Historical development of educational institutions and opinions on education.

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
Learning resources - Czech

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8904

Heslo pro hosty: akredkpg19

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (22.01.2020)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • Definuje pedagogiku jako vědu, kategorizuje pedagogické vědy.
  • Charakterizuje klíčové pojmy spjaté s východisky edukačního procesu.
  • Vysvětlí současné pojetí učitelské profese včetně legislativy, kompetencí učitele a předpokladů k výkonu učitelské profese.
  • Popíše vzdělávací systém v ČR a vysvětlí funkci ISCED.
  • Vyjmenuje etapy vývoje vzdělávacích institucí od období antiky po současnost a podrobně je popíše.
  • Charakterizuje význam a funkci školských reforem od 18. století.
  • Formuluje pedagogické názory významných českých i zahraničních pedagogů, zejména tzv. klasiků pedagogiky.
  • Popíše vývoj názorů na vzdělávání učitelů včetně současných trendů.
  • Uvede příklady reformních směrů pedagogiky 20. století a tyto poznatky využije ve školní praxi.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html