|
|
|
||
Předmět poskytuje základní orientaci v otázkách školního násilí a šikanování, která je nezbytná pro účinnou prevenci i nápravu těchto jevů. Studenti budou prostřednictvím analýzy řady modelových situací vedeni k citlivému přístupu při rozpoznávání i řešení šikany a osvojí si základní preventivní i intervenční strategie.
Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (24.01.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům přípravnou úroveň vzdělávání v prevenci a řešení šikany, tedy preventivní i intervenční postupy použitelné v případě počátečních stadií nekomplikované šikany. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (24.01.2024)
|
|
||
ČERNÁ, A. (ed.) Kyberšikana: Průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4577-0. FIELDOVÁ, E. M. Jak se bránit šikaně. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2. KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5. MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5. MATTHEWS, A. Stop šikaně! Jihlava: Baroque Partners, 2015. ISBN 978-80-87923-06-1. RICHTEROVÁ, M.; ZVÍROTSKÝ, M.; BENDL, S. Šikana v otázkách a odpovědích. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. ISBN 978-80-7603-300-9. ROGERS, V. Kyberšikana: Pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011. ŘÍČAN, P.; JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6. ZVÍROTSKÝ, M. Terminologický a výkladový slovník šikany. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-5187-5. ZVÍROTSKÝ, M.; BENDL, S.; RICHTEROVÁ, M. Příběh školní šikany: Učebnice pro pedagogické pracovníky. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-48-25-5. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (24.01.2024)
|
|
||
1. Základní odborná terminologie, prevence šikany v kontextu prevence rizikového chování ve školách. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (24.01.2024)
|
|
||
Absolvent(ka) předmětu: - uvede argumenty pro odborný přístup k prevenci a řešení šikany ve školách, - definuje vlastními slovy fenomén šikany a kyberšikany, vyjmenuje a vysvětlí jeho základní definiční znaky, - nastíní rozdíly mezi pravou šikanou a podobnými jevy, vymezí rozdíl mezi šikanováním a škádlením, - uvede příklady různých kombinací přímého, nepřímého, fyzického, psychického, aktivního a pasivního násilí (v rámci školní šikany), - objasní výhody systémového přístupu k šikaně vč. rozlišování vývojových stadií, - charakterizuje jednotlivá vývojová stadia šikany, naznačí rozdíly při řešení počáteční a pokročilé šikany, - popíše a zdůvodní posloupnost kroků při řešení nekomplikovaných případů šikany ve školním prostředí, - vlastními slovy představí základní typologii aktérů šikany, - uvede příklady možných důsledků nesprávně řešené šikany, vč. dlouhodobých, - popíše základní principy preventivních strategií školní šikany, uvede příklady institucí a organizací, které se prevenci školní šikany věnují. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (08.12.2024)
|