The course focuses on the development of education in Czech multicultural society. It helps students understand and accept diversity as a positive phenomenon and consider differences between people from different cultural backgrounds as highly contributive. Students learn how to communicate and cooperate with members of different sociocultural groups using their own means of expression. Critical analysis and understanding of differences should shape motivation to intercultural exchange, support the feeling of solidarity and the ability to reflect social and economic inequality. Intercultural education allows adapting education and educational programmes to conditions and needs of a specific region or local community.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (15.01.2019)
Kurz je zaměřen na rozvoj vzdělávání v české multikulturní společnosti. Umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. Cílem kurzu je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami. Studenti se pomocí vlastních vyjadřovacích prostředků učí komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti. Interkulturní vzdělávání umožňuje přizpůsobit vzdělávání a výchovné programy podmínkám a potřebám regionu a místní komunity.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (15.01.2019)
Aim of the course -
Students will demonstrate in the discussion the knowledge of the basic concepts and different approaches to the teaching of multicultural education. The seminar work or power-point presentation demonstrates the ability to select and use adequate forms of teaching.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (15.01.2019)
Studenti prokáží v diskusi znalost základních pojmů a různých přístupů k výuce multikulturní výchovy. Zpracováním seminární práce nebo power-pointové prezentace prokáží schopnost výběru a použití adekvátních forem výuky.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (15.01.2019)
Descriptors -
The course has 5 credits according to ECTS, the total time load of the student corresponds to 135 hours.Expected preparation time for 1 hour of lecture 30 minutes, expected preparation time for 1 hour of seminar 45 minutes, self-study of literature (for the whole semester) 12 hours, work with study materials (for the whole semester) 15 hours, fulfillment of continuous tasks (for the whole semester)18 hours.Seminar work 10 hours.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (02.02.2022)
Předmět má 5 kredityů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin. Seminární práce 10 hodin
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (02.02.2022)
Course completion requirements -
Studying two publications on the subject of your choice. One of the publications read by the students is a review. Processing one of the topics of multicultural education through seminar work or power-point presentation. Specific requirements are entered in MOODLE- Active participation in seminars. In the case of non-participation in the seminars, a further test is required to obtain a credit test.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (15.01.2019)
Prostudování dvou publikací k dané problematice dle vlastního výběru.
Na jednu z přečtených publikací zpracují studenti recenzi.
Zpracování jednoho z témat multikulturní výchovy formou seminární práce nebo power-pointové prezentace.
Konkrétní požadavky jsou zadány v MOODLE-
Aktivní účast na seminářích.
V případě neúčasti na seminářích bude další podmínkou pro získání zápočtu kolokvium.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (02.02.2022)
Literature -
ACTON, GALLANT, VONDRÁČEK. Romové. Praha: Svojtka and Co., 2000. ISBN 80-7237-249-1
GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86-103-23-4
HOPPE, S., HOPPE, H., KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6
KOL. AUT. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002.
ISBN 80-7106-614-1.
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole.
Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu II. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-474-5
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum.Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8
+ další literatura dle vlastního výběru.
Odkazy na www stránky:
Multikulturní centrum Praha , sdružení podporující multikulturní soužití v naší společnosti, na svých stránkách http://www.mkc.cz/ prezentuje vedle nabídky vlastních aktivit také databázi odkazů stránky zaměřené na tuto tematiku.
Varianty , projekt společnosti Člověk v tísni, který je zaměřen na interkulturní vzdělávání http://www.varianty.cz/
Další projekt společnosti Člověk v tísni, Jeden svět na školách http://www.jedensvet.cz/skoly, poskytuje podporu učitelům při rozvíjení multikulturní výchovy.
Na stránkách Centra pro studium integrace menšinových skupin při Fakultě sociálních studií MU v Brně http://fss.muni.cz/spsp/cpsims/ naleznete odkazy na organizace a informace o projektech zaměřených na podporu multikulturního soužití, informace o projektech a akcích, související legislativu apod.
http://www.opim.cz/ (portál neziskové Organizace na podporu integrace menšin)
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
ACTON, GALLANT, VONDRÁČEK. Romové. Praha: Svojtka and Co., 2000. ISBN 80-7237-249-1
GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86-103-23-4
HOPPE, S., HOPPE, H., KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6
KOL. AUT. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002.
ISBN 80-7106-614-1.
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole.
Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu II. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-474-5
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum.Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8
+ další literatura dle vlastního výběru.
Odkazy na www stránky:
Multikulturní centrum Praha , sdružení podporující multikulturní soužití v naší společnosti, na svých stránkách http://www.mkc.cz/ prezentuje vedle nabídky vlastních aktivit také databázi odkazů stránky zaměřené na tuto tematiku.
Varianty , projekt společnosti Člověk v tísni, který je zaměřen na interkulturní vzdělávání http://www.varianty.cz/
Další projekt společnosti Člověk v tísni, Jeden svět na školách http://www.jedensvet.cz/skoly, poskytuje podporu učitelům při rozvíjení multikulturní výchovy.
Na stránkách Centra pro studium integrace menšinových skupin při Fakultě sociálních studií MU v Brně http://fss.muni.cz/spsp/cpsims/ naleznete odkazy na organizace a informace o projektech zaměřených na podporu multikulturního soužití, informace o projektech a akcích, související legislativu apod.
http://www.opim.cz/ (portál neziskové Organizace na podporu integrace menšin)
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (15.01.2019)
Syllabus -
multicultural education as a cross-cutting theme in FEP and SEP;
- definition of basic terms (intergaxing, assimilation, inclusion, stereotypes, xenophobia, rasisnus, gender problems);
- cultural customs of different nations and ethnicities;
- different symbols in communication, communication barriers, etiquette;
- current topics for the teaching of the MoI;
- sources of information for teaching the MC;
- specific methods of teaching MV with demonstrations;
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
- multikulturní výchova jako průřezové téma v RVP a ŠVP; - vymezení základních pojmů (intergaxe, asimilace, inkluze, stereotypy, xenofobie, rasisnus, gender -problémy); - kulturní zvyklosti různých národů a etnik; - rozdílné symboly v komunikaci, komunikační bariery, etiketa; - aktuální témata pro výuku MV; - zdroje informací pro výuku MV; - specifické metody výuky MV s ukázkami;
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)