|
|
|
||
The course is focused on practical introduction to the biota of lotic and lentic freshwater environment. The participants will acquire basic skills in collecting selected (ecological) groups of aquatic organisms in lentic and lotic water (collection according to the spatiotemporal conditions of each of participants; determination in the laboratory). They will also learn how to preserve living samples, how to analyse samples and how to determine the main taxa using basic identification characters. The theoretical part of the course will provide a basic understanding of algae, aquatic plants and animals and their biology and importance to aquatic habitats. Representatives of benthos, plankton, (nekton), pleuston and neuston will be presented practically. Basic terms (water as a habitat, abiotic and biotic characteristics, morphology and longitudinal zonation of streams, river continuum, stratification of reservoirs, bioindication, eutrophication, self-cleaning capacity of water) will be explained with specific examples. Threats and conservation for freshwater ecosystems will also be mentioned, as well as the impact of water management and other anthropogenic influences on freshwater biota.
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Studující: · charakterizují základní typy vod České republiky a jejich biotu · uvádí a charakterizují základní metody odběru, odchytu a sběru hydrobiologických vzorků · dle svých disposic volí a provádí konkrétní odběrovou/odlovovou metodiku (metodu) či typ kultivace vodních organismů · analyzují data a informace získané v průběhu provedení zvolené metody/metodiky a vhodně diskutují výsledky získané při této praktické činnosti · prezentují výsledky zvolené metody/metodiky/kultivace na závěrečném kolokviu – hydrobiologické konferenci Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Patnáct hodin přímé výuky je rozděleno na tři „přednáškové“ bloky. Dva bloky jsou věnovány obecnému seznámení s vodním prostředím a jeho biotou (2/3 přímé výuky); třetí blok je věnován studentským vstupům – ústnímu přednesení výsledků vlastního hydrobiologického bádání, provedeného v průběhu vlastní „domácí“ činnosti (1/3 přímé výuky). Obsahem nepřímé výuky je osobní individuální vyzkoušení zvolené hydrobiologické metodiky (ze seznamu poskytnutého na začátku semestru; v případě zájmu lze po konzultaci s vedoucí kurzu přidat vlastní téma) a vypracování prezentace prezentující zjištěné výsledky. Konkrétní typ zkoušené metody/metodiky volí studující dle svých finančních možností: v nabídce jsou jak „laboratorní“ činnosti, tak aktivity terénní. V případě přechodu na distanční výuku bude první přednáškový blok odpřednášen on-line přes MS Teams (přihlašovací údaje budou frekventantům rozeslány e-mailem v případě potřeby) v čase v SISu rozvržené výuky; a z přednášky bude pořízen audiovizuální záznam pro potřeby frekventantů kurzu. Druhý bod plnění předmětu – vlastní vyzkoušení hydrobiologické metodiky a sestavení prezentace sumarizující získané výsledky – není přechodem na distanční výuku nijak ovlivněn. Třetí součást předmětu – závěrečné kolokvium seznamující frekventanty s vlastními výsledky – proběhne on-line, opět přes MS Teams a v čase rozvrženém v rozvrhu v SISu. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro jeho udělení je potřeba splnit následující: · aktivně se účastnit všech tří výukových bloků (únor a duben 2025) · ústně prezentovat výsledků vlastního výzkumu formou „konferenčního příspěvku“ na závěrečném výukovém bloku („hydrobiologické konferenci“) v dubnu 2025. Témata k vlastnímu zpracování budou zveřejněna na prvním výukovém bloku Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Buchar J., Ducháč V., Hůrka K., Lellák J. (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha. Hanel L., Lišková E. (2003): Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha. Kokeš J., Vojtíšková D. (1999): Nové metody hodnocení makrozoobentosu tekoucích vod. VÚV, Praha. Králová H. (ed.): Řeky pro život. Revitalizace řek a péče o nivní biotopy. ZO ČSOP Veronika. Brno. Lellák J., Kubíček F. (1991): Hydrobiologie. UK Praha. Poulíčková a kol. (1998): Ochrana horských a podhorských toků. Úvod do studia jejich biocenóz. ZO ČSOP, Vlašim. Croft P.S. (1986): A Key to the Major Groups of British Freshwaters Invertebrates. Field Studies, 6. Hynes H.B.N. (1972): The Ecology of Running Waters. University Press, Liverpool. Schwoerbel J. (1970): Methods of Hydrobiology. Freshwater biology. Elsevier Ltd. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro jeho udělení je potřeba splnit následující: · aktivně se účastnit všech tří výukových bloků (únor a duben 2025) · ústně prezentovat výsledků vlastního výzkumu formou „konferenčního příspěvku“ na závěrečném výukovém bloku („hydrobiologické konferenci“) v dubnu 2025. Témata k vlastnímu zpracování budou zveřejněna na prvním výukovém bloku Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
· seznámení s lotickým a lentickým sladkovodním prostředím · abiotické a biotické charakteristiky vodního prostředí · ohrožení vodních biotopů a možnosti ochrany · seznámení se základními metodami odběru, sběru a lovu vodních organismů · poskytnutí základních znalostí o vodních organismech (heterotrofních, okrajově též fotosyntetických) Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Posluchačům kurzu jsou k dispozici výukové prezentace používané při přednáškách, uložené v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7819). Vstupní údaje budou sděleny ústně. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Studující: · charakterizuje základní biotické a abiotické charakteristiky lotického a lentického vodního prostředí České republiky · uvádí a charakterizuje vybrané metodiky odběru/sběru/lovu základních skupin vodních organismů z různých typů vodního prostředí České republiky · ovládá konkrétní zvolenou metodiku a je schopen ji prakticky provést v laboratoři či v terénu (dle typu metodiky) · sbírá primární data, analyzuje je a vhodně diskutuje · ústně prezentuje své výsledky a pozitiva a negativa zvolené a osobně vyzkoušené metody/metodiky Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|