|
|
|
||
At the beginning of each part of the subject are defined basic methods and principles of mineralogy and petrology including terms, interdisciplinary overlaps and classification of these subjects. In mineralogy, the principles of crystallography are defined, including an overview of the individual crystallographic departments, the issue of atomic structure and characteristics of the physical and chemical properties of minerals, including their occurrence and genesis and mineralogical system. In petrology, emphasis is placed on the characterization of rock structures and textures, the genesis of rocks (rock-forming minerals, rock cycle and its relations to other geobiogenic cycles of the planet) and the actual classification of rocks and their location within the Czech Republic. Laboratory exercises are focused on practical knowledge of basic minerals and rocks and their regional occurrence in the Czech Republic.
Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (04.08.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou mineralogie a petrologie ve vhodném a dostatečném rozsahu pro následnou aplikaci do školní praxe na ZŠ a SŠ. Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (3 kredity) a je stanovena na 87 hodin. Přímá výuka odpovídá 45 min./týden u přednášek, resp. 90 min./14 dní u cvičení pro studenty prezenční formy a 450 min./semestr pro studenty kombinované formy. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 45 minut, časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (10 hodin), časem na plnění průběžných úkolů (15 hodin) a časem na přípravu na zápočet a zkoušku v rámci plnění předmětu (20 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta. Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na MS Teams. Nicméně za normálního výukového režimu je MS Teams využíváno jako nástroj komunikace, konzultace a prostředí pro zadávání a plnění průběžných úkolů či průběžné testování. Platí pro studenty prezenční i kombinované formy. _____________________________________________________
MS Team pro prezenční studenty "PEDF- Mineralogie a petrologie (PS)":
Odkaz na team: PEDF - Mineralogie a petrologie (PS) | Obecné | Microsoft Teams
MS Teams pro kmbinované studenty "PEDF - Mineralogie a petrologie (KS)":
Odkaz na team: PEDF - Mineralogie a petrologie (KS) | Obecné | Microsoft Teams2 Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
Zápočet je udělen po splnění následujících kritérií: (a) 100% účast na cvičeních (PS) a seminářích (KS), (b) vypracování 2 průběžných úkolů, (c) 70% úspěšnost ve 3 on-line testech z krystalografie, mineralogie a petrologie, (d) 70 % úspěšnost v „poznávačce“ z krystalografie, mineralogie a petrologie. Zkouška je ústní, učivo v rozsahu sylabu. Započet je prerekvizicí pro zkoušku! Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
Literatura: Frost, R.B., Frost, C.D. (2019): Essentials of Igneous and Metamorphic Petrology, Cambridge University Press, 362 pp. Hejtman, B. (1977): Petrografie. SNTL, Praha. 262 str. Ndimofor, A. (2018): The Fundamentals of Crystallography and Mineralogy. Spears Media Press, 83 pp. Raymond, L. A. (2007): Petrology: The Study of Igneous, Sedimentary and Metamorphic Rocks 2nd Edition. Waveland Press, Inc., 720 pp. Slavík, F., Novák, J., Konta, J. (1972): Mineralogie. Academia, Praha. 488 str. Tucker, M.A., Jones, S. (2022): Sedimentary Petrology, 4th Edition. John Wiley & Sons Inc, 288 pp. Velebil, D. (2024): Minerály pod nohama, v průmyslu a ve sbírkách. Academia, 380 str. Ziegler, V. (2003): Základy mineralogie a petrografie pro studenty Pedagogické fakulty. UK PedF, Praha. 76 str. e-zdroje a učebnice: http://www.natur.cuni.cz/ugmnz/mineral/ http://mineralogie.sci.muni.cz/ http://www.geology.cz/aplikace/encyklopedie/term.pl http://webmineral.com http://petrol.sci.muni.cz/ http://geologie.vsb.cz/loziska/loziska/index.html https://online.fliphtml5.com/fwspv/vcol/#p=1 Databáze mineralogických a petrologických sbírek KBES, PedF UK viz http://geodb.pedf.cuni.cz/ Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
Obsah přednášky: 1. Mineralogie, krystalografie – vymezení vědního oboru mineralogie, předmět oboru, vztahy k jiným geologickým a aplikovaným oborům, krystalografie, definice krystalu, geometrie krystalu (Eulerova věta, krystalové osy, střed, osy souměrnosti, krystalografické zákony, struktura a symetrie krystalů (operace souměrnosti a prvky souměrnosti), krystalové osní elementy, krystalové tvary, spojky, srostlice, krystalografické soustavy (7 ks jejich charakteristika, základní krystalové tvary, minerály), vznik krystalů (tvar, habitus), povrch krystalu a jakost ploch, morfologie agregátů, atomová stavba krystalů, krystalová mřížka (definice, typy). 2. Fyzikální a chemické vlastnosti minerálů – mechanické vlastnosti minerálů (štěpnost, lom, tvrdost), hustota, magnetické a elektrické vlastnosti, radioaktivita minerálů, barva, vryp, lesk, luminiscence, optické vlastnosti (isotropní a anisotropní minerály, polarizace, polarizační mikroskop, omezení minerálů, zhášení minerálů, interference světla, opticky jednoosé a dvojosé minerály); chemická mineralogie (koloidy, metakoloidy, voda v minerálech), isomorfie, polymorfie, metody výzkumy minerálního chemismu. 3. Výskyt a geneze minerálů – parageneze, klasifikace ložisek, vznik minerálů (z magmatu, hlubinná pneumatolýza, hydrotermálních roztoků, z plynných exhalací, chemogenní a biogenní vznik, sedimentární metamorfózy, sekundární ložiska). Mineralogický systém: znalost krystalografické soustavy, fyzikálních a chemických vlastností, parageneze, naleziště v ČR a ve světe; I. prvky (Cu, Ag, Au, Hg, Fe, Pt, As, S, C); II sulfidy (sfalerit, chalkopyrit, galenit, cinabarit, pyrit, markazit, arsenopyrit, molybdenit); III. halovce (halit, sylvin, fluorit, karnalit); IV. oxidy (led, spinel, magnetit, korund, hematit, ilmenit, křemen, chalcedon, opál, kaseterit, wolframit, uraninit, goethit, limonit, bauxit); V. karbonáty (kalcit, aragonit, magnezit, dolomit, siderit, malachit, azurit); VI. sírany (baryt, anhydrit, sádrovec, chalkantit); VII. fosfáty (apatit, fosforit); VIII. silikáty – a) nesosilikáty (zirkon, olivín, granáty, kyanit, andaluzit, sillimanit, topaz); b) cyklosilikáty (beryl, turmalin); - c) inosilikáty (pyroxeny, amfiboly); – e) fylosilikáty (biotit, muskovit, lepidolit, jílové minerály); - f) tektosilikáty (Na-Ca živce, K-živce, leucit, natrolit, foidy); IX. organolity (jantar, ozokerit). Tektity a meteority, přírodní skla, horninotvorné minerály. 4. Horniny, magmatické horniny – definice hornin, horninový cyklus, cyklus vody a uhlíku, klasifikace hornin, struktury a textury hornin, magmatické horniny (struktury, textury, horninotvorné minerály Bowenovo schéma, klasifikace magmatitů, Streckeisenova klasifikace); hlubinné vyvřeliny (horniny s křemenem, horniny bez křemene, ultrabazické horniny); žilné vyvřeliny (aplity a pegmatity, lamprofyry); výlevné vyvřeliny (horniny s křemenem, horniny bez křemene, horniny s foidy, pyroklastický materiál, vulkanická skla). 5. Sedimentární horniny – definice, vznik sedimentárních hornin (zvětrávání, transport, sedimentace, diageneze), klasifikace sedimentů dle geneze, textury, klastické sedimenty (psefity, psamity, aleurity, pelity); biochemogenní sedimenty (karbonáty, silicity, allity, ferolity, manganolity, fosfority, evapority, kaustobiolity). 6. Metamorfované horniny – definice, vznik metamorfních hornin, faktory ovlivňující metamorfózu, typy metamorfóz (kontaktní, šoková, dislokační, regionální), minerály metamorfních hornin, indexové minerály, metamorfní zóny, metamorfní facie, hloubková pásma, textury, klasifikace metamorfních hornin (ekvivalenty klastických sedimentů, karbonátů, kyselých a bazických vyvřelin a ultrabazik, migmatitizace, metasomatóza, dislokační metamorfóza. 7. Ložisková geologie – základní pojmy a termíny (ložiska, využitelnost, zdroj, ruda, neruda, energetické suroviny, geneze ložisek – endogenní (magmatogenní, magmato-sedimentogenní, metamorfogenní) a exogenní (sedimentogenní), tvary ložiskových těles, syngenetická a epidenetická ložiska, klasifikace ložisek (rudy, nerudy, energetické suroviny – konvenční a nekonvenční ložiska – frakování „břidličný plyn“), ložiska v ČR. Obsah cvičení: 1. Krystalografie – demonstrace základních krystalografických soustav a krystalových tvarů na modelech a reálných krystalech minerálů. 2. Vlastnosti minerálů a mineralogický systém – praktická ukázka vlastností minerálů, které můžeme využít k jejich identifikaci (vzhled, tvrdost, vryp aj.). Praktická ukázka klíčových minerálů z jednotlivých skupin mineralogického systému. Prvky: měď, grafit, síra. Sulfidy: sfalerit, galenit, pyrit, markazit, chalkopyrit, cinabarit (rumělka). Halogenidy: halit, fluorit. Oxidy: magnetit, hematit, křemen (záhněda, růženín, ametyst, citrín), achát, opál, limonit. Karbonáty: kalcit, aragonit, magnetit, siderit, malachit. Sírany: sádrovec, chalkantit. Křemičitany: olivín, granát (pyrop), pyroxen, amfibol, mastek, biotit, muskovit, plagoklásy, ortoklas (K-živec). Organolity: jantar. 3. Vyvřelé horniny – ukázka hlavních horninotvorných minerálů vyvřelých hornin. Ukázka základních horninových typů (hlubinné vs. výlevné, kyselé vs. bazické vyvřeliny – granit (žula), granodiorit, diorit, gabro, peridotit, pegmatit, ryolit, andezit, bazalt (čedič, melafyr), znělec, pemza, obsidián. 4. Sedimentární a metamorfované horniny – ukázka hlavních horninotvorných minerálů a dalších součástí sedimentárních hornin, horninotvorné organismy. Přehled hlavních horninových typů. Ukázka hlavních horninotvorných minerálů metamorfovaných hornin a jejich texturních prvků (metamorfní foliace). Sedimentární horniny – štěrk/slepenec, písek/pískovec (arkóza, droba), prach/prachovec, jíl/jílovec, břidlice, slínovec (opuka), vápenec, buližník, rašelina, uhlí. Metamorfované horniny – fylit, svor, pararula, ortorula, mramor, granulit, amfibolit, serpentinit (hadec), migmatit. 5. Opakování - poznávačka z krystalografie, mineralogie a petrologie. Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
Studijní opory (studijní materiály, záznamy přednášek a cvičení) jsou volně k dispozici po přihlášení do MS Teams a jsou totožné pro studenty prezenční i kombinované formy. _____________________________________________________
MS Team pro prezenční studenty "PEDF- Mineralogie a petrologie (PS)":
Odkaz na team: PEDF - Mineralogie a petrologie (PS) | Obecné | Microsoft Teams
MS Teams pro kmbinované studenty "PEDF - Mineralogie a petrologie (KS)":
Odkaz na team: PEDF - Mineralogie a petrologie (KS) | Obecné | Microsoft Teams
Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (04.08.2024)
|
|
||
Přednášky: 1. Mineralogie, krystalografie. Výstupy učení: Student vysvětlí definici minerálu a krystalu; vysvětlí a aplikuje krystalografické zákony, vyjmenuje a charakterizuje prvky souměrnosti a krystalografické soustavy a uvede jejich vzájemnou souvislost; uvede typy krystalových mřížek a vysvětlí jejich souvislost s atomovou stavbu krystalu a krystalografickými soustavami. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4 a 4.2. 2. Fyzikální a chemické vlastnosti minerálů. Výstupy učení: Student vyjmenuje a charakterizuje fyzikální a chemické vlastnosti minerálů a uvede jejich aplikaci a význam pro každodenní život a praxi; na konkrétních příkladech dokáže vysvětlit isomorfii a polymorfii minerálů. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4 a 4.2. 3. Výskyt a geneze minerálů. Výstupy učení: Student vyjmenuje a charakterizuje jednotlivé způsoby vzniku minerálů včetně jejich zástupců; vysvětlí princip klasifikace minerálů (mineralogický systém); charakterizuje jednotlivé klasifikační skupiny včetně významných zástupců, resp. skupin minerálů. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4 a 4.2. 4. Horniny, magmatické horniny. Výstupy učení: Student vysvětlí definici hornin a uvede rozdíly s minerály; vyjmenuje a charakterizuje jednotlivé typy hornin a uvede způsoby jejich vzniku; charakterizuje a klasifikuje magmatické horniny na základě jejich složení, struktury a textury, vymezí jednotlivé klasifikační skupiny magmatických horniny a uvede významné zástupce včetně jejich výskytu na území Česka. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4 a 4.2. 5. Sedimentární horniny- Výstupy učení: Student charakterizuje a klasifikuje sedimentární horniny na základě jejich vzniku, textury, vymezí jednotlivé klasifikační skupiny sedimentárních horniny a uvede významné zástupce včetně jejich výskytu na území Česka. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4 a 4.2. 6. Metamorfované horniny. Výstupy učení: Student charakterizuje a klasifikuje metamorfované horniny a zná jednotlivé typy metamorfóz; charakterizuje indexové minerály a uvede rozdíly mezi metamorfními zónami a faciemi; vymezí jednotlivé klasifikační skupiny metamorfovaných hornin a uvede významné zástupce včetně jejich výskytu na území Česka. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4 a 4.2. 7. Ložisková geologie. Výstupy učení: Student charakterizuje základní pojmy ložiskové geologie a vysvětlí způsoby vzniku a klasifikace ložisek; zná významná historická a současná ložiska na území Česka. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4 a 4.2.
Cvičení: 1. Krystalografie. Výstupy učení: Student určí jednotlivé prvky souměrnosti, krystalografické soustavy a aplikuje krystalografické zákony na modelech minerálů. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4, 3.2, 3.3, 4.2 a 4.3. 2. Vlastnosti minerálů a mineralogický systém. Výstupy učení: Student prakticky aplikuje základní metody zkoumání fyzikální vlastnosti minerálů; pozná a určí na základě klíčových diakritických znaků jednotlivé zástupce vybraných klasifikačních skupin minerálů. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4, 3.2, 3.3, 4.2 a 4.3. 3. Vyvřelé horniny. Výstupy učení: Student pozná a určí na základě klíčových diakritických znaků jednotlivé zástupce vybraných klasifikačních skupin magmatických hornin. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4, 3.2, 3.3, 4.2 a 4.3. 4. Sedimentární a metamorfované horniny. Výstupy učení: Student pozná a určí na základě klíčových diakritických znaků jednotlivé zástupce vybraných klasifikačních skupin sedimentárních a metamorfovaných hornin. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4, 3.2, 3.3, 4.2 a 4.3. Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (12.09.2024)
|