|
|
|
||
The subject follows or resp. completes the subjects Ecology, Selected Environmental Issues and Environmental Education Seminar. An important part of the lessons is familiarization with school gardens - examples of good practice. Single blocks 1. Introduction. Structure and function of managed ecosystems (agroecosystems) including interactions of internal biotic and external socio-economic processes on a model example "natural school garden". Agroecosystem - agroecosystem X natural ecosystem, basic terms (additional energy, cycles of substances, habitats, ecological niche, biomass, etc.). 2. Garden as a model agroecosystem. History of school gardens. Eubiotic movement. School gardens as natural classrooms and places of relaxation abroad and in the Czech Republic. Outdoor lessons. Park schools. Forest nurseries. Gardenotherapy. 3. Natural gardens and their characteristics. How to certify a natural garden. Permakultura. Stone gardens. Vertical garden. Moss painting. 4. Biotopes, habitats, game and educational elements, model organisms in the school garden. 5. Four elements in the school garden. Garden for spontaneous and creative activities of pupils. 6. Financing of school gardens. 7. Competencies that can be developed in the school garden. 8. Research activities in the school garden. 9. Production from natural materials in school garden. 10. Community planning of school gardens. 11. Virtual excursions to sample school gardens. 12. Special elements in the school garden (eg apiary).
Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Vážené studentky! Vážení studenti! Předmět Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém je koncipován jako předmět volitelný. Tj. očekávám, že se na něj přihlásí studenti se zájmem o jeho obsah. (Pokud zájem nemáte a zdá se vám, že si ho zapsat musíte, protože jste nenašli jiné vhodné volitelné předměty, tak vám připomínám, že si můžete, jako volitelné, zapsat předměty z celé UK nemusíte je hledat jen na naší katedře/fakultě). Pokud máte zájem o přírodní školní zahrady, přečtěte si prosím tyto informace.
Předmět Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém je hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 hodinám očekávané studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky (cca 6 h pro kombinované studium). Zbytek hodin je plánován na individuální přípravou a plnění úkolů. Vzhledem k epidemiologické situaci, bude výuka i plnění požadavků k získání KZ probíhat v LS 2021 pravděpodobně pouze distančně, a to formou videopřenášek (můžete se na ně podívat kdykoli) a setkání on-line. Videopřenášky pro vás budu postupně nahrávat do moodle. V moodle naleznete i další podklady a přes moodle budete odevzdávat úkoly.
Nyní link https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7783. Pro tento semestr jsem požádala o vytvoření nového kurzu v moodle, odkazy vložím, až bude založen. Úkolů Vám zadám celkem 5. První dva úkoly musíte do moodle odevzdat 10.3. Další tři úkoly musíte odevzdat do 10.5. On-line setkání 12.3.2021 (začátek dle rozvrhu, konec pravděpodobně dříve) proběhne nejspíš v Google meet. Před ním dostanete informační e-mail přes SIS (zkontrolujte si, zda je vaše e-mailová adresa v SIS funkční). Podívejte se také na Podmínky zakončení předmětu, než si předmět zapíšete.
Těším se na Vás! Kateřina Jančaříková
Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2021)
|
|
||
This course is not taught in English in this semester. Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2021)
|
|
||
UREŠOVÁ, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky, 2007. JANČAŘÍKOVÁ, K., MAZÁČOVÁ, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8. KŘIVÁNKOVÁ, D. Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno : Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014. KŘIVÁNKOVÁ, D., MACHÁTOVÁ, I. Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě. 1. vyd. Brno: Lipka ‐ školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 27 s. Metodický materiál pro učitele. ISBN 978‐80‐87604‐27‐ 4. Doporučená: BARTÁK, M. Ekologie řízených autotrofních ekosystémů. Power-print, Praha. 2002. BURBANK, L. Training of the Human Plant. New Yourk : Century, 1907. 1. vyd. KRČMA, L., PETROVÁ, M., KŘIVÁNKOVÁ, D. (ed.) Moje přírodní zahrada. Umweltschutzverein Bürger und Umwelt, o. s. Přírodní zahrada, 232s. 2013. ISBN 978-80-260-5326-2. MOLLISON, B. Úvod do permakultury. Alter-Nativa, 2012. 244s. ISBN: 9788096975488 ŠTORCH, E. Dětská farma, eubiotické reforma školy. 1. vyd. Brno : vyd. neuved, 1929. ISBN neuvedeno. Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia. Materiály ke studiu témat: Venkovní pedagogika http://almamater.cuni.cz/seminare/lesni-pedagogika Výroba z přírodních materiálů http://almamater.cuni.cz/seminare/prirodni-materialy Vzdělávání za pomoci drobných živočichů nazahradě http://almamater.cuni.cz/seminare/drobni-zivocichove Badatelské činnosti na školní zahradě http://vedadoskol.cuni.cz/interdisciplinarni-seminare/badatelske-cinnosti-na-skolni-zahrade Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (19.08.2017)
|