SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Education. Optional course - OKB7321327
Title: Výběrový seminář z VV - spec. VV
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 7 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)
Critical reflecting children´s art and its role in the systems of general education: Historical and contemporary view, social and cultural contexts. Reconceptions in art education.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)

Create dispositions for understanding the causes of duration of negative phenomena in the practice of pre-school education and searching ways to their reduction.

Literature -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)

HAZUKOVÁ,H.- ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy Vv I. 2. issue. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum,1991.117 s. ISBN 80-7066-386-5.
HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. 1. issue. Praha: Pedagogická fakulta UK,1994. 36 pp.
CHOBOLA,L.Dětský výtvarný projev a klasikové jeho teorie. 1. issue Brno: Univerzita J.E. Purkyně,1975. 200 pp.
KINDLER,A.M. Prehľad výskumu výtvarného vývoja. In ŠUPŠÁKOVÁ,B. Detský výtvarný prejav. 1. issue. Bratislava: DIGIT, 2000. 184 pp. ISBN 80-968441-0-5
SINGULE,F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1.issue. Praha : SPN 1992.54 pp. ISBN 80-04-26160-4.
SLAVÍK,J.(ed.) Výtvarná výchova a její teorie v českých zemích ve světových kontextech.1. issue. Praha: UK-PedF 1998.22 pp. ISBN 80-86039-70-6.
ŠUPŠÁKOVÁ,B. Štyri prúdy výtvarného vzdelávania.In ŠUPŠÁKOVÁ,B.Projekty a alternatívne formy vo výtvarnej výchove. 1. issue. Bratislava: GRADIENT, 1999. 124 pp. ISBN 80-967231-4-6.
UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.doplněné vyd. Praha: SPN ,1978. 333 pp.
UŽDIL,J. Mezi uměním a výchovou. 1. issue.Praha: SPN 1988.464 pp.
VONDRÁK,M.Koncepce výtvarné výchovy a jejich souvislosti s vývojem výtvarného umění 20.stol. 1. issue. České Budějovice, Ped F Jihočeské Univerzity, 215 pp. ISBN 80-7040-043-9.

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)

credit; the exact requirements will be given at the beginning of the course

Syllabus -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)

Contetns - key words: children visual expression, conscious developing, conceptions of Visual Arts Education, Historical and social context, critical insight, problem, searching solution, empirical research, theoretical reflexion.

 

Course completion requirements -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)

credit; the requirements will be given at the beginning of the course

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html