Logopedic Care - OKB7318311
Title: Logopedická péče
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKB01S134A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Opinion survey results   Examination dates   SS schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (24.05.2019)
In the course students will be introduced to the issue of communication skills pathology of children in early and pre-school age. They will be acquainted with the issue of communication disability, diagnoses typical for pre-school age and methods and parts of orientation logopedic examination
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (02.02.2019)

Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky narušení komunikační chopnosti u dětí v raném a předškolním věku a seznámit je s diagnózami NKS typickými pro předškolní věk.

 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (02.02.2018)

ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4

BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.

BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vydání, 2012. Praha: Grada. 236 s. ISBN978-80-247-3008-0

Doleží, L. (ed.):  Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (mladší školní věk). Příručka pro lektorky a lektory. Praha: AUČCJ – Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka, 2015. Dostupné z: http://www.auccj.cz/wp-content/uploads/2015/01/zaciname-ucit-cestinu-pro-deti-cizincepredskolni-vek.pdf

KLENKOVÁ, J. Logopedie. 1. vydání. Praha: Grada, 2006. 224 s. ISBN 80-247-1110-9 KLENKOVÁ, J.,

BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. 103 s. ISBN 978-80-7315-229-1

KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, h. Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2002.

KUTÁLKOVÁ, D. Budu správně mluvit. Chodíme na logopedii. Praha: Grada, 2011.

KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence. 5. vydání. Praha: Galén, 2009. 232 s. ISBN 978-80-7262-598-7

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. 2. vydání.  Praha: Portál, s. r. o, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6

- plus publikace vztahující se konkrétně k jednotlivým druhům NKS

- další literatura bude doporučena na přednáškách a seminářích

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (02.02.2018)

Narušená komunikační schopnost.

Diagnózy typické pro předškolní věk:

- narušený vývoj řeči – opožděný vývoj řeči, specificky narušený vývoj řeči

- dyslalie

- koktavost

- breptavost

- selektivní mutismus

- poruchy hlasu

Orientační logopedické vyšetření, jednotlivé oblasti v rámci orientačního vyšetření. 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (02.02.2019)

Písemná zkouška na základě odpřednášené látky a studia doporučené literatury.

Vytvoření návrhu postupu orientačního vyšetření dítěte v oblasti komunikační schopnosti - prezentace návrhu bude součástí zkoušky.