|
|
|
||
|
Developing piano technique by practising songs and small performance pieces for preschool children, differentiating
classwork according to the quality of technical ability. Applying music theory in practical harmony on the piano during song
accompaniment, transposition, accompaniment styling.
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (26.04.2010)
|
|
||
|
Cílem discipliny Hra na klavír a improvizace doprovodů I je uvést studenty do problematiky základů doprovodů lidových písní v hlavních durových tóninách a naučit je několika přednesovým skladbám, které jsou vhodné pro pedagogické využití u dětí v předškolním věku. Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
|
KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha: Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN 80-7178-099-5. DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48, ISBN 80-968600-3-8. DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71. MILES, JOHN C. Začínáme hrát na klavír. Praha: Svojtka + CO 1998, 2.vydání, s.64, ISBN 80-7237-056-1. KODEJŠKA,M.: Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a ZŠ. Praha (kompendium) 2002. KODEJŠKA,M. Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ. Praha: PedF UK (kompendium) 2002. Kodejška,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.- C program, B program. Praha: PedF UK(kompendium) 2005. MALÝM ZPĚVÁČKUM Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN 1986, s.255. Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
|
V plánovaném rozsahu přímého vyučování v kombinované formě studia budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentům budou v nepřímé formě vzdělávání zadávány domácí práce v oblastech studia samostudia klavírní hry. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Studentky budou mít možnost si tyto ukázky znovu přiblížit i při své domácí práci na elektronickém nosiči nebo na YouTube. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu B (základní zkušenost např. ze SPGŚ a nebo několika ročníků ZUŠ) nebo do programu C (pokročilá zkušenost).Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní. Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
|
Zápočet Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
|
Program pro studenty mírně pokročilé s programem B: I. Klavírní škola pro začátečníky: Vyvandroval Janko, KŠ I č. 28, s.23, Na zelenej lúke, KŠ I, č. 75, s.47, Kmotr Vávra, KS I, č. 77, s.48, Etuda- pochod, KŠ I, č. 112, s.70, Děvčátko tančí, KŠ I, č. 92, s.58 II. Hra jednooktávové stupnice pravou rukou úhozem shora: C dur, D dur, E dur III. Hra akordické kadence T-S-D-T levou rukou: C dur, D dur, E dur IV. Hra a zpěv uvedených písní v C dur s akordickým doprovodem: Ovčáci, čtveráci, Posvícení, Běží liška, Myšičko, myš, Maličká su, Slepičko má,Jedna, dvě, Listopad, Zima byla,Vrabec v zimě, Kdes, holubičko, lítala? Adámku náš, Husa divoká, Z jedné strany chvojka, Kočka leze dírou, Pekla vdolky, Šel myslivec, Dědečku, dědečku, Zajíček běží, Cib, cib, cibulenka.
Program pro studenty pokročilé s programem C: I. Klavírní interpretace přednesových skladeb pro děti: Nečasová, J.: Postavy z pohádky (Král, Šašek, Princezna), s.3, Smetana,B.: Hajej můj andílku, s. 6, Bach, J. S.: Menuet, s. 8 II. Základy improvizace doprovodů lidových písní pro děti v předškolním věku A) Hra a zpěv uvedených písní v C dur s akordickým doprovodem: Ovčáci, čtveráci, Posvícení, Běží liška, Myšičko, myš, Maličká su, Slepičko má,Jedna, dvě, Listopad, Zima byla,Vrabec v zimě, Kdes, holubičko, lítala? Adámku náš, Husa divoká, Z jedné strany chvojka, Kočka leze dírou, Pekla vdolky, Šel myslivec, Dědečku, dědečku, Zajíček běží, Cib, cib, cibulenka. B) Doprovody výše uvedených písní pro děti předškolního věku v C dur s akordickým doprovodem T,S,D ve stylizaci např. polky, pochodu, kombinovaně, valčíku a rozloženě. C) Dovednost transpozice melodií výše uvedených písní pouze pravou rukou se správným prstokladem do těchto tónin: A,H,C,D,E,F,G dur D) Dovednost zahrát základní harmonické kadence akordů (T,S,D) v těchto tóninách: A,H,C,D,E,F,G dur E) Doprovod jednotlivých stupňů stupnic A,H,C,D,E,F,G dur pomocí jednoho nebo dvou základních akordů z harmonické kadence (T,S,D). F) Vymyslet si a do not zapsat jednu melodii na 8 taktů v sudém taktu a jednu melodii v lichém taktu a doprovodit tyto melodie akordy z harmonické kadence ve fotmě pochodu, polky, kombinovaně, valčíku a rozloženě v tóninách: A,H,C,D,E,F,G dur. Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
