The aim of the course is to present current global problems of the environment with emphasis on subjective perception of the environment and its effects on human health. The course focuses especially on the following topics: anthropogenic activities as an influence of the environment, common environmental responsibility, relationship of state ? industry ? consumer, necessity of interconnecting ecological thinking and social sciences, psychology and ecology, the environment perception, the environment as a source of information, the environment and health, social system and the environmental world, the environment and interpersonal interaction, human territorial behavior, the problem of overpopulation, ecological psychology of privacy.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (17.12.2010)
Cílem předmětu je upozornit studenty na současné globální problémy životního prostředí s akcentem na subjektivní vnímání životního prostředí a jeho vlivu na zdraví. I.-Vliv antropogenní činnosti na životní prostředí (atmosféra, hydrosféra, pedosféra), společná zodpovědnost za životní prostředí. Dobrovolné dohody a přístup k ochraně životního prostředí. Vztah stát, průmysl a spotřebitel. II.- Nezbytnost provázanosti ekologického myšlení a sociálních věd. Psychologie a ekologie, vnímání životního prostředí. Životní prostředí jako zdroj informací. Životní prostředí a zdraví. Sociální systém a životní svět, životní prostředí a mezilidské interakce, lidské teritoriální chování, problém přelidnění, ekologická psychologie soukromí. Životní prostředí a děti.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (17.12.2010)
Aim of the course -
The aim of the course is to present current global problems of the environment with emphasis on subjective perception of the environment and its effects on human health.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (17.12.2010)
Cílem předmětu je upozornit studenty na současné globální problémy životního prostředí s akcentem na subjektivní vnímání životního prostředí a jeho vlivu na zdraví.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (17.12.2010)
Literature -
ČERNOUŠEK, M. Psychologie životního prostředí. Praha: Karolinum, 1992. MOLDAN, B. Ekologie, demokracie, trh. Praha: Informatorium MŽP ČR, 1992. PALATÝ, J. Toxikologie a životní prostředí, Praha: VČHT FTOP, 1993. LORENZ, K. 8 smrtelných hříchů člověka. Praha: Akademia, 2000. KOHÁK, E. Zelená svatozář: Kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. KELLER, J. Až na dno blahobytu: (ke společenským kořenům ekologické krize) Brno: Hnutí Duh, 1993. KOHÁK, E. Závod s časem: Texty z morální ekologie. Praha: Torst, 1996 KOLÁŘSKÝ, R. Filosofie a současná ekologická krize. Praha: Filosofia, 1998. LORENZ, K. Odumírání lidskosti. Praha: Mladá fronta, 1997.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (29.10.2019)
ČERNOUŠEK, M. Psychologie životního prostředí. Praha: Karolinum, 1992.
MOLDAN, B. Ekologie, demokracie, trh. Praha: Informatorium MŽP ČR, 1992.
PALATÝ, J. Toxikologie a životní prostředí, Praha: VČHT FTOP, 1993.
LORENZ, K. 8 smrtelných hříchů člověka. Praha: Akademia, 2000.
KOHÁK, E. Zelená svatozář: Kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003.
KELLER, J. Až na dno blahobytu: (ke společenským kořenům ekologické krize) Brno: Hnutí Duh, 1993.
KOHÁK, E. Závod s časem: Texty z morální ekologie. Praha: Torst, 1996
KOLÁŘSKÝ, R. Filosofie a současná ekologická krize. Praha: Filosofia, 1998.
LORENZ, K. Odumírání lidskosti. Praha: Mladá fronta, 1997.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (17.12.2010)
Requirements to the exam -
Active participation in seminars.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (29.10.2019)
Požadavky k zápočtu: aktivní účast na prezenční části výuky.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (17.12.2010)
Syllabus -
1. Basic ecological and environmental conceptions and their connections.
2. Development of human being?s relation to the nature and environment. Global issues.
3. Anthropogenic activities impact on the environment (atmosphere, hydrosphere, pedosphere), common responsibility for the environment. Optional agreements and attitude towards the environment protection. State - industry - consumer relation.
4. The necessity of ecological thinking and social sciences interconnection. Psychology and ecology, environment perception.
5. Environment as the information source. Environment and health social system and life of world, environment and interpersonal interactions, human being s territorial behaviour, overpopulation issue, ecological psychology of privacy.
6. State and problems of environment in the CR, region and the local place.
7. Environment and children.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (17.12.2010)
1. Základní ekologické a environmentální pojmy a jejich souvislosti.
2. Vývoj vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí. Globální problémy.
3. Vliv antropogenní činnosti na životní prostředí (atmosféru, hydrosféru, pedosféru), společná zodpovědnost za životní prostředí. Dobrovolné dohody a přístup k ochraně životního prostředí. Vztah stát - průmysl - spotřebitel.
4. Nezbytnost provázanosti ekologického myšlení a sociálních věd. Psychologie a ekologie, vnímání životního prostředí.
5. Životní prostředí jako zdroj informací. Životní prostředí a zdraví. Sociální systém a životní svět, životní prostředí a mezilidské interakce, lidské teritoriální chování, problém přelidnění, ekologická psychologie soukromí.
6. Stav a problémy životního prostředí v ČR, regionu a místě.