SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Counselling, Pedagogical Assessment and Intervention, Prevention of Speech and Language Disorders - OKB03Q502A
Title: Poradenství, diagnostické a intervenční činnosti učitele, logopedická prevence a péče
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 7
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Annotation - Czech
Studenti se seznámí s vhodnými postupy diagnostiky a intervence zaměřené na podporu rozvoje vybraných dílčích funkcí a schopností podmiňujících úspěšné osvojování školních dovedností, realizací logopedické prevence v mateřské škole a plánováním a vyhodnocováním podpory poskytované dětem s potřebou podpůrných opatření.
Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech

Název předmětu

Poradenství, diagnostické a intervenční činnosti učitele, logopedická prevence a péče

Kredity

7

Zakončení

Zk

 

 

Přímá výuka

 

Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu:

20

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

40

Samostudium literatury (za semestr)

30

Práce se studijními materiály (za semestr)

40

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

40

 

 

Plnění předmětu

 

Příprava na zkoušku a zkouška

40

Distanční výuka v případě karanténních opatření proběhne případně v čase setkání na platformě Zoom. Studenti budou aktuálně informováni prostřednictvím mailu.

Last update: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2023)
Course completion requirements - Czech

1. Zpracování plánu pedagogické podpory na základě poskytnuté nebo vlastní kazuistiky.

2. Zpracování plánu pro podporu komunikačních kompetencí dětí předškolního věku v rámci logopedické prevence.

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 9788025118290.

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694.

BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.

LIPNICKÁ, Milena. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1179-2.

MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství, 3. přepracované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-174-5.

OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.

OPATŘILOVÁ, Dagmar. Psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí s SVP. Brno: MUNI, 2006. ISBN 80-210-3977-9. 

SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.

SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.

ŠVANCAROVÁ, Dana, Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Dyscentrum, 2012. ISBN 978-80-904494-9-7.

Další literatura bude doporučena v proběhu kurzu. 

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus - Czech

1) Diagnostické a intervenční činnosti v práci učitele - kontext, metody, prostředky.

2) Rizikové skupiny žáků, oblasti a potřeby diagnostiky a intervence, spolupráce s rodinou.

3) Diagnostika a možnosti rozvoje zrakového vnímání.

4) Diagnostika a možnosti rozvoje sluchového vnímání.

5) Diagnostika a možnosti rozvoje prostorové orientace a seriality.

6) Diagnostika a možnosti rozvoje jemné motoriky a grafomotoriky.

7) Zhodnocení vývoje řeči a komunikace, možnosti realizace logopedické prevence v MŠ. Narušená komunikační schopnost v předškolním věku. 

8) Diagnostika školní zralosti, rizika vzniku specifických poruch učení.

9) Plánování poskytování podpůrných opatření 1. stupně a vyhodnocování jejich efektivity.

10) Preventivní a intervenční programy v práci učitele.

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující

- vymezí jednotlivé skupiny rizikových žáků.

- vysvětlí pojmy pedagogicko-psychologická a speciálně-pedagogická diagnostika

- popíše oblasti pedagogicko-psychologické a speciálně-pedagogická diagnostiky

- popíše jednotlivé fáze pedagogicko-psychologické a speciálně-pedagogická diagnostiky

- popíše možnosti diagnostiky úrovně zrakového a sluchového vnímání, prostorové orientace a seriality, jemné motoriky a grafomotoriky

- navrhne vhodné postupy rozvoje zrakového a sluchového vnímání, prostorové orientace a seriality, jemné motoriky a grafomotoriky

- popíše jednotlivé fáze vývoje řeči v raném a předškolním věku dítěte

- vysvětlí pojmy narušená komunikační schopnost

- popíše postupy využívané při diagnostice narušené komunikační schopnosti

- vymezí druhy narušené komunikační schopnosti typické pro předškolní věk

- navrhne vhodné postupy pro rozvoj dílčích oblastí souvisejících s podporou vývoje řeči

- popíše proces a oblasti diagnostiky školní zralosti a připravenosti

- popíše rizika vzniku specifických poruch učení

- vysvětlí pojem podpůrná opatření

- popíše proces plánování poskytování podpůrných opatření 1. stupně a vyhodnocování jejich efektivity

- objasní význam preventivních a intervenčních programů v práci učitele

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html