|
|
|
||
Studenti se seznámí s vhodnými postupy diagnostiky a intervence zaměřené na podporu rozvoje vybraných dílčích funkcí a schopností podmiňujících úspěšné osvojování školních dovedností, realizací logopedické prevence v mateřské škole a plánováním a vyhodnocováním podpory poskytované dětem s potřebou podpůrných opatření.
Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Distanční výuka v případě karanténních opatření proběhne případně v čase setkání na platformě Zoom. Studenti budou aktuálně informováni prostřednictvím mailu. Last update: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
1. Zpracování plánu pedagogické podpory na základě poskytnuté nebo vlastní kazuistiky. 2. Zpracování plánu pro podporu komunikačních kompetencí dětí předškolního věku v rámci logopedické prevence. Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 9788025118290. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694. BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0. LIPNICKÁ, Milena. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1179-2. MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství, 3. přepracované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-174-5. OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4. OPATŘILOVÁ, Dagmar. Psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí s SVP. Brno: MUNI, 2006. ISBN 80-210-3977-9. SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5. SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0. ŠVANCAROVÁ, Dana, Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Dyscentrum, 2012. ISBN 978-80-904494-9-7. Další literatura bude doporučena v proběhu kurzu. Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
1) Diagnostické a intervenční činnosti v práci učitele - kontext, metody, prostředky. 2) Rizikové skupiny žáků, oblasti a potřeby diagnostiky a intervence, spolupráce s rodinou. 3) Diagnostika a možnosti rozvoje zrakového vnímání. 4) Diagnostika a možnosti rozvoje sluchového vnímání. 5) Diagnostika a možnosti rozvoje prostorové orientace a seriality. 6) Diagnostika a možnosti rozvoje jemné motoriky a grafomotoriky. 7) Zhodnocení vývoje řeči a komunikace, možnosti realizace logopedické prevence v MŠ. Narušená komunikační schopnost v předškolním věku. 8) Diagnostika školní zralosti, rizika vzniku specifických poruch učení. 9) Plánování poskytování podpůrných opatření 1. stupně a vyhodnocování jejich efektivity. 10) Preventivní a intervenční programy v práci učitele. Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující - vymezí jednotlivé skupiny rizikových žáků. - vysvětlí pojmy pedagogicko-psychologická a speciálně-pedagogická diagnostika - popíše oblasti pedagogicko-psychologické a speciálně-pedagogická diagnostiky - popíše jednotlivé fáze pedagogicko-psychologické a speciálně-pedagogická diagnostiky - popíše možnosti diagnostiky úrovně zrakového a sluchového vnímání, prostorové orientace a seriality, jemné motoriky a grafomotoriky - navrhne vhodné postupy rozvoje zrakového a sluchového vnímání, prostorové orientace a seriality, jemné motoriky a grafomotoriky - popíše jednotlivé fáze vývoje řeči v raném a předškolním věku dítěte - vysvětlí pojmy narušená komunikační schopnost - popíše postupy využívané při diagnostice narušené komunikační schopnosti - vymezí druhy narušené komunikační schopnosti typické pro předškolní věk - navrhne vhodné postupy pro rozvoj dílčích oblastí souvisejících s podporou vývoje řeči - popíše proces a oblasti diagnostiky školní zralosti a připravenosti - popíše rizika vzniku specifických poruch učení - vysvětlí pojem podpůrná opatření - popíše proces plánování poskytování podpůrných opatření 1. stupně a vyhodnocování jejich efektivity - objasní význam preventivních a intervenčních programů v práci učitele Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
|