The aim of the course is to introduce students to a professional psychological discourse, which will be applied to pedagogical reality. The course introduces psychology as an independent scientific discipline, shows its methodology and relationship to other disciplines. Emphasis is placed on distinguishing between laic and scientific views on human experience and behavior. The course will focus on basic concepts and theories of general psychology and personality psychology, which are key to the subsequent understanding of the specifics of preschool and school children and the teaching profession. Students have an e-learning course in which they are going to fill tasks related to the main topics.
Last update: High Radka, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
Předmět je základním kurzem seznamující studenty se základními psychologickými pojmy a předměty psychologického zkoumání. Vytváří teoretický základ pro další psychologické předměty v dalším průběhu studia. Cílem je tedy orientace studentů v nejvýznamnějších psycholgických školách a poznatcích vzešlých z jejich výzkumů.
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (22.02.2020)
Aim of the course -
The aim of the course is a basic acquaintance of the latest knowledge about the psychological laws of learning and teaching. The course should help in understanding:
1. the process of learning,
2. the student in the context of the learning situation
3. student as a future teacher who reflects on his/her pedagogical activity
After completing the course the student is able to:
1. apply theoretical psychological principles to the teaching of chemistry
2. create conditions for effective learning and teaching
3. analyze the causes of study failure
Last update: High Radka, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
Cílem kurzu je základní seznámení s nejnovějšími poznatky o psychologických zákonitostech učení, výuky a vyučování. Kurz by měl pomáhat v porozumění:
1. procesu (a průběhu) učení,
2. žákovi v kontextu učební situace
3. sobě jako pedagogovi, který reflektuje svoji pedagogickou činnost
Last update: High Radka, PhDr., Ph.D. (08.10.2024)
Descriptors - Czech
Studijní opory se nacházejí zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8585 (studenti obdrží heslo do kurzu na prvním setkání).
Celková časová zátěž studenta
60,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži
2
Přidělené kredity
2
Zakončení
Z
Přímá výuka
Přednášky:
270 minut (2 události)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
30
Samostudium literatury (za semestr)
12
Práce se studijními materiály (za semestr)
6
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
8
Plnění předmětu
Seminární práce
10
Příprava na zápočet
8
V případě distanční výuky bude výuka probíhat v reálném čase na platformě Zoom (pokud nebude ve výjimečných případech stanoveno jinak), aktuální informace obdrží studenti mailem.
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
Course completion requirements - Czech
Studenti získají atest na základně pravidelného plnění úkolů v e-learningu.
Last update: High Radka, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
Literature - Czech
KASSIN, S. M. Psychologie. Brno: Computer Press, 2007.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005.
PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006.
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (22.02.2020)
Syllabus -
The course will be devoted to the following topics:
definition of psychology as a science, psychological disciplines, methodology of psychological research
information process and cognitive theory of learning
behavioral theory of learning
human personality
human evolution
intelligence and talent
motivation
emotions in learning, prevention of burnout syndrome
communication with students, parents and colleagues
Last update: High Radka, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
Kurz bude věnován následujícím tematickým okruhům:
vymezení psychologie jako vědy, psychologické disciplíny, metodologie psychologických výzkumů
informačně procesní a kognitivní teorie učení
behaviorální teorie učení
osobnost člověka
vývoj člověka
inteligence a nadání
motivace
emoce při učení, prevence syndromu vyhoření
komunikace s žáky, rodiči a kolegy
Last update: High Radka, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)